Lichkov |
|
|
Lichtenau | Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2015
|
Obiekt położony na wysokości 528 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Maćka Pędraka z Kłodzka
|
| Odsłona 1 - rok 2002.
Obecnie jest to jedyne sudeckie przejście graniczne pomiędzy Polską a Czechami, przez które jeszcze kursują pociągi pasażerskie - w tym "Bohemia" z Warszawy Wschodniej do Pragi. Widok na zachód w kierunku wyjazdu do Letohradu. |
| Oprócz składów dalekobieżnych do Polski i lokalnych autobusów szynowych z Letohradu do Hanušovic przejeżdża tędy także krajowy pociąg pospieszny relacji Pilzno - Praga - Jeseník. Widok na wschód w kierunku wyjazdów do Międzylesia i Hanušovic. |
| Odsłona 2 - rok 2005.
Ta sama stacja 3 lata później. Fasada budynku została całkowicie odnowiona. |
| Odsłona 3 - rok 2008.
Minęły kolejne 3 lata. Trwa przebudowa stacji - jest to związane z modernizacją i elektryfikacją linii Letohrad - Lichkov - Międzylesie. Ten fragment międzynarodowego szlaku łączącego Pragę i Brno z Wrocławiem wreszcie spełniać będzie (pomimo swojego górskiego położenia) europejskie standardy ruchu kolejowego i może wrócą tutaj międzynarodowe pociągi dalekobieżne... Zniknął jeden z torów, za to w jego miejscu pojawił się nowoczesny, wysoki peron. Stoi też większość słupów trakcyjnych. |
| Wyjście z poczekalni pod odnowioną, zabytkową wiatę. Nie da się ukryć że dawny, lekko prowincjonalny charakter tej stacji przechodzi do historii... |
| W tym miejscu szlak Lichkov - Międzylesie przekracza polsko - czeską granicę. Odcinek graniczny jest już "pod drutem". Widok od strony Republiki Czeskiej. |
| Odsłona 4 - rok 2015.
Teraz jest tu nowoczesność i wielki świat. Po elektryfikacji linii Letohrad - Lichkov - Międzylesie stacja ostatecznie pozbyła się dawnego prowincjonalnego charakteru. |
| W dół i na lewo - wyjazd w kierunku Letohradu. Dodam że typowo górski odcinek Lichkov - Letohrad jest przepiękny widokowo i warto się nim przejechać. |
| Elektrowóz ČD 163 041 - 7 czyli "Kamilka" z 3 - wagonowym składem relacji Kłodzko Główne - Ústi nad Orlicí. Był taki czas że "Kamilę" można było dość często spotkać na polskich szlakach. Maszyna była wypożyczona przez PR i prowadziła pociągi tego przewoźnika na trasach (w różnych konfiguracjach) z Warszawy do Wrocławia. Można ją było więc spotkać nie tylko w tych dwóch miastach, ale też m. in. w Katowicach i Łodzi. |
| Widok na wschód - wyjazdy do Międzylesia (za 2 km ostry zakręt w lewo w stronę granicy) oraz do Dolní Lipki (mniej więcej cały czas na wprost). |
| Jest 16:55. Na stację wjeżdża spalinowy, podwójny zespół trakcyjny 814 085 - 7 / 914 085 - 6 ze stacji Mlýnický Dvůr. |
| Lokalne szynobusy przyjeżdżające do Lichkov od strony Dolní Lipki na ogół zatrzymują się przy peronie 1. |
| 17:03 - szybka ale spokojna przesiadka podróżnych już się zakończyła, pociąg do Ústi nad Orlicí jest gotowy do odjazdu. |
| I pojechał - z górki na pazurki. Spadek w kierunku Mladkova to 15‰. Zastanawia mnie ilość wskaźników oraz sygnalizator z zielonym światłem za wyjazdem ze stacji. Na tarczę ostrzegawczą stacji następnej - czyli Těchonina jest stanowczo zbyt wcześnie... |
| Tak samo gotowy do odjazdu do stacji Králíky jest spalinowy zestaw 814 085 - 7 / 914 085 - 6. Światełka zamienione z czerwonych na białe, jesteśmy prawie gotowi do odjazdu :) |
Odcinek graniczny Międzylesie - Lichkov zdobył specyficzną sławę latem 2001 r, gdy przejechały nim 4 pociągi "pod specjalnym nadzorem" wiozące paliwo jądrowe z portu w Szczecinie do czeskiej elektrowni atomowej Temelin. Także i tutaj nie obeszło się bez wygłupów pseudoekologów. Jednak pomimo tych incydentów transporty bez przeszkód opuściły terytorium Polski i sprawnie pojechały na południe Czech. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Lichkov ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Lichkov ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii przechodzących przez lub zaczynających się na stacji Lichkov znajdują się także na stronach:
- linia Ústí nad Orlicí - Lichkov - Dolní Lipka - Štíty --> strona stacji Králíky.
- linia do Kłodzka i Wrocławia Głównego --> strona stacji Międzylesie.
|
| |
|