Słupsk |
Sp |
|
|
|
|
Stolp | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1869 ❋ BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 25 m n.p.m. |
|
| Najważniejsza z tutejszych nastawni - dysponująca "Sp" ulokowana na międzytorzu będącym przedłużeniem peronu 1 pomiędzy torami 8 i 1. |
| Ujęcie z peronu 1 w kierunku południowym. Po przejechaniu wiaduktu nad ulicą Szczecińską rozpoczyna się bardzo rozbudowana, ale obecnie w większości nieczynna, towarowa część stacji. W pobliżu nastawni na torze 13 przycupnął spalinowóz ST 48 - 048 w barwach PKP Cargo. |
| Peron 1 - ujęcie od strony południowej. Już z tego miejsca widać że budynek dworca kolejowego w Słupsku wraz z przyległościami do najładniejszych nie należy. |
| Tor 8 peron 1. Pomorski zestaw Polregio EN 90 - 008 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) szykuje się do powrodu do Gdyni Głównej. Odjazd nastąpi o 14:39. |
| Jest 14:15. Na torze 11 przy peronie 2 szykuje się do odjazdu IC 48150 "Gwarek" jadący z Katowic do Ustki. Pociąg ma już za sobą niebagatelne 9 godzin podróży ale dotarł do Słupska punktualnie ! Do celu zostało ostatnie 16 minut jazdy. |
| Gwarka prowadzi elektrowóz EU 07 - 443 (PKP IC Zakład Południowy w Krakowie). |
| Z peronu 2 niespostrzeżenie przechodzimy na peron 3. To taki miejscowy hop siup. Peron 3 jest po prostu nieoczekiwanym przedłużeniem peronu 2, ponieważ pojawia się tutaj znienacka dodatkowy tor 9. To na nim zaparkował Polregio EN 57 - 2233 w wersji ALd. Zestaw jak na razie nie zamierza nigdzie odjeżdżać. Ujęcie w kierunku północnym. |
| Peron 3 - ujęcie w kierunku północnym i wyjazdy do Ustki (za Aleją 3 Maja na wiadukcie w lewo) oraz do Lęborka (za wiaduktem w prawo). Na torach 13 i 4 widzimy dwie lomomotywki 401 Da czekające na zatrudnienie, a lekko po prawej nastawnię wykonawczą "Sp1". Sygnalizacja świetlna na północnej części stacji pojawiła się całkiem niedawno - pod koniec 2020 roku. Niestety, troszeczkę się spóźniłem... Co jeszcze ? Wyjazd w stronę Lęborka na dystansie ponad kilometra jest dwutorowy. Nie bez powodu, ale o tym później. |
| Zwrot w tył - spojrzenie na znany nam już EZT EN 57 - 2233 stojący na torze 9 oraz na słupski dworzec od strony północnej. Jeszcze z peronu 3. |
| Niespostrzeżenie przechodzimy na peron 2. Jest 14:20 i na tor 3 wjeżdża zachodniopomorski skład Polregio z Koszalina. |
| Peron 2 - ujęcie od strony północnej. Widać że ruch tu spory, ale dworzec w Słupsku jest mocno oblegany właśnie w okresie wakacji. Tędy przemieszcza się duża część pociągów dalekobieżnych zdążających z różnych miast Polski do Kołobrzegu i wszystkie jadące do Ustki (bo inaczej się nie da :) |
| Kolejny parkujący tutaj tabor to elektrowóz EP 07 - 480 (PKP IC Zakład Północny w Gdyni) stojący na torze 15. |
| Pociąg który kilka minut temu przyjechał z Koszalina to zestaw ED 78 - 028 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz).
