Lębork |
Lb |
|
|
|
|
Lauenburg (Pommern) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Łebno | pierwsza powojenna polska nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1870 ❋ BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 24 m n.p.m. |
|
| Ujęcie z najkrótszego na tutejszej stacji peronu 1 w kierunku zachodnim. Tory 3 i 5. Ten drugi, niezelektryfikowany jest miejscem postoju dla składów dalekobieżnych dojeżdżających w sezonie wakacyjnym do Łeby. Ponieważ nie ma i praktycznie nigdy nie było w Łebie miejsca na całodzienny postój takich składów, wracają one znad morza na postój tutaj a później jadą tam z powrotem. Przelot "na pusto" to 32 km w jedną stronę. Ale od dawna tak to funkcjonuje. |
| Ujęcie z tego samego peronu w kierunku wschodnim - wyjazd do Wejherowa i Gdyni. Dwa semafory wyjazdowe na pierwszym planie to D3 (tor 3) i D1 (tor 1). Prędkość na jednotorowym szlaku w kierunku Wejherowa wynosi 120 km/h o czym informuje wskaźnik W27a. Ustawiono go zupełnie bez sensu przy torze 3 jeszcze w obrębie stacji przed głowicą rozjazdową - powinien stać przy torze głównym zasadniczym 1. |
| Nadal jesteśmy na peronie 1. Na torze 3 zatrzymał się pomorski zestaw Polregio EN 90 - 003 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz). Pociąg relacji Słupsk - Tczew jest opóźniony o 20 minut. Powinien stąd odjechać o 12:08 ale czeka na coś jadącego od strony Wejherowa. To jednak linia jednotorowa. |
| Ujęcie z peronu 2 w kierunku wschodnim. Po lewej - dyskretnie schowana za drzewami nastawnia wykonawcza (jedna z dwóch) "Lb1". Na wprost wspomniany już wyjazd do Wejherowa a po prawej peron 3. Aż trzy perony - kiedyś były jak najbardziej przydatne. Lębork to przecież dawny, pięciokierunkowy węzeł kolejowy. W kierunku wschodnim a później w prawo opuszczają stację jeszcze dwie linie - dziś o znaczeniu marginalnym lub zgoła żadnym. Są to linie do Bytowa i do Kartuz. Szczegóły nieco później. |
| Peron 2 - ogólne spojrzenie na stację od strony wschodniej. Dworzec robi wrażenie mocno zatłoczonego - po prawej na torze 3 (peron 1) widziany już wcześniej skład Polregio do Tczewa, na wprost na torze 2 (peron 2) zmodernizowany "kibelek" trójmiejskiej SKM EN 57 - 1727 w wersji AKM. |
| Ponownie odwracamy ujęcie ale pozostajemy na peronie 2. Po lewej budynek dworca. |
| Na skwerku w sąsiedztwie podjazdu od strony miasta stoi sobie w roli pomnika (ledwie go stąd widać) dwuosiowy spalinowozik 409 Da-11. Sorry - z powodu braku czasu nie sfotografował mi się z bliska :/ |
| Jest 12:25. Na tor 2 przy peronie 2 wjeżdża EIC 1841 "Posejdon" z Warszawy Zachodniej do Kołobrzegu. Pociąg prowadzi elektrowóz EP 09 - 015 (PKP IC Zakład Centralny w Warszawie). To na "mijankę" z tym pociągiem czeka Polregio do Tczewa. |
| |
|
Dwa kolejne zdjęcia to nastawnia dysponująca "Lb" która ulokowała się na peronie 2 w jego zachodniej części.
Mapa przedstawia 2 etapy redukcji węzła kolejowego w Lęborku - powojenny oraz zupełnie niedawny.
●●● linia Gdańsk Główny - Stargard istniejąca i czynna w ruchu towarowym oraz pasażerskim.
●●● czynna w ruchu pasażerskim (ale tylko w sezonie letnim) linia do Łeby.
●●● nieczynna od roku 2000 a następnie zniszczona, nieprzejezdna i częściowo już nieistniejąca w terenie (chociażby w granicach Lęborka) linia do Kartuz przez Sierakowice.
●●● nieczynna w ruchu pasażerskim od roku 1980 (ale nadal czynna w sporadycznym ruchu towarowym i wojskowym od roku 2013) linia do Maszewa Lęborskiego. Do końca II wojny światowej był to fragment większej całości prowadzącej aż do Bytowa. Po przejściu przez Pomorze niezwyciężonej Armii Czerwonej fragment Maszewo - Bytów został rozebrany i wywieziony do ZSRS odcinając praktycznie miasto Bytów od sieci kolejowej północnej Polski.
|
| Ujęcie z peronu 2 w kierunku zachodnim. Na wprost magistrala (niestety nadal jednotorowa) do Sławna i Słupska, w prawo wyjazd do Łeby. Jest on czynny tylko w okresie wakacyjno - letnim. Poza sezonem linię kontroluje drezynka inspekcyjna, ale nie wiem jak często. Moim zdaniem brak całorocznego ruchu kolejowego na tej linii (chociażby niewielki, jednoczłonowy szynobus powiedzmy 6 razy dziennie "tam" i "z powrotem") jest głupotą. Ale ona nie boli... |
| Budynek dworca widziany z peronu 2 od strony wjazdu w Wejherowa czyli od strony wschodniej. |
| Jest 12:36. Na tor 3 przy peronie 1 wjeżdża (prawie punktualnie) spalinowy skład Polregio z Łeby. Pociąg kończy bieg. W roli głównej dwuczłonowy SZT SA 133 - 028. Oznaczenie serii to 218Mc a jaj producentem jest PESA Bydgoszcz S.A. W dniu dzisiejszym wszystko na stacji w Lęborku odbywa się "prawie punktualnie", ale dramatu nie ma. Ostatecznie mamy wakacje :) |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Lębork ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Lębork ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Lębork ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Lębork ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Strecken Lębork (Lauenburg) - Łeba (Leba) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Lębork (Lauenburg) - Kartuzy ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Lębork (Lauenburg) - Maszewo Lęborskie (Groß Massow) ❋
Eisenbahnen in Pommern
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji LĘBORK |
1980 |
---> MASZEWO LĘBORSKIE |
Uwaga - ciąg dalszy linii w kierunku Bytowa został zniszczony i zlikwidowany w wyniku II wojny światowej. |
2000 |
---> Sierakowice - KARTUZY |
|
| |
|