Międzyrzecz |
Mi |
|
|
|
|
Meseritz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Międzyrzecz - obiekt oddany do użytku w roku 1885 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 50 m n.p.m. |
|
| Międzyrzecz był kiedyś bardzo ruchliwym, pięciokierunkowym węzłem kolejowym. 2 wieże ciśnień, 3 perony i przejście podziemne są tego świadectwem. Ale lata świetności to już przeszłość. W roku 1989 zlikwidowano ruch na szlaku do Toporowa, 6 lat później "padła" linia z Międzychodu do Rzepina. A był nawet taki moment (lata 2002 - 2003) gdy pociągi pasażerskie w ogóle się tutaj nie pojawiały. Widok na wschód - wyjazdy do Międzychodu, Zbąszynka i Toporowa (ten ostatni jest czynny tylko w ruchu towarowym na odcinku Toporów - Sieniawa Lubuska). |
| Ratunkiem dla ruchu pasażerskiego w Międzyrzeczu okazała się śmiała koncepcja bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy dwiema metropoliami województwa lubuskiego - Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim. Do połączenia tych dwóch miast autobusami szynowymi najbardziej nadawała się trasa przez Sulechów, Zbąszynek, Międzyrzecz i Skwierzynę. Czas pokazał że ten trochę naciągany pomysł okazał się jednak bardzo trwały. Obecnie (rok 2008) pomiędzy Zbąszynkiem i Gorzowem Wielkopolskim kursuje 6 par autobusów szynowych na dobę i wydaje się że ich rozkład jazdy jest niezagrożony... |
| Niestety - podobne rozwiązanie nie jest możliwe w przypadku linii do Międzychodu. Przecina ją granica województw, a dla bocznej linii kolejowej nie ma nic gorszego niż napotkanie na swojej drodze takiej granicy. Nie wiadomo który sejmik wojewódzki ma więcej płacić za ruch pociągów - nie płaci więc nikt i linia umiera. W roku 2007 trochę nieoczekiwanie reaktywowano ruch pasażerski na odcinku do Rzepina. Można by więc powiedzieć że kolejowa teraźniejszość w Międzyrzeczu nie rysuje się aż tak źle, gdyby nie ponury kontrapunkt... |
| ...tak - właśnie ten. W roku 2007 budynek dworca uległ pożarowi. Obecnie częściowo nie ma on dachu i wygląda tak jakby trafiła w niego bomba. Całość wygląda tragicznie ale od ponad roku nikt się tym nie przejmuje. Pogratulować - to wspaniała wizytówka powiatowego przecież miasta. Na groteskę zakrawa fakt że w budynku tym jest czynna /!!!/ kasa biletowa. Chyba tylko w dni bezdeszczowe :) Takie rzeczy to tylko w Polsce ! |
| |
|
Dwa ostatnie zdjęcia obrazują wyjazdy w kierunku Rzepina i Skwierzyny.
--> górne: nie tylko budynek dworca przedstawia żałosny wręcz widok. Całości dopełnia od lat nieczynne, zatopione przejście podziemne z wejściami zakrytymi drucianą siatką. Reasumując - stacja w Międzyrzeczu to zupełna kompromitacja miasta i PKP.
--> dolne: po prawej stronie dawna parowozownia i starsza wieża ciśnień. Obie budowle są częściowo zdemolowane podobnie jak większość budynków na tej stacji.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Międzyrzeczu.
●●● linia istniejąca Zbąszynek - Międzyrzecz - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski czynna w ruchu pasażerskim (nawet okazjonalnie dalekobieżnym) i towarowym.
●●● linia istniejąca do Wierzbna czynna od roku 1995 wyłącznie w lokalnym ruchu towarowym.
●●● linia istniejąca do Rzepina czynna tylko w nieregularnym ruchu towarowym na potrzeby wojska na odcinku Międzyrzecz - Sulęcin.
●●● linia istniejąca ale częściowo nieprzejezdna do Toporowa czynna od roku 1989 wyłącznie w sporadycznym ruchu towarowym na odcinku Toporów - Sieniawa Lubuska.
|
Międzyrzecz mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 334: Międzyrzecz - Toporów.
b) tabela nr 336: Międzychód - Zbąszynek. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 335: Szamotuły - Międzychód - Międzyrzecz - Rzepin. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Międzyrzecz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Międzyrzecz ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Międzyrzecz ❋ Polska-Org
-
Linia Toporów - Międzyrzecz ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Linia Zbąszyń - Międzyrzecz ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Linia Rzepin - Sulęcin - Międzyrzecz ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Międzyrzecz - Międzychód - Szamotuły znajduje się na stronie stacji Międzychód.
|
1* Linia kolejowa ze Zbąszynka przez Międzyrzecz i Skwierzynę do Gorzowa Wielkopolskiego ma w swojej najnowszej historii krótki epizod z pociągiem kwalifikowanym. W drugiej połowie lat 80-tych przejeżdżał tędy EX "Lubuszanin". Dokładnie - jego część relacji Warszawa Wschodnia - Gorzów Wielkopolski. Obie składowe tego ekspresu (zielonogórska i gorzowska) były dzielone na stacji w Zbąszynku.
2* Rewitalizacja zabytkowego budynku dworca łączącego elementy historyzmu z neoklasycyzmem zakończyła się we wrześniu 2020 roku. Jest to teraz nieruchomość prywatna przeznaczona do użytku komercyjnego, ale za to kompletna - czyli z dachem. Budynek ponownie wygląda tak jak przystało na dworzec kolejowy w mieście powiatowym. Niestety - reszta stacji raczej bez zmian.
3* Od roku 2018 ponownie przejeżdżają tędy pociągi klasy IC z Gorzowa Wielkopolskiego - na ogół do Warszawy Wschodniej a nawet dalej - do Lublina. W roku 2023 były to IC 87102 "Lubuszanin" i 87100 "Strzelecki". |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYRZECZ |
1989 |
---> TOPORÓW |
1995 |
---> Wierzbno - MIĘDZYCHÓD |
1995 |
---> Sulęcin - RZEPIN |
2002 |
---> ZBĄSZYNEK |
2002 |
---> Skwierzyna - GORZÓW WIELKOPOLSKI |
2010 |
---> Sulęcin - RZEPIN (ponowna /2/ likwidacja ruchu pasażerskiego) |
2013 |
---> Sulęcin - RZEPIN (ponowna /3/ likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYRZECZ |
2003 |
---> ZBĄSZYNEK |
2003 |
---> Skwierzyna - GORZÓW WIELKOPOLSKI |
2007 |
---> Sulęcin - RZEPIN |
2011 |
---> Sulęcin - RZEPIN (ponowne uruchomienie ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|