Międzyrzecz |
Mi |
|
|
|
|
Meseritz | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Międzyrzecz - stacja oddana do użytku w roku 1885 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2008
|
Obiekt położony na wysokości 50 m n.p.m. |
|
 | Międzyrzecz był kiedyś bardzo ruchliwym, pięciokierunkowym węzłem kolejowym. 2 wieże ciśnień, 3 perony i przejście podziemne są tego świadectwem. Ale lata świetności to już przeszłość. W roku 1989 zlikwidowano ruch na szlaku do Toporowa, 6 lat później "padła" linia z Międzychodu do Rzepina. A był nawet taki moment (lata 2002 - 2003) gdy pociągi pasażerskie w ogóle się tutaj nie pojawiały. Widok na wschód - wyjazdy do Międzychodu, Zbąszynka i Toporowa (ten ostatni jest czynny tylko w ruchu towarowym na odcinku Toporów - Sieniawa Lubuska). |
 | Ratunkiem dla ruchu pasażerskiego w Międzyrzeczu okazała się śmiała koncepcja bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy dwiema metropoliami woj. lubuskiego - Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim. Do połączenia tych dwóch miast autobusami szynowymi najbardziej nadawała się trasa przez Sulechów, Zbąszynek, Międzyrzecz i Skwierzynę. Czas pokazał że ten trochę naciągany pomysł okazał się jednak bardzo trwały. Obecnie (rok 2008) pomiędzy Zbąszynkiem i Gorzowem Wielkopolskim kursuje 6 par autobusów szynowych na dobę i wydaje się że ich rozkład jazdy jest niezagrożony... |
 | Niestety - podobne rozwiązanie nie jest możliwe w przypadku linii do Międzychodu. Przecina ją granica województw, a dla bocznej linii kolejowej nie ma nic gorszego niż napotkanie na swojej drodze takiej granicy. Nie wiadomo który sejmik wojewódzki ma więcej płacić za ruch pociągów - nie płaci więc nikt i linia umiera. W roku 2007 trochę nieoczekiwanie reaktywowano ruch pasażerski na odcinku do Rzepina. Można by więc powiedzieć że kolejowa teraźniejszość w Międzyrzeczu nie rysuje się aż tak źle, gdyby nie ponury kontrapunkt... |
 | ...tak - właśnie ten. W roku 2007 budynek dworca uległ pożarowi. Obecnie częściowo nie ma on dachu i wygląda tak jakby trafiła w niego bomba. Całość wygląda tragicznie ale od ponad roku nikt się tym nie przejmuje. Pogratulować - to wspaniała wizytówka powiatowego przecież miasta. Na groteskę zakrawa fakt że w budynku tym jest czynna /!!!/ kasa biletowa. Chyba tylko w dni bezdeszczowe :) Takie rzeczy to tylko w Polsce ! |
 | Nie tylko budynek dworca przedstawia żałosny wręcz widok. Całości dopełnia od lat nieczynne, zatopione przejście podziemne z wejściami zakrytymi drucianą siatką. Reasumując - stacja w Międzyrzeczu to zupełna kompromitacja miasta i PKP. Widok na zachód - wyjazdy w kierunku Rzepina i Skwierzyny. |
 | Wyjazdy w kierunku Rzepina i Skwierzyny z bliska. Po prawej stronie dawna parowozownia i starsza wieża ciśnień. Obie budowle częściowo zdemolowane podobnie jak większość budynków na tej stacji. |
Międzyrzecz mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 334: Międzyrzecz - Toporów.
b) tabela nr 336: Międzychód - Zbąszynek. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 335: Szamotuły - Międzychód - Międzyrzecz - Rzepin. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Międzyrzecz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Międzyrzecz ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Linia Toporów - Międzyrzecz ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Linia Zbąszyń - Międzyrzecz ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
-
Linia Rzepin - Sulęcin - Międzyrzecz ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Międzyrzecz - Międzychód - Szamotuły znajduje się na stronie stacji Międzychód.
|
Linia kolejowa ze Zbąszynka przez Międzyrzecz i Skwierzynę do Gorzowa Wielkopolskiego ma w swojej najnowszej historii krótki epizod z pociągiem kwalifikowanym. W drugiej połowie lat 80-tych przejeżdżał tędy EX "Lubuszanin". Dokładnie - jego część relacji Warszawa Wschodnia - Gorzów Wielkopolski. Obie składowe tego ekspresu (zielonogórska i gorzowska) były dzielone na stacji w Zbąszynku. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYRZECZ |
1989 |
---> TOPORÓW |
1995 |
---> Wierzbno - MIĘDZYCHÓD |
1995 |
---> Sulęcin - RZEPIN |
2002 |
---> ZBĄSZYNEK |
2002 |
---> Skwierzyna - GORZÓW WIELKOPOLSKI |
2010 |
---> Sulęcin - RZEPIN (ponowna /2/ likwidacja ruchu pasażerskiego) |
2013 |
---> Sulęcin - RZEPIN (ponowna /3/ likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYRZECZ |
2003 |
---> ZBĄSZYNEK |
2003 |
---> Skwierzyna - GORZÓW WIELKOPOLSKI |
2007 |
---> Sulęcin - RZEPIN |
2011 |
---> Sulęcin - RZEPIN (ponowne uruchomienie ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|