Łódź Widzew |
ŁW |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1903 ❋ ŁŽD - Łodskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Fabryczno - Łódzka
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 238 m n.p.m.
|
|
Zmieniający się dworzec Łódź Widzew na przestrzeni lat 2004 - 2020. |
| Odsłona 1 - rok 2004.
Jeszcze w pierwszej połowie lat 70-tych stacja ta znajdowała się praktycznie poza miastem. Dookoła panowała sielska, wiejska atmosfera, a miasto kończyło się na poprzednim, starym kolejowym wiadukcie nad ul. Rokocińską. Dziś widzewski dworzec znajduje się na skraju jednego z największych, łódzkich osiedli. Budynek dworca widziany z kładki dla pieszych.
|
| Na tor 5 przy peronie 2 wjeżdża "Stoczniowiec" z Gdyni Głównej do Katowic i Krakowa Głównego. Widok od zachodu, od strony Łodzi Fabrycznej.
|
| "Stoczniowiec" wyrusza w dalszą drogę. Kolejny przystanek tego pociągu to Piotrków Trybunalski. Po prawej stronie - przy peronie 1 stał kiedyś w roli pomnika parowóz typu "Ferrum" (seria TKh). Parowozy przemysłowe tej serii jeździły dawno temu po łódzkich bocznicach - m. in. zakładów "Poltex" i "Uniontex". Parowóz został skutecznie zdemolowany przez bywalców dworca i kilka lat temu zniknął...
|
| Tym razem to najczęstszy skład na tym dworcu - pojedyńcza jednostka EN 57 w relacji Łódź Fabryczna - Skierniewice.
|
| Ten sam skład co na sąsiednim zdjęciu. Niestety, na semaforze wyjazdowym w kierunku Koluszek sygnał S1. Na razie więc nie jedziemy...
|
| To także dość częsty, tutejszy obrazek. Elektrowozy w trakcji podwójnej lub potrójnej przeciągające się z lokomotywowni Łódź Olechów do stacji Łódź Fabryczna. Tak jest po prostu wygodniej i oszczędniej :)
|
| I chwila spokoju. W ciągu kilkudziesięciu następnych minut żaden pociąg (przynajmniej tak to wynika z rozkładu jazdy) tędy nie przejedzie.
|
| Odsłona 2 - rok 2006.
Najnowszy skład na polskich torach - zestaw ED 59 - 01. Pierwszy z 11-tu, jakie zamówił łódzki Urząd Marszałkowski w zakładach PESA Bydgoszcz S.A. Jest to skład trójczłonowy, może nim podróżować 350 osób a prędkość maksymalna to 160 km/h. Pierwszy pociąg tego typu obsługuje na razie trasę Łódź Fabryczna - Skierniewice.
|
| Skład prezentuje się naprawdę pięknie. Czyżby to pierwsze światełko w tunelu ? Sygnał S10 podany, ED 59 za chwilę ruszy w stronę Łodzi Fabrycznej.
|
| Odsłona 3 - rok 2016.
To już gotowy, nowy i elegancki dworzec z trzema peronami, przejściem podziemnym i halą dworcową. Peron 1 - na torze 5 stoi jeden z dwóch "łódzkich" SZT. Jest to SA 135 - 020 który o 16:59 ruszy w drogę do Opoczna. |
| Za peronami, poza obrębem hali dworcowej (na zdjęciu po lewej stronie) znajdują się jeszcze dwa tory towarowe, chociaż składy towarowe na ogół się nie pieprzą i przejeżdżają stację "na wprost" :) Peron 2 - na torze 1 stoi Pesa DART ED 161 - 007 jadący (jadąca) jako IC "Konopnicka" w relacji Białystok - Wrocław Główny. Odjazd pociągu o 17:41. |
| Odsłona 4 - rok 2017.
