Bytów
By     MIASTO POWIATOWE WYKLUCZONE KOMUNIKACYJNIE logo_tow.gif f-pl.png

Bütowprzedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Bytów - stacja oddana do użytku w roku 1884  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2005   Obiekt położony na wysokości 130 m n.p.m. 

min 202 1.jpg
min 202 2.jpg
Przedwojenny Bytów był stacją węzłową. Krzyżowały się tu linie z Lęborka do Miastka i z Lipusza do Korzybia (odcinek Lipusz - Bytów był wówczas przecięty granicą polsko - niemiecką). Po wojnie linia Lębork - Bytów - Miastko została zdemontowana, a konkretnie - potraktowana jako "trofiejna" i wywieziona do ZSRS. Druga wspomniana linia z Lipusza do Korzybia służyła dzielnie podróżnym jeszcze w latach 80-tych, chociaż jej fatalny stan techniczny pozwalał na prowadzenie ruchu z prędkościami rzędu 30 km/h. Ostatecznie Bytów pożegnał się z pasażerską komunikacją kolejową w roku 1993.

2 powyższe zdjęcia pochodzą z roku 2005 - autor zastrzegł sobie anonimowość.

 zdjęcie górne --> budynek bytowskiego dworca - na parterze rozgościła się jakaś hurtownia ?
 zdjęcie dolne --> widok w kierunku zachodnim - wyjazdy do Korzybia (nieużywany) i Miastka (zdemontowany).

Mapa przedstawia etapy powojennej oraz nie tak odległej likwidacji węzła kolejowego w Bytowie.
●●● istniejąca linia do Lipusza czynna (przynajmniej w teorii) w niewielkim ruchu towarowym.
●●● istniejąca ale nieczynna (od roku 1991) a obecnie całkowicie nieprzejezdna i częściowo zdemontowana linia do Korzybia.
●●● linie do Miastka i do Lęborka zniszczone w wyniku II wojny światowej / zdemontowane i wywiezione w kawałkach do ZSRS / nigdy już nieodbudowane.
Wizyta osobista 1 - czerwiec 2021.

Widok na wschód z peronu 1 - wyjazdy w kierunku Lipusza (obecnie linia towarowa wykorzystywana w stopniu minimalnym) i Lęborka (linia od ostatniej wojny nieistniejąca). W tej części stacji jej zasadniczym akcentem jest dość duży i bardzo charakterystyczny, stalowy wiadukt nad peronami. Górą przebiega ulica Dworcowa czyli DK nr 20.
W tym malowniczym domku po lewej był kiedyś posterunek dyżurnego ruchu. Obok znajdowało się przejście pomiędzy peronami. Na stacji w Bytowie - to ciekawe z uwagi na jej wielkość i dawny, węzłowy charakter - nie było przejścia podziemnego.
Ten sam domek widziany od strony wschodniej.
Widok na zachód - wyjazdy w kierunku Korzybia (nieczynny od roku 1991) i Miastka (zdemontowany). Wygolone tory przy krawędziach peronów 1 i 2 wcale nie świadczą o tym że coś po nich jeździ. Wspomniane perony porośnięte wiosenną trawką mówią same za siebie...
Po lewej olbrzymia równia stacyjna na której nie ma już torów. Po prawej - na terenie dawnego dworca PKS buduje się nowoczesny węzeł przesiadkowy.
Jego centrum ma być rewitalizowany budynek dawnego dworca kolejowego - ujęcie od strony zachodniej.
Na razie ekipa remontowa robi w samym budynku i jego najbliższej okolicy kipisz. Ale pierwsze efekty już widać.
Wizyta osobista 2 - sierpień 2022.

