Krotoszyn |
Kr |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ OGE - Oels - Gnesener Eisenbahn / Kolej Oleśnicko - Gnieźnieńska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 130 m n.p.m.
|
|
Strona zawiera także opis dawnej wąskotorowej stacji Krotoszyn Wąskotorowy. |
| Budynek dworca od strony miasta. Obiekt jaki znamy obecnie powstał w wyniku gruntownej przebudowy w roku 1970. Zmieniła się konstrukcja dachu, elewacja, całkowicie przebudowano wnętrza. Dziś dorzec od strony podjazdu prezentuje się jeszcze w miarę poprawnie. Niestety - od strony peronów wygląda to już o wiele gorzej. |
| Zabetonowany placyk (a właściwie przedłużenie rampy towarowej) pomiędzy podjazdem a torem 5 i północna ściana szczytowa budynku dworca. |
| Ogólne spojrzenie zza płotka na perony dworca w kierunku północno - wschodnim. Teraz z tego miejsca droga na perony wiedzie trojako: totalnie na skróty przez płotek, do końca płotka i w lewo lub (jak nakazują wielowiekowe normy cywilizacji łacińskiej i dobre, mieszczańskie wychowanie) dookoła przez budynek dworca i przejście podziemne. Ostatecznie Bartek wybiera opcję pierwszą a ja drugą. Kto by się przejmował cywilizacją łacińską ;) |
| Peron 1 tor 3, bardziej w lewo peron 2. Wyjazdy do Jarocina przez Koźmin Wielkopolski (za stacją lekko w lewo na północ) i do Ostrowa Wielkopolskiego (łuk w prawo na wschód). |
| Ujęcie od strony południowej i końcówka toru 4 na przedłużeniu peronu 2. Nie mogę wyjść z podziwu nad sposobem zakończenia sieci trakcyjnej na końcu tego toru. Skomplikowana, wielka konstrukcja przypominająca bramkę - tak na bogato, tylko nie wiadomo po co. Nie wystarczyłby zwykły, pojedyńczy słup z odciągiem ? Podobne bzdury możemy także spotkać na stacjach w Aleksandrowie Kujawskim i Ciechocinku - taka była głupia moda w budowaniu sieciowych konstrukcji wsporczych w drugiej połowie lat 80-tych. |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to ogólne spojrzenie na dworzec z peronu 2 od strony północno - wschodniej. Po prawej tor 6, po lewej 2. W głębi budynek dworca.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Krotoszynie.
●●● linie istniejące, czynne w ruchu pasażerskim i towarowym do Ostrowa Wielkopolskiego, Leszna i Jarocina.
●●● linia istniejąca do Grabowna Wielkiego czynna ponownie w ruchu pasażerskim od roku 2019.
●●● towarowe, "wojenne" obejście stacji Krotoszyn otwarte w roku 1943.
●●● linia wąskotorowa do Pleszewa nieczynna od roku 1986 i rozebrana w roku 1990.
|
| Ujęcie z peronu 2 na południe. Na wprost wyjazd do Milicza (dalej Grabowno Wielkie i Oleśnica), w lewo a później w prawo na zachód wyjazd do Leszna przez Kobylin. Ten jedyny kierunek stąd wychodzący nie jest jak dotąd zelektryfikowany. Po lewej nastawnia dysponująca "Kr".
Pociągi pasażerskie, w tym dalekobieżne wróciły na linię do Grabowna Wielkiego 25 marca 2019 roku. |
| Analogiczne ujęcie z peronu 1. |
| Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony południowej. |
| Analogiczne ujęcie z peronu 1. Właśnie z tego miejsca widać że od czasów świetności budynek sporo się zmienił. Niestety na niekorzyść. O ile wszystkie wejścia do tunelu pod peronami zostały odnowione, tak budynek jest zaniedbany i trochę się sypie. |
| Wieża ciśnień usadowiła się w bezpośrednim sąsiedztwie budynku dworca (jego północna strona) przy ulicy Kolejowej. |
Krotoszyn mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 321: Krotoszyn - Jarocin - Września - Gniezno. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 321: Krotoszyn - Jarocin - Września - Gniezno. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 350: Ostrów Wielkopolski - Krotoszyn - Leszno - Wschowa - Głogów. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 350: Głogów - Wschowa - Leszno - Krotoszyn - Ostrów Wielkopolski. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Krotoszyn ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Krotoszyn ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Krotoszyn ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Krotoszyn ❋ Polska-Org
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KROTOSZYN |
2004 |
---> Milicz - GRABOWNO WIELKIE |
2017 |
---> Milicz - GRABOWNO WIELKIE (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KROTOSZYN |
2005 |
---> Milicz - GRABOWNO WIELKIE |
2019 |
---> Milicz - GRABOWNO WIELKIE (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|
Krotoszyn Wąskotorowy
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
| A skoro jesteśmy przy wieży ciśnień to warto przejść na drugą stronę ulicy i zatrzymać się obok zabytkowego składu wąskotorowego który przyjechał tutaj 12 stycznia 1986 roku (taka jest treść pamiątkowej tablicy) i został już na stałe. |
| To nie koniec pamiątkowej ekspozycji przy ulicy Kolejowej. 15 marca 2019 roku przy kolejce wąskotorowej odsłonięto pomnik pamięci kolejarzy krotoszyńskiego węzła kolejowego. Pomnik powstał z inicjatywy NSZZ "Solidarność". |
| W skład wąskotorowego pociągu wchodzi parowóz Px 48 - 1764, wagon pocztowy i czteroosiowy wagon osobowy klasy 2 serii Bxhpi. Parowóz został wyprodukowany w Fabryce Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego (niestety - w czasach PRL Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce nosiła imię tego sowieckiego skurwysyna) w Chrzanowie w roku 1953. Px 48 - 1764 przejechał przez życie w Opalenickiej KD, Wrocławskiej KD i Wieluńskiej KD. Na emeryturę trafił do Krotoszyna i ma się tutaj całkiem nieźle :) |
| Całość ekspozycji uzupełnia kształtowy, jednoramienny semaforek widoczny na poprzednim zdjęciu oraz żuraw wodny. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1986/87 |
tabela nr 317: Krotoszyn Wąskotorowy - Pleszew Miasto. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Krotoszyn Wąskotorowy ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Krotoszyn Wąskotorowy ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Krotoszyńska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
-
Pleszewska Kolej Lokalna ❋ oficjalny (chyba) serwis WWW
Zasadniczy odcinek Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej z Krotoszyna Wąskotorowego do Pleszewa Wąskotorowego został oficjalnie zamknięty dla ruchu 30 listopada 1986 roku. 4 lata później linia została zlikwidowana. |
|
|