Zawiercie |
Zw |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1847 ❋ WWŽD - Warszawsko - Wienskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Wiedeńska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 333 m n.p.m.
|
|
| Peron 2 i semafor wyjazdowy E1. Ujęcie na północ - wyjazd do Częstochowy (na wprost) i do Grodziska Mazowieckiego (na wprost). W tym miejscu zaczyna się Centralna Magistrala Kolejowa a szlak opuszczający Zawiercie na północ początkowo jest czterotorowy. Tory zewnętrzne 4 i 3 to właśnie CMK, tory wewnętrzne 2 i 1 to dawna "Wiedenka" czyli linia do Częstochowy i dalej w stronę Koluszek. Rozejście się obu magistrali kolejowych znajduje się mniej więcej 6 km stąd. |
| Budynek dworca widziany od strony północnej z peronu 2. Po lewej tory 2 i 4. |
| Przenosimy się na przeciwległy koniec peronu 2 a dokładnie górującej nad nim pięknie odnowionej wiaty. Co prawda nie stoi ona nad tym peronem od momentu dociągnięcia tutaj Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej i początku istnienia dworca kolejowego w Zawierciu, ale i tak prezentuje się jak nowa :) |
| Budynek dworca widziany od strony południowej z peronu 2. Po lewej peron 1. Po przebudowie dworca został przesunięty na południe i teraz kończy się oficjalnie na wysokości południowej ściany szczytowej budynku dworca o czym dyskretnie przypomina wetknięty tam wskaźnik W4. |
| Peron 1 tor 4, ujęcie w kierunku południowym czyli wyjazd w stronę jednej z największych w naszym kraju stacji rozrządowych w Łazach oraz węzła w Dąbrowie Górniczej Ząbkowicach. W tym samym kierunku (za stacją w prawo) opuszcza Zawiercie boczna, niezelektryfikowana i używana obecnie tylko w niewielkim ruchu towarowym linia do Siewierza i Tarnowskich Gór. |
| Koniec peronu 1 i budynek dworca - ujecie od strony południowej. |
| Na chwilę raz jeszcze przenosimy się na peron 2. O 15:42 wjeżdża na stację IC 14006 "Porta Moravica" z Warszawy Wschodniej do Pragi. Z Warszawy tutaj IC pojechał przez CMK a do stolicy naszego południowego sąsiada (przez Katowice, Zebrzydowice i Bohumin) pozostało niecałe 6 godzin podróży. Z przodu pociągu elektrowóz EP 09 - 021 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). |
| Dzisiejszy dworzec w Zawierciu wzniesiono w latach 1910 - 13. Zaprojektował go inż. Czesław Domaniewski, główny architekt Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej i Warszawsko - Kaliskiej, projektant budynku dworca Łódź Kaliska oraz mniejszych ale nie mniej kultowych obiektów w Kaliszu i Ciechocinku. Inwestycja miała uświetnić regionalną uroczystość z okazji rocznicy trzystulecia panowania w Rosji dynastii Romanowów. W czasach nam bliższych obiekt przebudowano w latach 70-tych i 80-tych ubiegłego stulecia. Wtedy oprócz nowych peronów wybudowano przejście podziemne. W roku 2012 dworzec w Zawierciu został całkowicie zrewitalizowany. Obecnie tak prezentuje się od strony miasta. |
W październiku 2020 roku zostanie podjęta decyzja o gruntownej rewitalizacji i elektryfikacji linii do Tarnowskich Gór - a to w związku z ułatwieniem dojazdu do lotniska Katowice Pyrzowice. Od strony zachodniej krawędzi dworca powstanie także nowy peron 4 (a nie peron 3 z uwagi na zaszłości historyczne) do obsługi reaktywowanego połączenia. Ruch pasażerski do Tarnowskich Gór zostanie przywrócony 10 grudnia 2023 roku. Ale to dopiero nastąpi :) |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zawiercie ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zawiercie ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zawiercie ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Zawiercie - Siewierz - Tarnowskie góry znajdują się na stronie stacji Siewierz.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZAWIERCIE |
1975 |
---> Siewierz - MIASTECZKO ŚLĄSKIE ŻYGLIN |
Uwaga - ruch pasażerski na odcinku Tarnowskie Góry - Miasteczko Śląskie Żyglin został zlikwidowany już w roku 1964. |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZAWIERCIE |
2023 |
---> Siewierz - TARNOWSKIE GÓRY |
|
| |
|