Budynek dworca kolejowego widziany mniej więcej z tego samego miejsca rok później. Prawda że ładny ? Zegar nie wskazuje jeszcze czasu miejscowego, ale to kwestia podłączenia i regulacji. Nie od razu Bytów zbudowano :)
Budynek dworca od strony podjazdu. Jego otwarcie nastąpiło 19 listopada 2021 r. Na parterze mamy toalety, poczekalnię z miejscem na bar i dwie kasy biletowe, piętro częściowo zajął miejscowy PKS.
I tylko pociągów jak nie było, tak nie ma. Bez nich węzeł przesiadkowy w dużym, powiatowym przecież mieście jest jak zamek (także tutejszy) bez duchów.
Bytów
mapa topograficzna
rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 381: Lipusz - Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo.
Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Bytowa 23 maja 1993 r. Był to koniec (jak na razie) przewozów pasażerskich na linii Bytów - Lipusz.
Z kolejowego punktu widzenia Bytów położony jest w specyficznym miejscu. Tak jak w dawnym dowcipie można powiedzieć: kurwa, jak stąd wszędzie daleko. Koleją do Lipusza i dalej do Chojnic ? Powiedzmy że z szybką przesiadką w Lipuszu jesteśmy tam po godzinie z dużym kawałkiem. Co dalej ? Kolejna szybka przesiadka i półtorej godziny później meldujemy się (w zależności od zaplanowanej destynacji) na dworcach w Pile, Bydgoszczy lub Tczewie. Minęły ponad 3 godziny podróży a jeszcze nie ujechaliśmy nawet 150 km. W ten sposób, ciągnąc za sobą walizkę na kółkach, "do wód" szybko i wygodnie nie dojedziemy. Ewentualna bezpośrednia podróż do najbliższej metropolii czyli Trójmiasta przypomina falbankę z dwiema zmianami kierunku jazdy - w Lipuszu i Kościerzynie. Bardzo optymistycznie szacując - 2 i pół godziny jazdy. Linią do Korzybia (gdyby istniała w praktyce a nie tylko na papierze) co najwyżej dojechalibyśmy do Słupska, ewentualnie (z co najmniej jedną przesiadką) nad morze do Ustki. W czasie też cokolwiek niezadowalającym.
Nie ukrywajmy - jedyne sensowne, kolejowe połączenie Bytowa ze światem skończyło się wraz z likwidacją linii do Lęborka gdzie obecnie docierają elektryczne składy SKM z Gdańska i Gdyni oraz sporo pociągów dalekobieżnych. No ale w roku 1945 to nie myśmy ją likwidowali...
Reasumując: powrót pociągów pasażerskich na stację w Bytowie oceniam bardzo sceptycznie. Podobnego zdania - niestety - są także tutejsi mieszkańcy, z którymi na ten temat obok powstającego węzła komunikacyjnego w roku 2021 rozmawiałem. Bo w tym wszystkim jedna prawda jasna jest jak słońce. Jakby matka miała jajka to by była ojcem :/
Linki zewnętrzne
  1. Bytów ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Bytów ❋  Atlas Kolejowy Polski
  3. Bytów ❋  Polska-Org
  4. Bytów ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  5. Bytów - zabytkowy most kolejowy z XIX wieku ❋  Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
  6. Strecken Sławno (Schlawe) - Korzybie (Zollbrück) - Bytów (Bütow) - Lipusz ❋  Eisenbahnen in Pommern
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BYTÓW
1945 ---> MIASTKO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1945 ---> LĘBORK (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1991 ---> KORZYBIE
1993 ---> Lipusz - KOŚCIERZYNA
min 202 12.jpg Semaforek krajoznawczy.

Prosta i prawie pionowa linia łącząca na mapie Bytów i Człuchów to w przybliżeniu zachodnia granica występowania na ziemiach polskich bardzo inwazyjnego gatunku zwanego Krzyżakiem. Na szczęście gadziny tej (oraz jej późniejszej i równie niebezpiecznej mutacji znanej jako Prusak) od prawie stu lat w tych okolicach już nie ma. Fora ze dwora !

Zamek krzyżacki w Bytowie powstał w latach 1396 - 1406. Zgodnie z moję wcześniejszą, zgryźliwą uwagą znajdował się na zachodnim krańcu państwa zakonu krzyżackiego. W drugiej połowie XVI wieku zamek wszedł w posiadanie książąt pomorskich, dwa wieki później został przejęty przez Brandenburgię aby ostatecznie znaleźć się na terytorium Prus.
Pierwsze prace konserwatorskie przeprowadzono tu jeszcze "za Niemca" w latach 1930 - 1939. Po zakończeniu II wojny i powrocie Bytowa w granice Polski zamek odbudowano z przerwami w latach 1957 - 1962 i 1969 - 1990. Obecnie mieści się w nim Muzeum Zachodniokaszubskie , biblioteka miejska oraz hotel i restauracja. Słowem - taki miejscowy haj lajf.
Ściana północno - zachodnia. Dom Zakonny widziany od strony zewnętrznej, w głębi Wieża Prochowa.
Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 202 |

Liczba gości na stronie Bytów od 30 września 2006: 9479
Data i czas poprzedniego wejścia: 6 lutego 2023 / 00:49
Średnia wejść dziennie: 1.59

Wpis do bazy MySQL: 24 czerwca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 5 lutego 2023
2004 - 2023
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.007 sek