Korzybie
Kr

Zollbrück (Pommern)przedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1878  ❋  KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022   Obiekt położony na wysokości 36 m n.p.m. 

min 647 1.jpgFragment dość długiego przejścia od budynku dworca na jedyny obecnie czynny peron stacji w Korzybiu - ujęcie w kierunku północnym. Kiedyś były tutaj stacyjne tory. Teraz - zgodnie z najnowszymi trendami cywilizacji zachodniej - możemy sobie w tym miejscu co najwyżej zaparkować rower.
min 647 2.jpgBudynek dworca widziany od strony torów. Jest ładnie odnowiony ale z wyjątkiem biblioteki raczej prywatny i niedostępny.
min 647 3.jpgPeron 1 i jedyny czynny tor na stacji - tak jest od roku 2010. Wcześniej była tutaj mijanka a jeszcze wcześniej dość duża stacja węzłowa. W kierunku północnym opuszcza stację linia do Słupska - to na wprost. W lewo wyjazd (nieczynny od roku 1991 i zlikwidowany w roku 1997) do Sławna a w prawo nieczynny od roku 1991 wyjazd do Bytowa. Zarośnięty tor po prawej stronie peronu (przed modernizacją był on dwukrawędziowy) to właśnie tor z którego korzystały pociągi "z" i "do" Bytowa oraz Lipusza.
min 647 4.jpgmap_1_kx.jpg
min 647 5.jpg
Na dwóch kolejnych zdjęciach przechodzimy na dawny peron 2 - jak widać nieużywany. Patrzymy w kierunku północnym. W czasach gdy stacja w Korzybiu pełniła jeszcze rolę mijanki tor stronie prawej był przejezdny (obecnie jest odcięty od toru szlakowego) i korzystały na niego pociągi jadące ze Słupska do Szczecinka (czyli te w relacji północ - południe). Natomiast toru po stronie lewej peronu 2 już nie ma. Po likwidacji linii do Sławna przestał być potrzebny.
Ciekawostka 1 - jeszcze bardziej po lewej był kiedyś peron 3, ale to w pewnym sensie czasy antyczne.
Ciekawostka 2 - całkiem niedaleko stąd, wzdłuż zachodniego skraju stacji przebiega granica województw pomorskiego i zachodniopomorskiego.
Stacja w Korzybiu teoretycznie może jeszcze odzyskać status węzłowej. Stanie się tak wtedy gdy jakimś cudem zapadnie decyzja o reaktywacji linii do Bytowa. Temat ten co jakiś czas powraca, ale pozytywnego efektu raczej bym się nie spodziewał. Szlak ten teoretycznie jeszcze istnieje lecz jest zupełnie nieprzejezdny i w wielu miejscach po prostu rozkradziony. Fragment linii w obrębie Korzybia - dokładnie na przecięciu z ulicą Sławieńską został przykryty grubą warstwą asfaltu.

Mapa przedstawia 2 etapy likwidacji węzła kolejowego w Korzybiu - powojenny oraz zupełnie niedawny.
●●● linia Szczecinek - Miastko - Słupsk istniejąca i czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim.
●●● nieczynna od roku 1991 linia do Bytowa.
●●● nieczynna od roku 1991 oraz zlikwidowana ostatecznie i nieodwołalnie w roku 1997 linia do Sławna.
●●● nieistniejąca od końca II wojny światowej linia do Grzmiącej przez Bobolice.
min 647 6.jpgBudynek dworca - ujęcie en face z dawnego peronu 2.
min 647 7.jpgUjęcie na południe - tor szlakowy w kierunku Miastka i Szczecinka. Budowla po prawej to oczywiście dawna stacyjna wieża ciśnień.
min 647 8.jpgPatrząc na rozległą przestrzeń przed nami będącą dawną równią stacyjną dopiero teraz zdajemy sobie sprawę jak duża, wielotorowa stacja kiedyś tutaj funkcjonowała. Był to czterokierunkowy, a przed wojną nawet pięciokierunkowy węzeł kolejowy. Oprócz Szczecinka (czyli szlaku istniejącego) można było kiedyś (dokładnie do końca ostatniej wojny) wyjechać w tę stronę do Bobolic, Grzmiącej i Połczyna Zdroju. Powojenna Polska linii tej jednak nawet nie obejrzała - wspomniany odcinek został zdemontowany w okolicach roku 1945 i materiały z niego zapewne zostały wykorzystane do odbudowy innych, ważniejszych szlaków na Pomorzu lub wyjechały jako zdobycz wojenna do ZSRS.
min 647 9.jpgBudynek dworca od strony podjazdu czyli ulica Kolejowa.

