Katowice
KO logo_ic.gif f-pl.png

 Katowice - stacja oddana do użytku w roku 1846  ❋  OSE - Oberschlesische Eisenbahn / Kolej Górnośląska

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023   Obiekt położony na wysokości 271 m n.p.m. 

min 383 1.jpgCała przedstawiona tu historia rozgrywa się w czasie rzeczywistym i przedstawia pewien rodzaj chaosu. Na tym dworcu trudno (z punktu widzenia kolejowego dokumentalisty) o zachowanie chronologii wydarzeń. Zbyt dużo w różnych, odległych od siebie miejscach dzieje się w tym samym czasie. Ale próbowałem - słowo daję :)
Moją cokolwiek zwariowaną wizytę na katowickim dworcu zacząłem - jak Pan Bóg przykazał - od początku, czyli od peronu 1. Widok od strony zachodniej.
min 383 2.jpgPeron 1 - po lewej tor 9, po prawej tor 7. Na tym torze przystanął pociąg Kolei Śląskich z Częstochowy do Gliwic. Jest to sześcioczłonowy EZT typu 27WEb o numerze 003. Producentem tego zestawu z rodziny Elfów jest bydgoska PESA. Pojazdy te ze względu na obszerne bezprzedziałowe wnętrze wprost idealnie kwalifikują się do obsługi dużych potoków pasażerów, dlatego właśnie dedykowane są do realizacji przewozów aglomeracyjnych na terenie województwa śląskiego - przede wszystkim linii S1. KŚ aktualnie eksploatują 6 sztuk EZT tego typu.
min 383 3.jpgPeron 1 - ujęcie w kierunku zachodnim. Nie jest to powiedziane wprost, ale ruch pasażerski na tutejszym dworcu jest dość konsekwentnie podzielony na kierunki wyjazdów. Perony 1 i 2 obsługują relacje na zachód, południowy zachód i północny zachód, perony 3 i 4 na północny wschód, wschód i południowy wschód oraz (w drodze wyjątku) lokalne składy KŚ i Polregio w kierunku Tychów oraz Mikołowa. Dlatego też położone na peronach 1 i 2 od strony zachodniej kontenerki peronowych dyżurnych ruchu. Niewątpliwie mają tu rację bytu.
min 383 4.jpgSemafory wyjazdowe N7 i N9 i ujęcie w kierunku zachodnim. Od prawej jednotorowa łącznica do Tychów i Mikołowa ułatwiająca wyjazd w tę stronę z peronów 1 i 2 bezkolizyjnie nad linią do Gliwic. Po środku wyjazd do stacji Chorzów Batory i Gliwice, po lewej zasadniczy wyjazd do Katowic Ligoty (dalej Tychy lub Mikołów). To nie wszystko, ale więcej szczegółów poniżej.
min 383 5.jpgRaz jeszcze peron 1 i ujecie w tym samym kierunku. Po prawej za skrajnym torem 9 ulica Juliusza Słowackiego - jeden z kilku niełatwych sposobów wydostania się samochodem z okolic dworca PKP i Galerii Katowickiej.
min 383 6.jpgTo już peron 3. Na torze 8 spalinowóz SM 42 - 3004 który od czasu do czasu podrzuca albo zabiera z torów katowickiego dworca jakiś wagonowy skład dalekobieżny. W wolnych chwilach pojawia się to tu, to tam...
min 383 7.jpgPeron 3. Po lewej tor 4, po prawej tor 2 oraz odpowiednie dla nich semafory wyjazdowe N4 i N6. Ujęcie w kierunku zachodnim. W jeszcze nieodległych czasach patrząc w tę stronę zobaczylibyśmy miejscową parowozownię. Jej najnowsze dzieje to cała epopeja ale nie ma tu miejsca na przytoczenie jej w całości. To tak zwany tumiwisizm i piestojebizm. W teleexpresowym skrócie: unikatowy zespół budowli (dwuwachlarzowa hala parowozowni wraz z dwiema obrotnicami i wieżą ciśnień - tą schowaną i przez to tak jakby mniej ważną bo niewidoczną) niszczeje w szybkim tempie pomimo faktu że od roku 2021 jest zabytkiem. Po zamknięciu parowozowni w roku 2011 nikt nie ma pomysłu na ten obiekt a w ciągu ostatnich dwóch lat na przyległym terenie dwukrotnie dochodziło do pożarów. Zapewne przypadkowych. Władze miasta już kilka razy dały do zrozumienia, że nie są zainteresowane przejęciem tego miejsca. A czas robi swoje, niebawem problem rozwiąże się sam :(
