Tuplice |
Tp |
|
|
|
|
Teuplitz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ HSGE - Halle - Sorau - Gubener Eisebahn / Kolej Halle - Żary - Gubin
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 123 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - lipiec 2000.
Część "dalekobieżna" dworca w Tuplicach, czyli peron przy linii Żagań - Żary - Forst. Widok w kierunku granicznego przystanku Zasieki.
|
| Mały dworzec w Tuplicach, czyli jeden z peronów (dokładnie peron 1) dawnej linii lokalnej Lubsko - Łęknica. Połączenie z Lubskiem nie funkcjonuje od roku 1990, połączenie z Łęknicą trochę krócej - od roku 1996. Widok na zachód - w stronę nieistniejącego już wyjazdu do Lubska. |
| Wizyta 2 - czerwiec 2022.
Pod koniec lat 80-tych niewiele brakowało do elektryfikacji linii z Miłkowic przez Żagań i Żary do Tuplic, jednak ten ambitny plan nie wyszedł poza etap projektów. Później, z przyczyn które wszyscy znamy, a więc przemian społeczno - gospodarczych początku lat 90-tych które w tych okolicach przyniosły więcej szkód niż pożytku nie było już szansy na jego realizację. Zapewne na zawsze. Ujęcie za zachód - widok w kierunku przystanku Zasieki. Po prawej perony 3 i 4 - to taka lokalna zmyłka. Wyjaśnienie tego fenomenu znajduje sią w ciągu dalszym opisu stacji :) |
| Coraz bardziej schowany za rosnącymi w błyskawicznym tempie samosiejkami budynek "małego dworca". Perony 1 i 2 są już prawie niewidoczne. Za chwilę się tam przeniesiemy. |
| Perony 1 i 2 (widzimy ich smutne pozostałości) służyły do obsługi lokalnych pociągów do Lubska i do Łęknicy. Oczywiście od dawna są one nieczynne i zarośnięte drzewami a torów nie ma tutaj mniej więcej od roku 2006 czyli daty likwidacji linii do Łęknicy. |
| Dwupiętrowy budynek jest od co najmniej kilkunastu lat opuszczony i ulega stopniowej destrukcji pomimo prowizorycznego zabezpieczenia w postaci płyt OSB umieszczonych w otworach okiennych. Kiedyś (z powodu zniszczenia budynku dworca przy torach linii "państwowej" przy peronie 4) był to zasadniczy obiekt dworcowy dla pasażerów korzystających lub przesiadających się na stacji w Tuplicach. Stąd powód nietypowej numeracji peronów na stacji - dwa pierwsze to perony linii drugorzędnej. Pomiędzy "małym dworcem" a "dalekobieżnymi" peronami 3 i 4 do dziś funkcjonuje przejście podziemne pod całym układem torowym stacji. |
| Peron 1 i budynek "małego dworca" - ujęcie od strony wschodniej. Na wprost dawny wyjazd do Lubska. Najważniejszą materialną pamiątką po tej linii w najbliższej okolicy jest stalowy wiadukt nad szlakiem do Forst odległy 700 m od zachodniej głowicy stacji. Kiedyś - prawie w środku nocy - jechał tamtędy pociąg o ciekawej relacji Wrocław Świebodzki - Legnica - Żary - Lubsko. |
| Ujęcie odwrotne. Peron 1 i budynek od strony zachodniej - wyjazd do Łęknicy. Na peronie stoją jeszcze latarnie... |
| Dalekobieżna część stacji widziana od strony dawnych peronów 1 i 2. |
| Peron 4 i skromna wiata dla podróżnych. Teraz to w zupełności wystarcza - w roku 2022 przez stację przejeżdżały 3 pary przyspieszonych pociągów Sprinter Kolei Dolnośląskich z Wrocławia Głównego do Forst i z powrotem. Dwie kolejne pary z Wrocławia Głównego kończyły trasę tutaj - w Tuplicach. |
| |
|
Dwa powyższe zdjęcia to peron 2 i wyjazd w kierunku Forst widziany z peronu 3. Po lewej nastawnia dysponujaca "Tp" i kolejowy maszt teletechniczny a na wprost 2 wiadukty nad głównym szlakiem kolejowym: najpierw ulica Kościuszki a później wspomniana wcześniej pozostałość po bocznej linii do Lubska. A semaforu J odleciał daszek przeciwsłoneczny nad komorą światła zielonego :))
Mapa przedstawia likwidację węzła kolejowego w Tuplicach pod koniec XX wieku.
●●● linia istniejąca czyli magistrala Żagań - Żary - Forst.
●●● linia do Lubska zlikwidowana w roku 1998.
●●● linia do Łęknicy zlikwidowana w roku 2006.
|
| Perony 3 i 4 - widok od strony zachodniej. |
| To chyba gdzieś tutaj, w okolicy peronu 4 po lewej stał kiedyś budynek "dużego" dworca. Dalej po tej stronie mamy tory żeberkowe nr 3 i 5 oraz nieużywaną rampę towarową. |
| Widok w kierunku wschodnim - wyjazd do Żar i Żagania. W oddali nastawnia wykonawcza "Tp1". |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 356: Zielona Góra - Bieniów.
b) tabela nr 357: Lubsko - Tuplice - Mużaków Wschodni. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 357: Lubsko - Tuplice - Łęknica. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Tuplice ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Tuplice ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Tuplice ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Tuplice ❋ Polska-Org
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Żagań - Żary - Tuplice - Forst znajdują się na stronach stacji Żagań i Żary.
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Lubsko - Tuplice - Łęknica znajdują się na stronie stacji Lubsko.
|
Linia kolejowa Legnica - Żagań - Forst prawdopodobnie jako jedyna na pograniczu Dolnego Śląska i Ziemi Lubuskiej nigdy nie była zagrożona likwidacją. Stanowi ona jeden z wariantów międzynarodowego korytarza transportowego z Niemiec przez Wrocław i Kraków na Ukrainę. A więc pomimo praktycznego zaniku lokalnej komunikacji pasażerskiej w tym rejonie przyszłość tej stacji jest jednak w miarę pewna. Obecnie linii kolejowych w naszym kraju już się - na szczęście - nie likwiduje. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji TUPLICE |
1990 |
---> LUBSKO (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 1998) |
1996 |
---> ŁĘKNICA (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 2006) |
|
| |
|