Czasy dzisiejsze stacji w Korzybiu to 5 par pociągów Polregio którymi można dojechać do Słupska lub do Miastka i Szczecinka. Jednak ten niezelektryfikowany i nieco boczny szlak kolejowy tędy przebiegający ma także okres gdy jeździły nim pociagi dalekobieżne. W drugiej połowie lat 80-tych ubiegłego stulecia pojawiały się tutaj wakacyjne składy pospieszne jadące z Katowic (lub Mysłowic) i Łodzi Kaliskiej (pociągi nocne) oraz Poznania Głównego (pociąg dzienny) do Ustki.
Korzybie
mapa topograficzna
rok 1935
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 381: Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 381: Lipusz - Bytów - Korzybie - Sławno - Darłowo.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 383: Szczecinek / Człuchów - Miastko - Korzybie - Słupsk.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 383: Szczecinek - Miastko - Korzybie - Słupsk.
W latach 1996 - 2010 stacja w Korzybiu była jedną z czterech bezobsługowych, samoczynnie sterowanych mijanek działających na linii Słupsk - Miastko - Szczecinek zgodnie z zasadą eksploatacji jednotorowych linii kolejowych z niewielkim natężeniem ruchu. W największym skrócie - położenie pociągów na szlaku i czterech mijankach (Korzybie, Kępice, Kawcze i Biały Bór) kontrolowane było w oparciu o liczniki osi położone na obu końcach torów głównych mijanek, dzięki którym dyżurny ruchu na stacji w Miastku (będącej czymś w rodzaju LCS-u całej linii) miał przedstawioną na monitorze kontrolnym aktualną sytuację ruchową całego odcinka. Na mijankach (z wymuszonym ruchem prawostronnym) zastosowano specjalną, uproszczoną sygnalizację świetlną i samopowrotne napędy zwrotnicowe a porozumiewanie się dyżurnego ruchu z maszynistami realizowane było specjalnym systemem analogowej radiołączności Zugleitfunk 2000 firmy Kapsch, pracującym na częstotliwości 450 MHz. Połączenie możliwe było tylko w zasięgu anten nadawczo - odbiorczych zainstalowanych na mijankach.
System ten - z powodzeniem działający w kilku państwach Europy (Austria, Węgry i Słowenia) u nas okazał się prawie śmiertelną pułapką. 13 lipca 2010 roku około godziny 9:10 doszło do czołowego zderzenia pociągów pasażerskich pomiędzy Korzybiem i Kępicami. Powodów było kilka. Zdaniem komisji powypadkowej przede wszystkim była to wina PKP PLK która nie utrzymywała linii teletechnicznej (wykorzystywanej przez system Zugleitfunk 2000) biegnącej wzdłuż szlaku w stanie technicznym nadającym się do użytkowania. Efektem był brak możliwości wykorzystania radiostopu w okolicy Korzybia i - ogólnie - "dziura" telekomunikacyjna w obrębie tej mijanki. Do tego doszło złe utrzymanie szlaku (zbytnie zakrzaczenie i ograniczona widoczność szlaku) oraz karygodna, głupia rutyna maszynisty pociągu do Szczecinka który bez potwierdzenia i "na czuja" ruszył z Korzybia w dalszą drogę do Miastka.
Na szczęście w katastrofie nikt nie zginął. Rannych zostało 37 osób, w tym 12 ciężko. Jednak wieloletnia prowizorka będąca podstawą prowadzenia ruchu pociągów pomiędzy Słupskiem i Szczecinkiem oraz wypadek pod Korzybiem będący jej konsekwencją po raz kolejny udowadniał, że na początku XXI wieku (a więc po latach działań trepów z partyjnych nominacji na odpowiedzialnych stanowiskach) koleje w Polsce znajdowały się systemowo i organizacyjnie na pograniczu trzeciego i czwartego świata - gdzieś na poziomie Bangladeszu. To wszystko wręcz prosiło się o poważne nieszczęście. Niecałe 2 lata później dojdzie do koszmarnej w swoim rozmiarze katastrofy pod Szczekocinami...
Jedynym praktycznym efektem czołowego zderzenia pod Korzybiem w wykonaniu PKP PLK był koniec istnienia automatycznych mijanek na szlaku Słupsk - Szczecinek. Przez kolejnych 9 lat (a więc do końca modernizacji linii) mijanie się pociągów możliwe było tylko na stacji w Miastku. W niedługim czasie mijanki tego typu (funkcjonujące w Polsce na czterech liniach) zniknęły zupełnie. Obecnie uproszczonej sygnalizacji na "szlakach kolejowych z niewielkim natężeniem ruchu" już w naszym kraju nie uświadczymy.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Korzybie ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Korzybie ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Korzybie ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Stacja Korzybie ❋  Polska-Org
  5. Strecken Słupsk (Stolp) - Korzybie (Zollbrück) - Miastko (Rummelsburg) - Szczecinek (Neustettin) ❋  Eisenbahnen in Pommern
  6. Strecken Sławno (Schlawe) - Korzybie (Zollbrück) - Bytów (Bütow) - Lipusz ❋  Eisenbahnen in Pommern
  7. Kapsch i "jakoś to będzie". Zderzenie pociągów w Korzybiu. ❋ You Tube
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KORZYBIE
1945 ---> Polanów - Bobolice - GRZMIĄCA (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej)
1991 ---> SŁAWNO (linia fizycznie zlikwidowana w roku 1997)
1991 ---> BYTÓW
ROZKŁAD JAZDY

Korzybie

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Środkowe | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 647 |

Liczba gości na stronie Korzybie od 19 lutego 2023: 942
Data i czas poprzedniego wejścia: 21 listopada 2024 / 08:51
Średnia wejść dziennie: 1.47

Wpis do bazy MySQL: 19 lutego 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 17 lipca 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.045 sek