min 383 8.jpgHala dworcowa widziana z peronu 3 od strony zachodniej. Po lewej - na torze 1 przy peronie 2 zmodyfikowany "kibelek" EN 57 o nieznanym numerze Kolei Śląskich do Wisły Głębce - linia S6. Odjazd pociagu o 13:47.
min 383 9.jpgNa tor 2 przy peronie 3 wjeżdża "Impuls" 36WEa-009 linii S5 Kolei Śląskich ze Zwardonia. Jest to trójczłonowy EZT produkcji nowosądeckiego NEWAG-u. Pociąg kończy bieg.
min 383 10.jpgOgólne spojrzenie pod dach hali dworcowej (peron 3) od strony zachodniej. Po prawej tory 4, 6 i 8 oraz peron 4.
min 383 11.jpgCzęść pierwsza tryptyku pt. "Kolejowa wieża ciśnień w Katowicach". Ta bardziej ważna i bardziej reprezentacyjna wieża stoi na wschodnim skraju peronu 2 (tutaj widzimy ją z peronu 3) i jest jedną z trzech budowli tego typu na katowickim dworcu. Ale to czas przeszły. Wieża druga położona jest w okolicy zrujnowanej (chociaż zabytkowej) katowickiej parowozowni i jej wykonywania zdjęć nie planowałem, natomiast trzecia z nich już nie istnieje. Wieża ta znajdowała się w obrębie "starego dworca" czyli na wschód z dworca obecnego.
min 383 12.jpgPeron 3 tor 4 - ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Katowic Zawodzia. Dalej mamy szlak czterotorowy i za Szopienicami rozejście do Sosnowca Głównego (północny wschód) oraz do Mysłowic (południowy wschód). Po prawej semafory wyjazdowe M4 i M6.
min 383 13.jpgWłaśnie z toru 4 w stronę Mysłowic wyjeżdża "Elf" 22WEd-005 czyli EN 76 linii S7 Kolei Śląskich relacji Racibórz - Oświęcim. Jest to czteroczłonowy EZT produkcji bydgoskiej PESY.
min 383 14.jpg2 minuty później na ten sam tor wjeżdża IC 4824 "Kormoran" relacji Bielsko Biała Główna - Olsztyn Główny. Natomiast po lewej - na torze 8 przy peronie 4 bardzo zmodernizowany, ale wyglądający trochę jak Kopciuszek "kibelek" Polregio EN 57FPS - 1724 do Krakowa Głównego. Odjazd o 13:44, a więc dosłownie za chwilę.
min 383 15.jpgSzczegółowe oględziny "Kormorana" pozwalają stwierdzić że jest nim w dniu dzisiejszym "Flirt" ED 160 - 014 firmy Stadler. Ośmioczłonowe pojazdy tego typu pracują na rzecz PKP IC od roku 2015.
Odjazd pociagu z Katowic to 13:50, rozkładowy przyjazd do stolicy Warmii i Mazur (przez Częstochowę, Koluszki, Warszawę Wschodnią i Działdowo) powinien nastąpić o 20:02, a więc przed "Kormoranem" pozostało nieco ponad 7 godzin jazdy. To całkiem sporo, a dodatkowo na wjeździe do Warszawy i tak na 90% złapie opóźnienie. Założymy się ?
min 383 16.jpgTo nadal peron 3 a na peronie sąsiednim przy przejściu podziemnym znudzeni Jola i Bartek. Muszą dalej udawać pasażerów oczekujących na pociąg byle jaki (jak ten z piosenki Maryli Rodowicz) bo ja jeszcze nie skończyłem ! W tle następny rozkładowy zestaw KŚ linii S1 do Gliwic.
min 383 17.jpgSzybki przeskok na peron 2 po to żeby przez chwilę pobyć z rodziną i szybka fotka w stronę zachodnią.
min 383 18.jpgSkoro jesteśmy na peronie 2 to pora na część drugą tryptyku pt. "Kolejowa wieża ciśnień w Katowicach". Jak wspomniałem wcześniej, wieża stoi właśnie na wschodnim jego skraju. Ma 30 metrów wysokości, jest zbudowana z cegły i jej budowę ukończono w w roku 1951. Jeszcze w połowie lat 70-tych zaopatrywała w wodę duży fragment stacji i okoliczne zabudowania.
min 383 19.jpgOgólne spojrzenie na halę dworcową od strony wschodniej z peronu 2.
min 383 20.jpgPeron 2 pod dachem od strony wschodniej. Po prawej tory 3, 5 i 7 oraz peron 1. Na torze 3 skład do Gliwic czyli "Elf" 22WEd-004. Odjazd pociągu nastapi o 14:05. Takt linii S1 na najbardziej obleganym odcinku Katowice - Gliwice wynosi 30 minut, ale nie jest to jakoś fanatycznie przestrzeganą regułą. Za chwilę przejdziemy na drugi koniec peronu.
min 383 21.jpgPeron 2 pod dachem od strony zachodniej. Na torze 3 oglądany już wcześniej skład KŚ do Gliwic. Po lewej na torze 7 krótszy (bo trzyczłonowy) "Elf" 21WEa - 009 czyli EN 62 (linia S5 w wersji Sprinter) do Żywca. Odjazd pociągu (podobnie jak tego do Gliwic) to także 14:05. Który z mechaniów ma żyłkę sportowca ?
