Łódź Chojny |
ŁCh |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1903 ❋ WWŽD - Warszawsko - Wienskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Wiedeńska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 201 m n.p.m.
|
|
| Odsłona 1 - prawie ruina - rok 2004.
Przed laty mówiono w Łodzi z ironią, że to jedyny, międzynarodowy dworzec tego miasta. Nie było to może całkowicie zgodne z faktami, ale rzeczywiście - przejeżdżały tędy i właśnie tu zatrzymywały się dwa pociągi o bardzo długich, "zagranicznych" relacjach: Warszawa Wschodnia - Zgorzelec - Frankfurt Main - Paris Est oraz Praha - Międzylesie - Warszawa Gdańska - Moskwa / Kiev. Oprócz nich zatrzymywały się na Chojnach dwa inne, dalekobieżne pociągi omijające Łódź Kaliską: pospieszny Lublin - Szczecin Główny / Świnoujście i "Sudety" z Warszawy Wschodniej do Jeleniej Góry i Kłodzka Głównego. |
| Były tu kasy biletowe oraz dworcowa restauracja. Tak więc był to nieduży i może zalatujący z lekka prowincją, ale mający pewien styl dworzec. Wszystko skończyło się w pierwszej połowie lat 90-tych na fali radosnego i bezmyślnego demolowania polskiej infrastruktury kolejowej. Wtedy zamknięto dworcowy budynek, a od roku 1999 nie zatrzymują się tu już żadne pociągi. Po kultowym, łódzkim dworcu pozostała wymalowana przez debili uzbrojonych w farby w sprayach buda. Widok od zachodu - od wiaduktu nad ul. Rzgowską. Od strony Olechowa powoli przejeżdża skład pustych węglarek ciągniętych przez podwójny elektrowóz ET 42 "Czapajew" z lokomotywowni Zduńska Wola Karsznice. |
| Przez stację przejeżdża "Wrocławianin" z Warszawy Wschodniej do Zgorzelca. Widok w kierunku wyjazdów do stacji Łódź Widzew i Łódź Olechów.
|
| Ten sam "Wrocławianin" opuszcza stację Łódź Chojny. Za 12 minut dojedzie do dworca Łódź Kaliska.
|
| Odsłona 2 - ponownie dworzec - rok 2017.
Stacja Łódź Chojny dość nieoczekiwanie "powróciła do łask" PKP w drugiej połowie 2011 r. z powodu zamknięcia dworca Łódź Fabryczna i wchodzącego w fazę realizacji projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Parking pomiędzy torami znowu jest dostępny dla samochodów, wyremontowano perony 1 i 2 a do zamurowanego i zniszczonego (wiosną 2012 r. został gruntownie odnowiony) budynku stacyjnego powróciło życie. Na kultowej, łódzkiej stacji od 16 października 2011 r. ponownie zatrzymują się pociagi pasażerskie :) |
| To nie jedyna zmiana. Na południowym boku stacji w okolicy toru 5 powstał w miejscu wyburzonych magazynów punkt przeładunku kontenerów. Teraz gdy pada deszcz kontenery i przyjeżdżające po nie samochody topią się w półmetrowym błocie, a w okresach słonecznych nad stacją unoszą się chmury pyłu. Wszystko ku uciesze okolicznych mieszkańców. |
| Budynek dworcowy - widok z nieużywanego od lat peronu 3. |
| Raz jeszcze peron 3. Tor 4 jest chwilowo "zwinięty", czeka na wymianę na lepszy. Widok w kierunku wyjazdów do stacji Łódź Widzew i Łódź Olechów. |
| Jest 16:02. Na stacji pojawia się skład ŁKA jadący z Kutna do Łodzi Widzewa. Lekko po prawej nastawnia dysponująca "ŁCh1". Przechodząc przejazdem obok niej dojdziemy do ulicy Śląskiej i pętli tramwaju linii 1. |
| Niecałą minutę później pociąg ŁKA do Łodzi Widzewa - dwuczłonowy Stadler FLIRT 2 140 377 - 4 rusza w dalszą drogę. Ma jeszcze 8 minut jazdy. |
Łódź Chojny mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Łódź Chojny ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Łódź Chojny ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Łódź Chojny ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁÓDŹ CHOJNY |
1993 |
---> ŁÓDŹ OLECHÓW |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁÓDŹ CHOJNY |
2020 |
---> ŁÓDŹ OLECHÓW (wznowienie nieregularnego ruchu pasażerskiego przez ŁKA) |
|
| |
|