Kąkolewo |
Ko |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1888 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 111 m n.p.m.
|
|
| Ogólne spojrzenie na stację od strony zachodniej. |
| Mamy tu cztery perony a trzy z nich posiadają krawędzie po obu stronach więc są dość uniwersalne. Była to kiedyś stacja węzłowa. Może ponownie taką będzie o ile obecna patowładza (rok 2024) łaskawie zezwoli na reaktywację ruchu pasażerskiego do Gostynia, więc może się one w takiej niebanalnej liczbie przydadzą ? Przede wszystkim dla pasażerów próbujących dojechać koleją do Gostynia od strony Ostrowa Wielkopolskiego bo przecież krócej się nie da. Uwaga ta w roku 2024 jest zupełnie na miejscu ponieważ program Kolej Plus ostro hamuje. Rozwijając błyskotliwą myśl platfusowego klasyka sprzed lat - piniendzy (od pewnego czasu) nie ma i (raczej) nie bendzie. |
| Budynek dworca widziany z peronu 4. W przybudówce na parterze zapewne była kiedyś nastawnia lub przynajmniej salon dyżurnego ruchu. Teraz salonik niszczeje. Tak samo jak cały parter - obecnie niedostępny dla podróżnych. Pozostaje dość przewiewna wiata postawiona na peronie 1. |
| Peron 4 (najkrótszy) - widok w kierunku wschodnim. |
| Ujęcie w kierunku wschodnim: na wprost jednotorowy wyjazd do Gostynia i Jarocina - czynny w ruchu towarowym (ale tylko na odcinku do Gostynia, dalej nic nie jeździ) oraz (w prawo) dwutorowy do Krotoszyna i Ostrowa Wielkopolskiego czynny w ruchu pasażerskim i towarowym. |
|
|
Wschodnia głowica stacji to jedyne miejsce gdzie mamy jeszcze sygnalizację kształtową. W sumie po częściowej wymianie urządzeń SRK w roku 2011 (przy jednoczesnej likwidacji komunikacji pasażerskiej do Gostynia) zostały tu trzy kształtowe semafory wyjazdowe (na zdjęciu widzimy dwa z nich - D i C) oraz jedna mechaniczna TM. Po lewej nastawnia "Ko" która obecnie steruje ruchem na całej stacji. Zarówno do Gostynia jak i do Krobi jedziemy z prędkością 50 km/h. |
|
Ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej. Na pierwszym planie po prawej budynek gospodarczy i dawne WC. Spory obiekt. Może była tu kiedyś gminna łaźnia ? |
|
|
Budynek dworca widziany od strony wschodniej. Jak wspomniałem wcześniej parter jest zamknięty na głucho a drzwi i okna do poczekalni częściowo zabezpieczono (na modłę ogólnopolską) płytami OSB. Kibelek widziany wcześniej zabezpieczono podobnie. |
|
|
|
Peron 4 - ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazd do Leszna i plecy ostatniego semafora wyjazdowego z toru 2 w kierunku wschodnim - E. Tor skrajny po lewej czyli 4 miał kiedyś swój semafor wyjazdowy F, ale w roku 2011 semafor zniknął a sam tor jest od tej pory zamknięty. |
|
Wyjazd do Leszna - ujęcie na "długiej lufie" i semafory wyjazdowe (świetlne) G, H oraz J. Stoi tam także nieczynna nastawnia wykonawcza "Ko1", ale zarosły ją drzewa i obecnie widać już tylko jej dach. Za to dopuszczalna prędkość szlakowa w tę stronę wynosi imponujące 100 km/h ! |
|
Budynek dworca od strony podjazdu. Drzwi w ścianie szczytowej zapewne prowadzą do mieszkań na pięterku. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kąkolewo ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kąkolewo ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kąkolewo ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Ostrów Wielkopolski - Krotoszyn - Leszno znajdują się na stronie stacji Krotoszyn.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KĄKOLEWO |
2011 |
---> GOSTYŃ |
|
| |
|