Gniezno
Gn logo_pkp.gif f-pl.png

 Stacja Gniezno po raz pierwszy oddana do użytku w roku 1872 | OSE - Oberschlesische Eisenbahn / Kolej Górnośląska

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2019   Obiekt położony na wysokości 122 m n.p.m. 

Strona zawiera także opis stacji Gniezno Wąskotorowe.
min 768 1.jpgNiewątpliwie największa i najbardziej rozbudowana stacja kolejowa pomiędzy Poznaniem a Inowrocławiem. Kiedyś bardzo ważny węzeł w ruchu pasażerskim. Krótką przechadzkę po stacji rozpoczynamy od peronu 1.
min 768 2.jpgNa tor 7 przy peronie 3 wjechał pociąg Kolei Wielkopolskich z Nowego Tomyśla. Tutaj jego trasa się kończy.
min 768 3.jpgW połowie peronu 1 dyskretnie w drzewach stoi sobie nastawnia wykonawcza "Gn2".
min 768 4.jpgUjęcie w kierunku wschodnim. Przed nami towarowa część stacji oraz tory postojowe Kolei Wielkopolskich oraz Polregio. Dalej na wprost mamy główny wyjazd do Inowrocławia oraz boczny w lewo do stacji Gniezno Winiary i dalej - do Nakła nad Notecią.
min 768 5.jpgSpojrzenie w kierunku przeciwnym. W Gnieźnie na razie koegzystuje sygnalizacja kształtowa z świetlną, ale ta pierwsza jest już niestety w odwrocie. Semaforów kształtowych mamy tutaj coraz mniej...
Po lewej zarośnięty drzewami zasiek węglowy i niezbyt widoczny żuraw węglowy (będzie lepiej widoczny na zdjęciach poniżej). Wszystko to służyło kiedyś do nawęglania parowozów. W Gnieźnie funkcjonowały w sumie dwie potężne parowozownie wachlarzowe - całość była największa na odcinku pomiędzy Poznaniem a Toruniem. W latach 30-tych XX wieku stacjonowało tu ponad 90 maszyn.
min 768 6.jpgW ogóle na stacji w Gnieźnie wszystko jest bardzo rozbudowane i potężne. Także nastawnia dysponująca "GnA" znajdująca się na zachodnim krańcu peronu 3. Trochę podobna tylko grubsza stoi w Inowrocławiu.
min 768 7.jpgTa sama nastawnia widoczna z peronu 2.
min 768 8.jpgJest 10:04. Nietypowo - bo na tor przy peronie 1 punktualnie wjeżdża kursujący objazdem przez Inowrocław Rąbinek i Gniezno IC "Gałczyński" relacji Warszawa Wschodnia - Szczecin Główny / Gorzów Wielkopolski. Pociąg jak na obecne, rodzime warunki jest dość długi - 10 wagonów. Z przodu elektrowóz EP 08 - 010 (obecnie PKP IC Zakład Centralny w Warszawie).
min 768 9.jpgSpojrzenie na nastawnię "GnA" z peronu 2 od strony zachodniej. Bardziej po prawej zabytkowy, drewniano - stalowy żuraw węglowy.
min 768 10.jpgPowodem odstawienia na bok jadącego o czasie "Gałczyńskiego" jest pojawienie się na stacji bardziej ważnego EIC relacji Gdynia Główna - Berlin Gesundbrunnen. Chociaż pociąg ten jest spóźniony ponad kwadrans, będzie tutaj "Gałczyńskiego" wyprzedzać. Nie mam pojęcia po co komu całe to zamieszanie ponieważ obydwa pociągi pomiędzy Gnieznem a Poznaniem Głównym się nie zatrzymują więc powinny dojechać tam w tym samym odstępie czasowym. Ale może o czymś nie wiem. Z przodu składu międzynarodowego Siemens EuroSprinter ES64U4 (nr 5 370 010) czyli EU 44 - 010 Husarz.
min 768 11.jpgUjęcie na zachód - wyjazdy do Poznania Wschód (na wprost) oraz Wrześni (za wiaduktem łagodnie w lewo).
min 768 12.jpgO 10:14 IC "Gałczyński" rusza w dalszą drogę. Trasę do Poznania Głównego (50 km) powinien przejechać w ciągu niecałych 30 minut.
min 768 13.jpgSemaforek historyczno - krajoznawczy.

Jesteśmy na ulicy Tumskiej. To najważniejsza ulica (a obecnie reprezentacyjny deptak) Gniezna. Przed nami 1000 lat polskiej historii: Bazylika prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny - inaczej Archikatedra Gnieźnieńska.
Pierwsza chrześcijańska, jeszcze przedromańska świątynia na Wzgórzu Lecha została ufundowana za życia Mieszka I około roku 992. Tutaj w roku 1000 utworzono archidiecezję gnieźnieńską i pierwszą metropolię kościelną w Polsce podległą wyłącznie papieżowi a 25 lat później koronował się w niej na króla Bolesław Chrobry (w sumie odbyło się tutaj 5 królewskich koronacji). Budowa katedry w stylu gotyckim (taką mniej więcej możemy podziwiać w czasach nam współczesnych) rozpoczęła się w roku 1342.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Gniezno ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Gniezno ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Gniezno ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Gniezno ❋  Transport Szynowy
ROZKŁAD JAZDY

Gniezno

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Gniezno Wąskotorowe
logo_lwt.giff-pl.png

Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm.
min 768 14.jpgStacja wąskotorowa widziana z góry z ulicy Warszawskiej. Na jednym z torów cztery wagony typu Bxhpi a na prawo od nich wózki transporterowe do przewozu wagonów normalnotorowych. Kiedyś codzienność, dziś już skończona historia. Tor "normalny" wchodzi w obręb stacji wąskotorowej jeszcze bardziej po prawej stronie kadru.
min 768 15.jpgPoczątek linii, po lewej budynek stacji.
min 768 16.jpgJeden z wagonów pasażerskich i wjazd do wagonowni.
min 768 17.jpgUjęcie na południowy zachód. Na razie mamy tu bezruch - fragment linii do do mijanki Jelonek (odcinek niedługi - niecałe 4 km) poddawany jest rewitalizacji. Dalej w stronę Witkowa i Powidza rzeczywistość jest już niestety bardziej złożona. Torowisko kolejki co prawda istnieje aż do Ostrowa Starego nad Jeziorem Powidzkim (w Przybrodzinie mamy jedyny przystanek kolejowy w Polsce położony na plaży), ale jego stan jest na tyle zły że w roku 2015 przewozy turystyczne zostały wstrzymane. Mam przeczucie że ostatecznie...
min 768 18.jpgPerony stacji wąskotorowej widziane od strony zachodniej. Tutaj w roli głównej wagon pocztowo - bagażowy typu Fxh.
min 768 19.jpgKoniec linii wąskotorowej i budynek stacji. Dalej wspinająca się na wiadukt nad magistralami do Poznania i Wrześni ulica Warszawska. Za nią wachlarzowa parowozownia kolei normalnotorowej.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Gniezno Wąskotorowe ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Gniezno Wąskotorowe ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa ❋ Klimaty Wąskotorowe
  4. Gnieźnieńska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
Strona główna | Okolice Poznania | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 768 |

Liczba gości na stronie Gniezno od 4 maja 2021: 173
Data i czas poprzedniego wejścia: 22 września 2021 / 16:17
Średnia wejść dziennie: 1.22

Wpis do bazy MySQL: 4 maja 2021
Ostatnia modyfikacja strony: 1 lipca 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.295 sek