Skrajne miejsce od strony północnej zajęły tory postojowe i pomalowane w kolorowe prostokąty (oraz logo Stadlera) zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. |
| Oprócz prostokątów mamy także logo firmy Stadler. Pierwsze lata działalności ŁKA to przecież dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Stadler FLIRT. |
| Peron 1 - ujęcie od strony wschodniej. Dawny budynek stacji także został gruntownie zmodernizowany i dobudowano do niego zachodnie skrzydło tak że teraz jest symetryczny. |
| Dwuczłonowy, spalinowy zespół trakcyjny SA 139 - 026 (czyli Link firmy Pesa) jeżdżący w barwach Polregio co jakiś czas pojawia się w relacji Opoczno - Łódź Kaliska. Jest o wiele większy od malucha typu SA 135 i wygląda przy nim jak lotniskowiec płynący obok kutra rybackiego, ale pamiętam dni gdy także ten SZT był wypełniony pasażerami po brzegi. |
| 26 lipiec 2017 był jednym z nielicznych dni w kolejowej historii Łodzi gdy można było tu zobaczyć rozkładowe Pendolino bez ruszania się z domu. W związku z miesięcznym objazdem wynikającym z prac modernizacyjnych prowadzonych na fragmencie CMK pomiędzy Idzikowicami i Włoszczową Północ na stacji Łódź Widzew zatrzymywała się jedna para kursów EIP Warszawa Wschodnia - Jelenia Góra (tam i z powrotem). Był to pierwszy (i na razie ostatni - niestety) w historii przypadek rozkładowej obsługi mojego miasta jednostkami Pendolino. |
| Jakiegoś nadzwyczajnego natłoku pasażerów na widzewskiej stacji pociąg raczej nie notował, ale co bardziej obyci w temacie tubylcy przychodzili żeby przynajmniej sobie popatrzeć. W tym my dwaj - ja i Bartek :) |
| Pierdolino odjeżdżał z Widzewa o 17:10 i nie pamiętam czy w drodze do Wrocławia miał jeszcze jakiś postój handlowy. Czas przejazdu trasy Łódź Widzew - Wrocław Główny wynosił 2 godziny i 54 minuty. |
| Odsłona 5 - rok 2020.
Kolejne zdjęcia to test "długiej lufy" teleobiektywu Pentax DA 18-270 mm bez użycia statywu !
Wczesne wrześniowe popołudnie. Peron 3 przy którym przystanął skład ŁKA z Koluszek do Łodzi Fabrycznej. Po prawej zestaw Polregio EN 57 - 753 do Warszawy Wschodniej. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim. Na wprost wyjazdy do Łodzi Chojen i Łodzi Fabrycznej, w prawo wyjazd do Zgierza. Lekko po lewej zmodernizowana nastawnia "ŁW" będąca obecnie LCS-em obsługującym stacje Widzew, Fabryczna i Dąbrowa. |
| Ujęcie z peronu 3 w kierunku wschodnim. |
| O 14:11 z toru 3 przy peronie 2 rusza podwójny zestaw ŁKA złożony z Impulsów II 36WEd firmy NEWAG jadący do Skierniewic. To chyba ulubiony kierunek przewoźnika ponieważ tu zawsze jadą zestawy dwuwagonowe :/ |
| Budynek stacji. Ujęcie z peronu 3 od strony północno - wschodniej. |
| Raz jeszcze ujęcie z peronu 3 w kierunku wschodnim. Wyjazdy do Koluszek i Łodzi Olechowa. |
ŁÓDŹ WIDZEW kwiecień 2005 październik 2006 marzec 2015 wrzesień 2020 |
1. Wycieczki z Bartusiem w okolice stacji Łódź Widzew - kwiecień 2005 r. i październik 2006 r.
2. Wycieczki już bez Bartka (bo wydoroślał :) na stację Łódź Widzew - marzec 2015 r. i wrzesień 2020 r. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Łódź Widzew ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Łódź Widzew ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Łódź Widzew ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ❋ oficjany serwis WWW
-
Stacja Łódź Widzew i jej okolice ❋ www.kolej.lodz.pl
-
Świąteczny dzień na Widzewie - grudzień 2003 ❋ www.kolej.lodz.pl
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁÓDŹ WIDZEW |
1993 |
---> ŁÓDŹ OLECHÓW |
2004 |
---> ZGIERZ (oficjalnie bo nieoficjalnie już wcześniej nic tu nie jeździło) |
2011 |
---> ŁÓDŹ FABRYCZNA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ŁÓDŹ WIDZEW |
2011 |
---> ZGIERZ (wznowienie ruchu pasażerskiego od startu budowy nowego Dworca Fabrycznego) |
2016 |
---> ŁÓDŹ FABRYCZNA |
2020 |
---> ŁÓDŹ OLECHÓW (wznowienie nieregularnego ruchu pasażerskiego przez ŁKA) |
|
| |
|