min 383 22.jpgSkład KŚ linii S4 do stacji Tychy Lodowisko podstawia się na tor 2 przy peronie 3. Powinien wylądować przy peronie 1, ale megafon chwilę temu o takim niestandardowym manewrze lojalnie poinformował.
min 383 23.jpgPeron 4 pod dachem od strony wschodniej. Z lewej skrajny tor południowy 10, z prawej tor 8.
min 383 24.jpgCzęść trzecia tryptyku pt. "Kolejowa wieża ciśnień w Katowicach". Podobno jest pomysł na jej zagospodarowanie. Dwie najwyższe kondygnacje miałyby pełnić funkcje usługowe (kawiarnia i galeria widokowa), natomiast na pozostałych piętrach wieży miałby się znaleźć pomieszczenia socjalno - biurowe dla przewoźników kolejowych.
Wieża jest w dobrym stanie, ale ku zgorszeniu feministek swoim szowinistycznym, męskim pierwiastkiem zdominowała i przytłoczyła dworcową przestrzeń stercząc na razie cokolwiek bezproduktywnie. A podobno każda wieża jest kobietą :)
min 383 25.jpgPeron 4 - ponownie ujęcie w kierunku wschodnim - po raz kolejny wyjazd do Katowic Zawodzia.
min 383 26.jpgPonieważ znajduje się tam podręczny punkt postojowy składów Polregio to właśnie stamtąd na tor 8 podstawia się "kibelek" EN 57 - 205 do Sędziszowa.
min 383 27.jpgEZT Polregio do Sędziszowa przez Sosnowiec Południowy, Olkusz i Tunel z bliska. Odjazd o 14:27.
min 383 28.jpgA to już po raz kolejny peron 2. Teleportowałem się tutaj nie bez powodu, ale na razie nie jest tym powodem zestaw KŚ 36WEa - 024 linii S71 do Chałupek przez Rybnik i Wodzisław Śląski. Odjazd pociągu o 14:33.
min 383 29.jpgW tak zwanym międzyczasie na tor 2 przy peronie 3 podstawia się następny zestaw KŚ. Jest to czteroczłonowy "Elf" EN 76 - 009 który jako linia S5 pojedzie o 14:28 do Zwardonia. Obecnie posiada już oficjalne, niebiesko - biało - żółte barwy Kolei Śląskich. Nieco wcześniej jednostka jeździła w okolicznościowym, złotym kolorku nawiązujacym do stulecia wybuchu Powstań Śląskich.
min 383 30.jpgJest 14:11 i pociąg na który postanowiłem poczekać z powodu jego monumentalnej (jak na polskie warunki) relacji. Na tor 1 przy peronie 2 wjeżdża IC 3884 "Matejko" relacji Przemyśl Główny - Szczecin Główny. IC jest w drodze od czterech godzin i przyjechał do Katowic zupełnie punktualnie. Moje gratulacje :)
min 383 31.jpgSkład prowadzi elektrowóz EP 09 - 015 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). Nasz najsłynniejszy malarz w historii ma przed sobą jeszcze 8 godzin jazdy. Odjazd do Szczecina Głównego (via Opole Główne, Wrocław Główny, Głogów, Rzepin i Kostrzyn) nastąpi o 14:21.
A to taka sympatyczna pamiątka po naprawie P4 w Idzikowicach umieszczona na drzwiach do kabiny 2 elektrowozu. Opoczyński akcent na warszawskiej lokomotywie :)
Linki zewnętrzne
  1. Dworzec Katowice ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Dworzec Katowice ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Dworzec Katowice ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Dworzec w Katowicach przed modernizacją ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  5. Dworzec w Katowicach po modernizacji ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
ROZKŁAD JAZDY

Katowice

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Górny Śląsk | Województwo Śląskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 383 |

Liczba gości na stronie Katowice od 5 września 2023: 334
Data i czas poprzedniego wejścia: 28 marca 2024 / 07:14
Średnia wejść dziennie: 1.63

Wpis do bazy MySQL: 5 września 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 5 września 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.078 sek