Gniezno |
Gn |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1872 ❋ OSE - Oberschlesische Eisenbahn / Kolej Górnośląska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 122 m n.p.m.
|
|
Strona zawiera także opis stacji Gniezno Wąskotorowe. |
| Niewątpliwie największa i najbardziej rozbudowana stacja kolejowa pomiędzy Poznaniem a Inowrocławiem. Kiedyś bardzo ważny węzeł w ruchu pasażerskim. Krótką przechadzkę po stacji rozpoczynamy od peronu 1. |
| Na tor 7 przy peronie 3 wjechał pociąg Kolei Wielkopolskich z Nowego Tomyśla. Tutaj jego trasa się kończy. |
| W połowie peronu 1 dyskretnie w drzewach stoi sobie nastawnia wykonawcza "Gn2". |
| Ujęcie w kierunku wschodnim. Przed nami towarowa część stacji oraz tory postojowe Kolei Wielkopolskich oraz Polregio. Dalej na wprost mamy główny wyjazd do Inowrocławia oraz boczny w lewo do stacji Gniezno Winiary i dalej - do Nakła nad Notecią. |
| Spojrzenie w kierunku przeciwnym. W Gnieźnie na razie koegzystuje sygnalizacja kształtowa z świetlną, ale ta pierwsza jest już niestety w odwrocie. Semaforów kształtowych mamy tutaj coraz mniej... Po lewej zarośnięty drzewami zasiek węglowy i niezbyt widoczny żuraw węglowy (będzie lepiej widoczny na zdjęciach poniżej). Wszystko to służyło kiedyś do nawęglania parowozów. W Gnieźnie funkcjonowały w sumie dwie potężne parowozownie wachlarzowe - całość była największa na odcinku pomiędzy Poznaniem a Toruniem. W latach 30-tych XX wieku stacjonowało tu ponad 90 maszyn. |
| W ogóle na stacji w Gnieźnie wszystko jest bardzo rozbudowane i potężne. Także nastawnia dysponująca "GnA" znajdująca się na zachodnim krańcu peronu 3. Trochę podobna tylko grubsza stoi w Inowrocławiu. |
| Ta sama nastawnia widoczna z peronu 2. |
| Jest 10:04. Nietypowo - bo na tor przy peronie 1 punktualnie wjeżdża kursujący objazdem przez Inowrocław Rąbinek i Gniezno IC "Gałczyński" relacji Warszawa Wschodnia - Kutno - Szczecin Główny / Gorzów Wielkopolski. Pociąg jak na obecne, rodzime warunki jest dość długi - 10 wagonów. Z przodu elektrowóz EP 08 - 010 (obecnie PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). |
| Spojrzenie na nastawnię "GnA" z peronu 2 od strony zachodniej. Bardziej po prawej zabytkowy, drewniano - stalowy żuraw węglowy. |
| Powodem odstawienia na bok jadącego o czasie "Gałczyńskiego" jest pojawienie się na stacji bardziej prestiżowego EIC relacji Gdynia Główna - Berlin Gesundbrunnen. Chociaż pociąg ten jest spóźniony ponad kwadrans, będzie tutaj "Gałczyńskiego" wyprzedzać. Nie mam pojęcia po co komu całe to zamieszanie ponieważ obydwa pociągi pomiędzy Gnieznem a Poznaniem Głównym się nie zatrzymują więc powinny dojechać tam w tym samym odstępie czasowym. Ale może o czymś nie wiem. Z przodu składu międzynarodowego Siemens EuroSprinter ES64U4 (nr 5 370 010) czyli EU 44 - 010 Husarz. |
| |
|
Ujęcie na zachód - wyjazdy do Poznania Wschód (na wprost) oraz Wrześni (za wiaduktem łagodnie w lewo). Idąc w tę stronę (ale nie po torach bo narażamy się na potrącenie ze skutkiem śmiertelnym lub na mandat) dostaniemy się także na stację Gnieźnieńskiej Kolei Wąskotorowej. Spokojnie - niebawem sobie ją obejrzymy.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Gnieźnie.
