Ustka |
Us |
|
|
|
|
Stolpmünde | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Ujście | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1878 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 3 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Piotra Młodzika z Pabianic
|
| Wizyta 1 - sierpień 2004 Bardzo oryginalny architektonicznie budynek dworcowy góruje nad zredukowaną obecnie do jednego czynnego toru stacją w Ustce. Widok na południe w kierunku wyjazdu do Słupska.
|
| Peron pierwszy dworca w Ustce. Stąd obecnie odjeżdżają składy pasażerskie do Słupska. Widok na północ w kierunku portu i dawnego wyjazdu do Sławna, którego krótki - istniejący jeszcze odcinkek prowadzi obecnie na poligon w Wicku Morskim. |
| Drugi peron dworca w Ustce - oczywiście już nieużywany. Widok na północ - wyjazd w kierunku portu.
|
| Wizyta 2 - wrzesień 2021 Po 17-tu latach jakie minęły od wykonania przez Piotra powyższych zdjęć dworzec w Ustce to już zupełnie inny obiekt i inna historia. Dworzec tak jakby się zmniejszył - liczba peronów co prawda nie uległa zmianie, ale krawędzi już tak. Pozostały tylko 3 tory (było 8, w tym 5 głównych) co możliwości ruchowe stacji nieco ogranicza. Ujęcie z wiaduktu i ul. Dworcowej. |
| Oprócz zejść z wiaduktu na perony funkcjonuje tu także zabezpieczane rogatkami oraz sygnalizacją świetlną przejście na poziomie torów. |
| Widok na południe - wyjazd w kierunku Słupska. Do roku 1945 opuszczała stację w tym samym kierunku (później skręcała na wschód) linia lokalna do Komnina i Kępna Słupskiego. Wchodziła ona w skład Słupskich Kolei Powiatowych (Stolpetalbahn - STB). Jej istnienie (i kilku linii okolicznych) zakończyła z przytupem niezwyciężona Armia Czerwona. |
| Ujęcie odwrotne - spojrzenie na stację od strony południowej. |
| Nie zmieniła się wiata na peronie 2. To znaczy zmieniła się - została elegancko odnowiona. |
| W roku 2017 rozpoczęła się przebudowa odcinka Słupsk - Ustka. To właśnie w jej ramach w ograniczonym zakresie została odbudowana tutejsza stacja. Przeprowadzono także gruntowny remont budynku dworca - m. in. odnowiono elewację, odtworzono wieżyczkę oraz przystosowano obiekt do potrzeb osób niepełnosprawnych. Teraz jest tu poczekalnia, przechowalnia bagażu, informacja turystyczna i WC. Ostatecznie - od czerwca 2021 mamy tutaj kompletny węzeł multimodalny - obok dworca kolejowego ulokował się dworzec autobusowy oraz parking dla samochodów prywatnych. Ciekawostka - ozdobne galeryjki na pierwszym piętrze i w ogóle całe to piętro to dawna nastawnia dysponująca "Us". |
| Ujęcie w kierunku północnym - początek bocznicy wojskowej (dawny wyjazd do Sławna) oraz bocznicy prowadzącej do portu. Jednak od końca roku 2019 stacja w Ustce nie jest stacją końcową - pociągi regionalne jadą kilometr dalej bocznicą wojskową do przystanku Ustka Uroczysko. Tam kończy się sieć trakcyjna a wjazd na teren ważny dla obronności kraju chroniony jest tarczą zaporową i wykolejnicą. Klasyczne pociągi dalekobieżne zestawione z wagonów kończą bieg po staremu - jakoś trzeba przejechać elektrowozem na drugi koniec składu. |
| Semaforek krajoznawczy.
