Szprotawa |
Sz |
|
|
|
|
Sprottau | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1846 ❋ NZB - Niederschlesische Zweigbahn - Gesellschaft / Dolnośląskie Towarzystwo Kolei Bocznej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 132 m n.p.m. |
|
| Na początek wschodni skraj stacji. To co pierwsze rzuca się w oczy to dawny budynek ekspedycji towarowej (jego stan wskazuje na to że obecnie jest własnością prywatną) oraz dawne stacyjne magazyny. Jest też utwardzony ale zarośnięty trawą placyk ładunkowy oraz tor przy rampie. Raczej nieużywany - nawet nie zauważyłem czy w ogóle jeszcze tam jest. |
| Ujęcie w kierunku wschodnim, semafory wyjazdowe B (ten najwyraźniej nie zmieścił się na międzytorzu), C i D oraz wyjazd do Głogowa. W przytorowej zieleni schowała się nastawnia wykonawcza "Sz1". |
| Odwracamy się - w oddali widać już dworzec pasażerski. |
| Ogólne spojrzenie za stację z jedynego tutaj wyspowego peronu. Jest nawet krótka wiata peronowa - tak jakby tkwiła w złudnym oczekiwaniu na pasażerów. |
| Spójrzmy - nie bez obaw - jak wygląda tutejszy budynek dworca. Pierwsza opinia ? W ogóle nie wygląda. To prawda że pociągi pasażerskie na linii Żagań - Głogów są obecnie niedostępne. Jest to zasadniczo stan ciągły trwający od roku 2002 - krótki okres kursowania pociągów w relacji Żagań - Niegosławice pomijam. Ale od patrzenia na tę budę od strony peronu (bo o dziwo - od strony podjazdu wygląda to nieco lepiej) można popaść w depresję lub alkoholizm. |
| Budynek dworca w całości. Co ciekawe, w latach 60-tych czyli wtedy gdy go wybudowano był do głębi socjalistyczny, ale jak na swój ekstremalnie prosty styl prezentował się zupełnie znośnie. Teraz jest koszmarkiem przypominającym wiele podobnych, powojennych budynków dworcowych straszących w różnych zakamarkach Polski. Czy coś tak upiornego może wyglądać jeszcze gorzej ? Może. Należy wybić resztę szyb i pomalować całość na czarno. Wycieczki samobójców rzucających się na tory gwarantowane. |
| Ujęcie z peronu w kierunku wschodnim. |
| Ujęcie z tego samego peronu w kierunku zachodnim. Po prawej semafor wyjazdowy J. |
| Raz jeszcze ujęcie w kierunku zachodnim czyli wyjazd do Żagania - z lewej nastawnia dysponująca "Sz". No i ciekawostka historyczna - jeszcze kilka lat po ostatniej wojnie opuszczała stację w tym kierunku (a później skręcała ostro na północ) lokalna linia do Zielonej Góry czyli kolej szprotawska (Kleinbahn Grünberg - Sprottau). Linia ta przeżyła działania wojenne w zupełnie dobrym stanie, ale ruchu pasażerskiego po roku 1945 już na niej nie wznowiono. Z wyjątkiem odcinka w obrębie miasta Zielona Góra uległa fizycznej likwidacji w latach 50-tych. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Szprotawa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Szprotawa ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Szprotawa ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia Zielona Góra - Szprotawa ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Głogów - Niegosławice - Żagań znajdują się na stronie stacji Niegosławice.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZPROTAWA |
1946 |
---> Stypułów - ZIELONA GÓRA |
2002 |
---> ŻAGAŃ |
2002 |
---> Niegosławice - GŁOGÓW |
2010 |
---> ŻAGAŃ (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
2010 |
---> NIEGOSŁAWICE (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZPROTAWA |
2006 |
---> ŻAGAŃ |
2006 |
---> NIEGOSŁAWICE |
|
|