Lipusz |
Lp |
|
|
|
|
Lëpùsz | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1900 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 158 m n.p.m. |
|
| Kolejowe budynki mieszkalne położone pomiędzy peronem 1 a ulicą Dworcową. Na wprost wyjazd do Chojnic. |
| Ponownie ujęcie z peronu 1 w kierunku południowym i dwa (z trzech) semafory wyjazdowe C oraz D. |
| Nadal peron 1 i ujęcie odwrotne - zabudowania stacyjne widziane od strony południowej. Jeden z dawnych budynków kolejowo - gospodarczych (obecnie wyglądający na własność prywatną) chyli się ku upadkowi. |
| Budynek dworca - ujęcie z peronu 1 od strony południowej. Trawniczek pomiędzy płotkiem i przebiegającym równolegle do niego kanałem pędniowym a peronem 1 to miejsce po dawnym torze (czyżby miał nr 3 ?) prowadzącym do torów towarowych położonych po wschodniej części stacji. Do czasów dzisiejszych z układu torowego tego fragmentu stacji pozostało niewiele. |
| Ujęcie w kierunku północnym - czynny wyjazd do Kościerzyny (w prawo) oraz teoretycznie czynny w niewielkim ruchu towarowym do Bytowa (w lewo). Wyjazd do Kościerzyny - jako bardziej używany - posiada semafory świetlne J i K, wyjazd do Bytowa działający jako bocznica towarowa posiada unieważniony semafor kształtowy H. Na wprost dawna trzystanowiskowa lokomotywownia i odnowiona wieża ciśnień. |
| |
|
2 powyższe zdjęcia to stacja widziana z peronu 2 od strony północnej. Peron ten jest teraz nieużywany - kiedyś odjeżdżały z niego pociągi do Bytowa i Korzybia. Przejście pomiędzy peronami przez tory 1 i 2 jest zabezpieczone krótkimi rogatkami. Obecnie są one zamknięte - raczej na stałe :(
Mapa przedstawia aktualny status "trójkątnego" węzła kolejowego w Lipuszu.
●●● linia Chojnice - Lipusz - Kościerzyna czynna w ruchu pasażerskim i towarowym.
●●● nieczynny od roku 2016 łącznik R31 - R32 o długości 650 m umożliwiający "bezmanewrowy" przejazd z Kościerzyny do Bytowa z ominięciem stacji Lipusz.
●●● zamknięta dla ruchu pasażerskiego w roku 1993 i czynna w sporadycznym ruchu towarowym linia do Bytowa. W dwudziestoleciu międzywojennym polski odcinek od Lipusza do granicy państwa (około 7 i pół km) był zdemontowany.
|
| Budynek dworca i przylegający do niego magazyn (chociaż całość jest dość mocno zapuszczona) ma jednak zajebisty klimacik przypominający dawne czasy kolei na Kaszubach i (ogólnie) na Pomorzu Gdańskim. To samo można powiedzieć o bardziej oddalonych, służbowych budynkach mieszkalnych. A parterowa przybudówka do budynku to nastawnia "Lp" - dawniej dysponująca a obecnie jedyna na stacji. |
| Budynek dworca od strony podjazdu czyli ulica Dworcowa. |
Lipusz mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 381: Lipusz - Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Bytów / Chojnice - Nakło nad Notecią. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Chojnice - Nakło nad Notecią. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Lipusz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Lipusz ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Lipusz ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Lipusz - Bytów - Korzybie znajdują się na stronie stacji Bytów.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LIPUSZ |
1993 |
---> BYTÓW |
|
| |
|