Lichkov
logo_cd.gif f-cz.png

Lichtenauprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2015   Obiekt położony na wysokości 528 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
min 97 1.jpgOdsłona 1 - rok 2002.

Obecnie jest to jedyne sudeckie przejście graniczne pomiędzy Polską a Czechami, przez które jeszcze kursują pociągi pasażerskie - w tym "Bohemia" z Warszawy Wschodniej do Pragi.
Widok na zachód w kierunku wyjazdu do Letohradu.
min 97 2.jpgOprócz składów dalekobieżnych do Polski i lokalnych autobusów szynowych z Letohradu do Hanušovic przejeżdża tędy także krajowy pociąg pospieszny relacji Pilzno - Praga - Jeseník.
Widok na wschód w kierunku wyjazdów do Międzylesia i Hanušovic.
min 97 3.jpgOdsłona 2 - rok 2005.

Ta sama stacja 3 lata później. Fasada budynku została całkowicie odnowiona.
min 97 4.jpgOdsłona 3 - rok 2008.

Minęły kolejne 3 lata. Trwa przebudowa stacji - jest to związane z modernizacją i elektryfikacją linii Letohrad - Lichkov - Międzylesie. Ten fragment międzynarodowego szlaku łączącego Pragę i Brno z Wrocławiem wreszcie spełniać będzie (pomimo swojego górskiego położenia) europejskie standardy ruchu kolejowego i może wrócą tutaj międzynarodowe pociągi dalekobieżne...
Zniknął jeden z torów, za to w jego miejscu pojawił się nowoczesny, wysoki peron. Stoi też większość słupów trakcyjnych.
min 97 5.jpgWyjście z poczekalni pod odnowioną, zabytkową wiatę. Nie da się ukryć że dawny, lekko prowincjonalny charakter tej stacji przechodzi do historii...
min 97 6.jpgW tym miejscu szlak Lichkov - Międzylesie przekracza polsko - czeską granicę. Odcinek graniczny jest już "pod drutem".
Widok od strony Republiki Czeskiej.
min 97 7.jpgOdsłona 4 - rok 2015.

Teraz jest tu nowoczesność i wielki świat. Po elektryfikacji linii Letohrad - Lichkov - Międzylesie stacja ostatecznie pozbyła się dawnego prowincjonalnego charakteru.
min 97 8.jpgW dół i na lewo - wyjazd w kierunku Letohradu. Dodam że typowo górski odcinek Lichkov - Letohrad jest przepiękny widokowo i warto się nim przejechać.
min 97 9.jpgElektrowóz ČD 163 041 - 7 czyli "Kamilka" z 3 - wagonowym składem relacji Kłodzko Główne - Ústi nad Orlicí. Był taki czas że "Kamilę" można było dość często spotkać na polskich szlakach. Maszyna była wypożyczona przez PR i prowadziła pociągi tego przewoźnika na trasach (w różnych konfiguracjach) z Warszawy do Wrocławia. Można ją było więc spotkać nie tylko w tych dwóch miastach, ale też m. in. w Katowicach i Łodzi.
min 97 10.jpgWidok na wschód - wyjazdy do Międzylesia (za 2 km ostry zakręt w lewo w stronę granicy) oraz do Dolní Lipki (mniej więcej cały czas na wprost).
min 97 11.jpgJest 16:55. Na stację wjeżdża spalinowy, podwójny zespół trakcyjny 814 085 - 7 / 914 085 - 6 ze stacji Mlýnický Dvůr.
min 97 12.jpgLokalne szynobusy przyjeżdżające do Lichkov od strony Dolní Lipki na ogół zatrzymują się przy peronie 1.
min 97 13.jpg17:03 - szybka ale spokojna przesiadka podróżnych już się zakończyła, pociąg do Ústi nad Orlicí jest gotowy do odjazdu.
min 97 14.jpgI pojechał - z górki na pazurki. Spadek w kierunku Mladkova to 15‰. Zastanawia mnie ilość wskaźników oraz sygnalizator z zielonym światłem za wyjazdem ze stacji. Na tarczę ostrzegawczą stacji następnej - czyli Těchonina jest stanowczo zbyt wcześnie...
min 97 15.jpgTak samo gotowy do odjazdu do stacji Králíky jest spalinowy zestaw 814 085 - 7 / 914 085 - 6. Światełka zamienione z czerwonych na białe, jesteśmy prawie gotowi do odjazdu :)
Odcinek graniczny Międzylesie - Lichkov zdobył specyficzną sławę latem 2001 r, gdy przejechały nim 4 pociągi "pod specjalnym nadzorem" wiozące paliwo jądrowe z portu w Szczecinie do czeskiej elektrowni atomowej Temelin. Także i tutaj nie obeszło się bez wygłupów pseudoekologów. Jednak pomimo tych incydentów transporty bez przeszkód opuściły terytorium Polski i sprawnie pojechały na południe Czech.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Lichkov ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Stacja Lichkov ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii przechodzących przez lub zaczynających się na stacji Lichkov znajdują się także na stronach:
  1. linia Ústí nad Orlicí - Lichkov - Dolní Lipka - Štíty --> strona stacji Králíky.
  2. linia do Kłodzka i Wrocławia Głównego --> strona stacji Międzylesie.
Strona powstała przy współpracy Maćka Pędraka z Kłodzka.
ROZKŁAD JAZDY

Lichkov

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Kłodzka | Pardubický Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 97 |

Liczba gości na stronie Lichkov od 30 września 2006: 7622
Data i czas poprzedniego wejścia: 25 października 2021 / 18:48
Średnia wejść dziennie: 1.39

Wpis do bazy MySQL: 8 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 15 czerwca 2017
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.104 sek