Sławno |
Sa |
|
|
|
|
Schlawe (Pommern) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Sławno - obiekt oddany do użytku w roku 1869 ❋ BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 26 m n.p.m. |
|
| Ujęcie z peronu 1 w kierunku zachodnim czyli (obecnie) wyjazdy do Koszalina oraz Darłowa. Po prawej lekko odnowiony (zapewne jest to teraz własność prywatna) budynek jednego z dawnych, stacyjnych magazynów oraz wieża ciśnień. Z toru 9 odjeżdżają szynobusy do Darłowa - regularne kursy nad morze wznowiono w roku 2017. |
| Wieża ciśnień i (prawdopodobnie) hala pomp z bliska. Parafrazując klasyka - wieża niestety zaczyna się od góry lekko psuć. |
| Peron 1 i nieczynny tor 7. Sławno to stacja ogromna w sensie pasażerskim, dlatego mamy tutaj trzy długie i szerokie perony osłaniane częściowo wiatami. |
| Raz jeszcze ujęcie w kierunku zachodnim. Oprócz Koszalina i Darłowa (czyli szlaków kolejowych istniejących) można było kiedyś (dokładnie do końca ostatniej wojny) wyjechać w tę stronę do Ustki. Powojenna Polska linii tej jednak nawet nie obejrzała - wspomniany odcinek został zdemontowany w okolicach roku 1945 i materiały z niego zapewne zostały wykorzystane do odbudowy innych, ważniejszych szlaków na Pomorzu lub wyjechały jako zdobycz wojenna do ZSRS. |
| Pozostajemy na peronie 1 - stacja oraz budynek dworca widziane od strony zachodniej. |
| Perony 2 i 3 widziane z peronu 1 od strony zachodniej. |
| Budynek dworca z bliska. Tory 11 i 13 położone najbliżej budynku to tory postojowo - towarowe, jeden z nich jest zelektryfikowany. |
| Ujęcie z peronu 1 w kierunku wschodnim czyli (obecnie) wyjazd do Słupska. Do roku 1997 w tę samą stronę opuszczała stację linia do Korzybia. Ruch pasażerski na tym szlaku ustał w roku 1991 a sześć lat później została on fizycznie zlikwidowany. |
| Na stacji zachowała się imponująca liczba semaforów kształtowych oraz mechanicznych tarcz manewrowych i zaporowych. Jak na razie (rok 2022) ruch pociągów w Sławnie prowadzony jest przez nastawnie "Sa" (wschodnia strona stacji) i "Sa1" (strona zachodnia) , które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową. Świetlne są jedynie TO od strony Słupska, Koszalina i Darłowa. |
| Budynek dworca widziany od strony wschodniej. |
| |
|
Dwa zdjęcia powyżej to coś co powoli odchodzi do historii. Postępu technologicznego - także w zakresie sygnalizacji kolejowej i urządzeń SRK zatrzymać się nie da. Wspomniałem wcześniej że Sławno jest stacją wyjątkową - jak na razie cała sygnalizacja (z wyjątkiem trzech tarcz ostrzegawczych) jest kształtowa. Klimat stacji dosłownie przenosi nas w dawne lata - o ile będziemy udawać że nie widzimy bramek i sieci trakcyjnej :) Ciekawe jak długo taki historyczny układ sygnalizacji jeszcze tu pobędzie ?
zdjęcie górne --> na pierwszym planie semafory wyjazdowe D i E do Słupska oraz trzy mechaniczne TM. Wprawne oko dostrzeże po prawej jeszcze jeden semafor - F oraz słup po semaforze G na wylocie dawnej linii do Korzybia. zdjęcie dolne --> po lewej jeszcze jeden semafor wyjazdowy - C. Na wprost nastawnia dysponująca "Sa". Ogółem mamy w Sławnie 12 działających semaforów kształtowych, ponadto dwa stojące przy nieczynnym torze 2 są częściowo zdemontowane - brak ramion. Całość uzupełnia 8 mechanicznych TM oraz dwie mechaniczne TZ. Część pasażerska tutejszej stacji jest bardzo rozległa. Nic dziwnego - przed II wojną był to węzeł pięciokierunkowy, a po roku 1934 nawet sześciokierunkowy - to za sprawą "odwrócenia" przebiegu fragmentu Sławieńskiej Kolei Powiatowej (Schlawer Kreisbahn) w obrębie stacji oraz przekucia odcinka do Polanowa z toru o prześwicie 750 mm na normalny.
Mapa przedstawia 2 etapy redukcji węzła kolejowego w Sławnie - powojenny oraz zupełnie niedawny.
●●● linia Gdańsk Główny - Stargard istniejąca i czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim.
●●● czynna ponownie w ruchu pasażerskim (od roku 2017) linia do Darłowa.
●●● nieczynny od roku 1991 oraz zlikwidowany ostatecznie i nieodwołalnie w roku w roku 1997 odcinek do Korzybia.
●●● nieistniejący od końca II wojny światowej odcinek do Ustki.
●●● działający od roku 1934 i nieistniejący od końca II wojny światowej normalnotorowy wariant linii do Polanowa.
|
| Początek peronu 2 - po lewej tor 3 oraz jeszcze bardziej po lewej peron 3 - tor 1. To tędy odbywa się dalekobieżny ruch przez stację. Pociągi do Korzybia (jeszcze jak jeździły) korzystały ze skrajnego toru 2 przy peronie 3. Obecnie tor ten prowadzi donikąd. |
| Na dworcu w Sławnie oprócz przejścia podziemnego możemy przemieszczać sią także tędy - na poziomie torów. To przede wszystkim przejście dla osób niepełnosprawnych, ale na szczęście nie ma żadnych furtek i szlabanów, nikt nie goni i nie grozi przechodzącym pieszym wielo-set-złotowymi mandatami. A pięknie odnowiony obiekt to teraz niewątpliwa wizytówka miasta. |
| Budynek dworca od strony podjazdu. Przy samym wejściu do obiektu miejsca wcale nie jest zbyt dużo, a zmieścić się trzeba. |
Sławno mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 381: Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 381: Lipusz - Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Sławno ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Sławno ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Sławno ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Sławno ❋ Polska-Org
-
Strecken Sławno (Schlawe) - Darłowo (Rügenwalde) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Sławno (Schlawe) - Korzybie (Zollbrück) - Bytów (Bütow) - Lipusz ❋
Eisenbahnen in Pommern
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SŁAWNO |
1945 |
---> USTKA (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1945 |
---> POLANÓW (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1991 |
---> KORZYBIE (linia fizycznie zlikwidowana w roku 1997) |
1991 |
---> DARŁOWO |
2011 |
---> DARŁOWO (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SŁAWNO |
2005 |
---> DARŁOWO |
2017 |
---> DARŁOWO (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|