Budynek dworca raczej swoim wyglądem nie powala. Bryła i detal architektoniczny to obrazek żywcem przeniesiony z epoki socjalizmu lat 70-tych. PKP zafundowało wówcza wielu miastom średniej wielkości takie prostopadłościenne gnioty - niby proste i funkcjonalne, ale brzydkie i prymitywne jak poglądy prezentowane przez "Gazetę Wyborczą" i TVN. Niektóre miasta sobie z tym spadkiem całkiem nieźle poradziły, wkładając później w nieciekawą formę elementy finezji i nowoczesności (Ostrów Wielkopolski albo Płock), niektóre dla odmiany całkowicie poległy (Zgorzelec Miasto). Obiekt tutaj trwa, ale jest bardzo dyskusyjną wizytówką miasta. |
| Ponownie ujęcie z peronu 1 w kierunku południowym i nastawnia dysponująca "Sp". Po przejechaniu wiaduktu nad ulicą Szczecińską rozpoczyna się w dużej mierze nieczynna, towarowa część stacji. Dalej (3 i pół km stąd w okolicy przystanku Kobylnica Słupska) południowy wyjazd ze Słupska rozdwaja się na dwie linie jednotorowe: na zachód do Koszalina przez Sławno (linia zelektryfikowana) oraz na południowy zachód do Szczecinka przez Korzybie i Miastko (linia niezelektryfikowana). |
| Na pierwszym planie semafory wyjazdowe K (z toru 3) i L (z toru 11). Dalej mamy kolejne: J, B oraz M - w oznaczeniach semaforów panuje tu pewien chaos. Do tego dochodzi zestaw czterech mechanicznych tarcz zaporowych. Ogólnie - styk okręgów nastawczych "Sp" (tu jesteśmy) oraz "Sp3" (towarowego zaczynajacego się za wiaduktem) jeszcze jest kształtowy, ale potencjalna modernizacja stacji zapewne ten oldskulowy stan rzeczy szybko zakończy. Semaforowi L przydałaby się regulacja bo nie zamyka się do końca ! |
Słupsk mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Stacja w Słupsku to obecnie węzeł czterokierunkowy. Ale prawie końca ostatniej wojny funkcjonowały tutaj jeszcze dwie lokalne linie kolejowe: Słupsk - Budowo oraz Słupsk - Dargoleza. Pierwsza z nich powstała w latach 1894 - 1906 w ramach budowy Słupskiej Kolei Powiatowej. Wbrew nazwie sugerującej że była to linia wąskotorowa od razu wybudowano ją w prześwicie 1435 mm. Linia druga (budowę całości ze Słupska do Cecenowa zakończono w roku 1902) powstała początkowo jako wąskotorowa o prześwicie 750 mm. Nie wnikając zbytnio w chronologię i szczegóły wydarzeń odcinek Słupsk - Dargoleza przekuto na tor o prześwicie "normalnym" w roku 1935. Obie wspomniane linie zostały "wyzwolone" przez Armię Czerwoną, zdemontowane w roku 1945 i wywiezione do ZSRS jak swoje. Co zostało ? Niewiele: pierwsze półtora kilometra dawnej linii do Budowa funkcjonujące do roku 2014 jako bocznica towarowa (to w południowej części stacji) oraz (w części północnej) drugi, równoległy tor o długości kilometra na wyjeździe do Lęborka, dwa podwójne wiadukty i takiż most nad Słupią. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Słupsk ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Słupsk ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Słupsk ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Słupsk ❋ Polska-Org
-
Strecken Słupsk (Stolp)- Ustka (Stolpmünde) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Słupsk (Stolp) - Korzybie (Zollbrück) - Miastko (Rummelsburg) - Szczecinek (Neustettin) ❋
Eisenbahnen in Pommern
Linki do informacji dotyczących linii Szczecinek - Miastko - Korzybie - Słupsk znajdują się także na stronie stacji Korzybie.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SŁUPSK |
1945 |
---> BUDOWO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1945 |
---> DARGOLEZA (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
|
|
Semaforek staromiejski.
Ratusz w Słupsku - siedziba władz miasta.
Neogotycki gmach ratusza wzniesiono w latach 1899 - 1901. Jest to (historycznie rzecz biorąc) trzecia siedziba miejskich władz Słupska - poprzednia usytuowana była na Starym Rynku. Nowy ratusz powstał na zachodnim skraju zasypanego w drugiej połowie XIX wieku jeziorka Quebbe. Jego całą powierzchnią zajmuje obecnie Plac Zwycięstwa. Słupski ratusz jest jednym z najbardziej okazałych budynków tej rangi na całym Pomorzu. |
|
Obecna siedziba słupskiego starostwa powiatowego powstała w latach 1901-1903 i zaliczana jest pod względem projektu do epoki eklektyzmu. Stąd taka mnogość elementów dekoracyjnych zapożyczonych z różnych stylów architektonicznych i epok historycznych. Mizerna powierzchnia działki na której obiekt wybudowano sprawia, że całość wygląda jak zamek na kurzej stopce. A dookoła mamy domki w Słupsku :) |
|
Ulica Nowobramska. Do roku 1959 jeździły nią tramwaje przeciskając się pod Nową Bramą w stronę Placu Zwycięstwa. Ten jest ostatni. Odrestaurowany wagon typu 2N2 postawiony został w tym miejscu w kwietniu 2004 roku. |
|
Nie było tego dużo. Słupskie tramwaje to po wojnie sieć torów wąskich (prześwit 1000 mm) o długości około 10 km. Zasadniczo dwie linie z których jedna miała początek przy dworcu kolejowym. Ich wydumana "nierentowność" (myślałby kto że w socjalizmie było to kryterium szczególnie istotne) oraz problemy jakie podobno stwarzały tramwaje na wąskich ulicach miasta, doprowadziły do zamknięcia komunikacji tramwajowej w Słupsku 16 marca 1959 roku. Słupsk ma także 14-to letni epizod z komunikacją trolejbusową. Pojazdy te jeździły tutaj w latach 1985 - 1999 na trzech liniach a całkowita długość sieci wynosiła prawie 20 km. W planach była podobno nawet budowa linii do Ustki ! Wydawało się że trolejbusy w Słupsku pozostaną na stałe - tak jak w Gdyni i Lublinie a później także w Tychach. Stało się jednak inaczej. One również - w ocenie ówczesnych władz miasta okazały się "nierentowne". |
| |
|