Międzychód
Mi     MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE

 Obiekt oddany do użytku w roku 1887  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2010   Obiekt położony na wysokości 42 m n.p.m. 

min 339 1.jpgTory pomiędzy peronami 1 i 2. Widok na wschód - za wiaduktem tory rozchodzą się w trzy strony świata: w lewo do Szamotuł, lekko w prawo do Rokietnicy przez Pniewy Szamotulskie i ostro w prawo do Zbąszynia. W ruchu pasażerskim stacja jest martwa od roku 1999, natomiast w ruchu towarowym czynna jest linia "szamotulska" na odcinku do Sierakowa Wielkopolskiego i "zbąszyńska" jako bocznica do fabryki mebli Christianapol w Łowyniu. Linia do Rokietnicy (na niej najdłużej utrzymywał się ruch pasażerski) jest nieczynna zupełnie.
min 339 2.jpgSemafory wyjazdowe D i E z bliska. Za wiaduktem znajduje się słynna bramka sygnalizacyjna z trzema kształtowymi semaforami wjazdowymi z kierunków opisanych powyżej. Niestety - czasu na jej sfotografowanie nie miałem... Po prawej zrujnowana, dwustanowiskowa parowozownia. Kiedyś była bardzo potrzebna - parowozy utrzymywały się na okolicznych szlakach do końca lat 80-tych XX wieku.
min 339 3.jpgmap_1_md.jpg
min 339 4.jpg
Dwa kolejne zdjęcia to ujęcia w tym samym kierunku z peronu 2. Betonowe płyty na peronie to pamiątka po zasypanym przejściu podziemnym. Jak przystało na stację węzłową czterech lokalnych linii kolejowych - kiedyś było tu coś takiego. Na pierwszym planie semafor wyjazdowy F.

Mapa przedstawia całkowitą likwidację węzła kolejowego w Międzychodzie pod koniec XX wieku.
●●● istniejąca ale nieczynna od roku 1995 i obecnie na wielu odcinkach nieprzejezdna linia do Szamotuł przewidziana do reaktywacji w ruchu pasażerskim.
●●● istniejąca ale nieczynna od roku 1995 linia do Wierzbna przewidziana podobno w nieokreślonej perspektywie czasowej do reaktywacji w ruchu pasażerskim.
●●● linie do Rokietnicy przez Pniewy i do Zbąszynia przez Trzciel nieczynne (odpowiednio) od roku 1999 i 1987. Obie linie są od dawna nieprzejezdne i częściowo zdemontowane decyzjami różnego rodzaju "władz" i społeczności lokalnych.
min 339 5.jpgDwa skrajne tory za peronem 3 i dwa ostatnie z serii pięciu "wschodnich" semaforów wyjazdowych: G i H. Dalej jest już wysoka skarpa.
min 339 6.jpgStacja w Międzychodzie (a właściwie to co z niej pozostało) w całej okazałości. Dzisiaj po opustoszałych, zarośniętych torach i peronach hula wiatr. Społeczeństwo przesiadło się do busów i samochodów. Ciekawe czy dojazd chociażby do Poznania stał się w ten sposób szybszy i wygodniejszy ? Śmiem wątpić...
min 339 7.jpgBudynek stacji (pięterko) jest częściowo zamieszkały. Na parterze jeszcze w roku 2009 była dyskoteka - stan rok później umknął mojej uwadze. Całość od strony peronów przedstawia się dość ponuro.
min 339 8.jpgRaz jeszcze budynek stacji wraz z magazynami. Wygląda na to że jest tu monitoring - widać zainstalowane kamery. Pilnują rozbawionych gości ?
min 339 9.jpgW dwudziestoleciu międzywojennym Międzychód był położonym najbardziej na zachód powiatowym miastem II Rzeczpospolitej - granica przebiegała 4 km stąd. Odcinek Międzychód - Wierzbno stał się odcinkiem granicznym wyłączonym całkowicie z ruchu kolejowego i został on rozebrany zarówno po polskiej jak i niemieckiej stronie granicy.
Widok na zachód - wyjazd w kierunku Wierzbna.
Międzychód
mapa topograficzna
rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 334: Międzyrzecz - Toporów.
b) tabela nr 336: Międzychód - Zbąszynek.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 335: Szamotuły - Międzychód - Międzyrzecz - Rzepin.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 341: Poznań Główny - Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Międzychód ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Międzychód ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Międzychód ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Międzychód ❋  Polska-Org
  5. Linia Gorzów Wielkopolski - Skwierzyna - Wierzbno - Międzychód ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  6. Linia Zbąszyń - Międzychód ❋  Zbąszynek, Kolej i Ja
  7. Parowozem przez Wielkopolskę, 2-V-2010 ❋  Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
Więcej linków do informacji i zdjęć dotyczących linii Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski znajduje się na stronie stacji Gorzów Wielkopolski.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z tej niegdyś tak ruchliwej stacji 29 maja 1999 roku. Był to pociąg (ostatnie dwie pary dziennie) do Poznania Głównego przez Pniewy i Rokietnicę.
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji MIĘDZYCHÓD
1987 ---> Trzciel - ZBĄSZYŃ
1995 ---> WIERZBNO (także dalej - kierunki MIĘDZYRZECZ i SKWIERZYNA)
1995 ---> Sieraków Wielkopolski - SZAMOTUŁY
1999 ---> Pniewy - ROKIETNICA
Strona główna | Okolice Gorzowa Wielkopolskiego | Województwo Wielkopolskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 339 |

Liczba gości na stronie Międzychód od 23 stycznia 2011: 7985
Data i czas poprzedniego wejścia: 21 listopada 2024 / 09:39
Średnia wejść dziennie: 1.59

Wpis do bazy MySQL: 23 stycznia 2011
Ostatnia modyfikacja strony: 13 lutego 2024
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.013 sek