Jarocin |
Jr |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ PKE - Posen - Kreuzburger Eisenbahn / Kolej Poznańsko - Kluczborska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 125 m n.p.m.
|
|
| Budynek dworca widziany od strony północnej z podjazdu położonego pomiędzy peronami 3 (po lewej) i 3a (po prawej). Z tyłu - a jakże - mamy ulicę Dworcową. Obecny budynek dworca kolejowego w Jarocinie powstał w roku 1886 i posiada on cechy typowe dla pruskiej architektury kolejowej i przemysłowej z końca XIX wieku. Obiekt posiada status zabytku. W roku 2014 został zakończony jego gruntowny remont połączony z przebudową peronów i przejścia podziemnego. |
| Tutejszy obiekt jest dworcem wyspowym położonym na skrzyżowaniu LK nr 272 Kluczbork - Ostrów Wielkopolski - Poznań (dawna Kolej Poznańsko - Kluczborska) oraz LK nr 281 Oleśnica - Krotoszyn - Września - Gniezno (dawna Kolej Oleśnicko - Gnieźnieńska). Zwiedzanie stacji zaczynamy od strony wschodniej czyli części "gnieźnieńskiej". Peron 3 - ujęcie w kierunku północnym czyli wyjazd do Wrześni i dwa semafory wyjazdowe: T256 oraz T254 (taka jest tutaj numeracja torów). Nieco dalej kładka nad torami. Zaraz na nią wejdziemy. |
| Ujęcie z kładki na stronę południową. |
| Peron 3 jest obecnie jedynym istniejącym peronem w tej części stacji. Z uwagi na niewielki ruch pociągów pasażerskich do Wrześni i Gniezna tyle najwyraźniej wystarcza a rezerwę stanowi wyjazd z toru 23 po drugiej stronie dworca. Ale o tym później. Natomiast dawny peron 4 znajdował się pomiędzy torami 254 i 256 i posiadał krawędź tylko od strony wschodniej (w tym ujęciu lewej). Został zlikwidowany w okolicach roku 2013 wraz z prowadzącym do niego przejściem podziemnym. |
| Budynek dworca widziany z peronu 3 od strony południowej. |
| Peron 3 - ujęcie w kierunku południowym - wyjazd zasadniczo w stronę Krotoszyna i Oleśnicy. Do Ostrowa Wielkopolskiego także da się tędy wyjechać ale jest to nieco skomplikowane ponieważ istniejący kiedyś dwutorowy zjazd "na wprost" w linię 272 został po prostu wycięty. Na pierwszym planie fragment potężnej nastawni dysponującej "Jr" która obecnie steruje ruchem na całej stacji. Nieco dalej końcówka toru 245 na którym od niepamiętnych czasów mieszka pług odśnieżny 411 S - 115 :) Tutaj także zaczyna się mocno zdekompletowana, towarowa część stacji. Jeszcze dalej mamy dawną parowozownię. A raczej jej ruiny. |
| Przenosimy się na "poznańską" czyli zachodnią część dworca. Ujęcie z peronu 3a (tor 23) od strony północnej. Po sąsiedzku na torze 21 przy peronie 1 gotowy do odjazdu o 16:15 skład Kolei Wielkopolskich relacji Kępno - Poznań Główny. Jest nim czteroczłonowa Pesa Elf EN 76 - 039. |
| Z peronu 1 możemy obejrzeć stojący za nastawnią "Jr" w roli pomnika parowóz produkcji polskiej Ol 49 - 1 wraz z tendrem 25D49 - 89. Ostatnie 10 lat swojej służby parowóz ten przepracował właśnie tutaj - w Jarocinie. Niestety wizualny stan parowozu pozostawia coraz więcej do życzenia :( |
| Południowy kraniec peronu 1 - wyjazd zasadniczo w stronę Pleszewa i Ostrowa Wielkopolskiego, można tędy bezproblemowo wyjechać też do Krotoszyna. Po lewej ośmiokątna w planie wieża ciśnień stojąca przy stacyjnych budynkach gospodarczych. |
| Jest 16:20. Na torze stacji pojawił się IC 5601 "Heweliusz" relacji Gdynia Główna - Wrocław Główny prowadzony przez maszynę EU 07A - 002 (PKP IC Zakład Zachodni w Poznaniu). Tego pociągu nie powinno tu być ale z powodu awarii sieci trakcyjnej pomiędzy Lesznem a Bojanowem na LK nr 271 część dalekobieżnych składów z tej magistrali kierowana jest na upierdliwe objazdy przez Krotoszyn lub Ostrów Wielkopolski. "Heweliusz" już zaczyna łapać opóźnienie - aktualnie wynosi ono 20 minut, a objazd jednotorowymi, bocznymi liniami dopiero się zacznie :/ |
| |
|
2 ostatnie zdjęcia to peron 2 i budynek dworca widziany od strony południowej. Po prawej peron 3a (to nowość - kiedyś go nie było) i wspomniany już wcześniej tor 23. Tylko z tego toru można wyjechać z zachodniej połówki dworca w stronę Wrześni. Na wprost wyjazd do Poznania. Także w tym kierunku łukiem w lewo opuszcza stację jednotorowa, niezelektryfikowana i nieco zapomniana linia do Gostynia. Ruch na niej wstrzymano w roku 2011 - jak na razie bezterminowo.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Jarocinie.
●●● magistrala Górny Śląsk - Kluczbork - Ostrów Wielkopolski - Poznań (dwutorowa, zelektryfikowana) czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim.
●●● czynna w ruchu towarowym oraz niewielkim pasażerskim dwutorowa i zelektryfikowana linia do Gniezna przez Wrześnię. Była nieczynna w ruchu pasażerskim w latach 2016 - 2018.
●●● czynna w ruchu towarowym oraz niewielkim pasażerskim jednotorowa i zelektryfikowana linia do Krotoszyna przez Koźmin Wielkopolski.
●●● istniejąca, niezelektryfikowana i od roku 2011 częściowo nieczynna linia do Leszna przez Kąkolewo i Gostyń. Jest przeznaczona do rewitalizacji ale tylko na odcinku Kąkolewo - Gostyń.
|
Jarocin mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 323: Jarocin - Gostyń - Kąkolewo - Leszno. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Jarocin ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Jarocin ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Jarocin ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JAROCIN |
2011 |
---> GOSTYŃ |
2016 |
---> WRZEŚNIA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji JAROCIN |
2018 |
---> WRZEŚNIA |
|
| |
|