●●● linia istniejąca zelektryfikowana dwutorowa czyli magistrala Poznań - Inowrocław - Toruń - Olsztyn czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● linia istniejąca zelektryfikowana dwutorowa do Jarocina przez Wrześnię czynna ponownie w ruchu pasażerskim od roku 2018.
●●● linia istniejąca do Chojnic przez Nakło nad Notecią od roku 2000 czynna tylko w niewielkim ruchu towarowym.
●●● linia istniejąca do Sławy Wielkopolskiej od roku 1995 czynna tylko w niewielkim ruchu towarowym.
●●● linia wąskotorowa do Anastazewa czynna obecnie w ruchu turystycznym na odcinku Gniezno Wąskotorowe - Jelonek.
|
| O 10:14 IC "Gałczyński" rusza w dalszą drogę. Trasę do Poznania Głównego (50 km) powinien przejechać w ciągu niecałych 30 minut. |
| Semaforek historyczno - krajoznawczy.
Jesteśmy na ulicy Tumskiej. To najważniejsza ulica (a obecnie reprezentacyjny deptak) Gniezna. Przed nami 1000 lat polskiej historii: Bazylika prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - inaczej Archikatedra Gnieźnieńska. Pierwsza chrześcijańska, jeszcze przedromańska świątynia na Wzgórzu Lecha została ufundowana za życia Mieszka I około roku 992. Tutaj w roku 1000 utworzono archidiecezję gnieźnieńską i pierwszą metropolię kościelną w Polsce podległą wyłącznie papieżowi a 25 lat później koronował się w niej na króla Bolesław Chrobry (w sumie odbyło się tutaj 5 królewskich koronacji). Budowa katedry w stylu gotyckim (taką mniej więcej możemy podziwiać w czasach nam współczesnych) rozpoczęła się w roku 1342. |
Gniezno mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Gniezno ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Gniezno ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Gniezno ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GNIEZNO |
2000 |
---> Gniezno Winiary - Kcynia - NAKŁO NAD NOTECIĄ |
2016 |
---> WRZEŚNIA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GNIEZNO |
2018 |
---> WRZEŚNIA |
|
| |
|
Gniezno Wąskotorowe
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
| Stacja wąskotorowa widziana z góry z ulicy Warszawskiej. Na jednym z torów cztery wagony typu Bxhpi a na prawo od nich wózki transporterowe do przewozu wagonów normalnotorowych. Kiedyś codzienność, dziś już skończona historia. Tor "normalny" wchodzi w obręb stacji wąskotorowej jeszcze bardziej po prawej stronie kadru. |
| Początek linii, po lewej budynek stacji. |
| Jeden z wagonów pasażerskich i wjazd do wagonowni. |
| Ujęcie na południowy zachód. Na razie mamy tu bezruch - fragment linii do do mijanki Jelonek (odcinek niedługi - niecałe 4 km) poddawany jest rewitalizacji. Dalej w stronę Witkowa i Powidza rzeczywistość jest już niestety bardziej złożona. Torowisko kolejki co prawda istnieje aż do Ostrowa Starego nad Jeziorem Powidzkim (w Przybrodzinie mamy jedyny przystanek kolejowy w Polsce położony na plaży), ale jego stan jest na tyle zły że w roku 2015 przewozy turystyczne zostały wstrzymane. Mam przeczucie że ostatecznie... |
| Perony stacji wąskotorowej widziane od strony zachodniej. Tutaj w roli głównej wagon pocztowo - bagażowy typu Fxh. |
| Koniec linii wąskotorowej i budynek stacji. Dalej wspinająca się na wiadukt nad magistralami do Poznania i Wrześni ulica Warszawska. Za nią wachlarzowa parowozownia kolei normalnotorowej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Gniezno Wąskotorowe ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Gniezno Wąskotorowe ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Stacja Gniezno Wąskotorowe ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa ❋ Klimaty Wąskotorowe
-
Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
|
|