Obrotowa kładka w usteckim porcie funkcjonuje od 19 grudnia 2013 r. Długość jej przęsła wynosi 57,78 metra, szerokość pomostu - 4 metry a waży około 40 ton. Trzeba tylko uważać żeby nie przechodzić na przeciwległy brzeg Słupi przed przepływaniem tędy jakiegoś wielkiego statku - np. kontenerowca albo wojskowego krążownika wraz z grupą wsparcia bojowego, bo wtedy można utknąć na "nie swoim" brzegu na dość długo i spóźnić się na obiad, kolację lub randkę. Co prawda można pobiec dookoła przez ul. Dworcową, ale to 2 i pół kilometra i taka droga trochę czasu zajmuje. Tak więc bądźmy ostrożni i przewidujący :) |
| Nieco inny rodzaj kostki brukowej na wąskim pasku ciągnącym się wzdłuż wschodniego nabrzeża to akcent przypominający o tym że kiedyś był tu tor kolejowy. Ciągnął się on od stacji PKP aż w okolice kapitanatu portu - do nasady wschodniego falochronu. |
| Moim zdaniem miasto bezpowrotnie straciło pewną subtelną szansę. W czasie kończenia wystroju Bulwaru Portowego należało tor zostawić, wyremontować i elegancko wkomponować go w nabrzeże. Byłoby to miejsce na eventy związane z koleją (prezentacje nowego taboru, pociągi retro, wystawy i ekspozycje) tak jak ma to nieraz miejsce na nabrzeżu portowym w Kołobrzegu. Sceneria portowo - marynistyczna dla tego typu wykonów jest wprost wymarzona i ściąga tłumy turystów. Niestety - zostały tylko pamiątkowe, krótkie odcinki. Bardzo szkoda. Zabrakło odrobiny fantazji i nici porozumienia na styku kolej - morze - władze lokalne - wizja niebanalnej promocji miasta. Za to Jola stojąca na torze nie musi uważać na pociąg :) |
Ustka mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
|
|
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 380a: Słupsk - Ustka. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 380a: Słupsk - Ustka. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Ustka ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Ustka ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Ustka ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Strecken Słupsk (Stolp)- Ustka (Stolpmünde) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Ustka - bocznice portowe ❋ Ogólnopolska Baza Kolejowa
|
Do momentu elektryfikacji odcinka Słupsk - Ustka, a nastąpiło to w roku 1989, docierały tu w sezonie letnim pociągi niemal ze wszystkich dużych miast Polski. A później stało się coś nieoczekiwanego - na linii będącej już "pod prądem" pociągi dalekobieżne przestały jeździć, natomiast dość rozbudowana stacja w Ustce została zredukowana do roli końcowego przystanku osobowego. A więc także i tutaj dała znać o sobie niezrozumiała, ale bardzo osobliwa strategia marketingowa PKP - zamiast dowozić podróżnych z całago kraju bezpośrednio prawie nad samo morze (a stacja w Ustce - w przeciwieństwie do pobliskiej Łeby kiedyś rolę stacji postojowej ze sporym zapasem pełniła), kilkanaście kilometrów przed celem - w Słupsku - często po całonocnej jeździe funduje się podróżnym przesiadkę do EZT. Ani to wygodne, ani eleganckie. To tak jakby pasażerom jadącym na wczasy do Świnoujścia proponować przesiadkę w Szczecinie Dąbiu lub też udającym się na narty do Zakopanego kazać przesiadać się w Krakowie - oczywiście do pociągu składającego się z EZT. Może to i śmieszne... Ale po latach nastąpiły tu pewne zmiany - o dziwo - na lepsze. W rozkładzie jazdy na rok 2008 z Ustki w sezonie letnim ponownie odjeżdżają dalekobieżne pociągi pasażerskie: dzienny "Gwarek" do Katowic i nocny do Krakowa Płaszowa. Latem roku 2021 z Ustki odjeżdżały m. in. dwa składy IC - "Gwarek" do Katowic i "Szyndzielnia" do Bielska Białej Głównej oraz dwa składy TLK - "Jamno" do Wrocławia Głównego i "Ustronie" do Krakowa Głównego. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji USTKA |
1945 |
---> SŁAWNO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
1945 |
---> KOMNINO (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
|
| |
|