Wejherowo |
Wh |
|
|
|
|
Wejrowò | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1870 ❋ BStE - Berlin - Stettiner Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Berlińsko - Szczecińskiej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 28 m n.p.m. |
|
| Peron 1 i (po lewej) fragment budynku dworca - ujęcie w kierunku zachodnim. Na wprost wyjazd do Lęborka, w prawo do Garczegorza przez Choczewo. Ta druga linia jest nieczynna od roku 1992 - szczegóły poniżej. |
| Od strony Lęborka torem 2 przetacza się przez stację IC 8140 "Posejdon" z Kołobrzegu do Warszawy Zachodniej. Osiem wagonów, z przodu lokomotywa EP 09 - 018 (PKP IC Zakład Południowy w Krakowie). Przyjazd na Zachodnią - 22:44 czyli za mniej więcej 4 godziny. |
| Ogólne spojrzenie na stację i budynek dworca z peronu 1 od strony zachodniej. W głębi - już nad peronem 2 bardzo solidna wiata przypominająca o tym że Wejherowo przez dziesięciolecia było stacją końcową trójmiejskiej SKM. |
| Tutaj kończyła się linia dwutorowa do roku 1973 zelektryfikowana napięciem 800V DC. Oczywiście teraz mamy tutaj zasadniczy polski system elektryfikacji czyli 3kV DC, ale po staremu w Wejherowie dwutorowa linia od strony Redy przechodzi w jednotorową w kierunku Lęborka. Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Redy i Gdyni. |
| Przechodzimy na peron 2. O tym że jest to stacja końcowa SKM świadczy także specyficzny układ torowo - peronowy. Tutaj peron 2 przechodzi w chudszy peron 3 położony pomiędzy torem 7 (po lewej) i ślepym torem 3 pełniącym funkcję odstawczo - postojową dla zestawów elektrycznych SKM. Aktualnie właśnie jeden z nich tutaj zaparkował. To czteroczłonowy "kibelek" EN 71 - 039. Te trochę nietypowe pojazdy to niskoperonowe EZT skonstruowane na bazie trójczłonowego, popularnego zespołu serii EN 57. Różnią się od pierwowzoru dodatkowym wagonem silnikowym. |
| Taki sobie magazyn ekspedycji towarowej położony naprzeciw budynku dworca. Obok znajduje się dość rozległy plac ładunkowy. |
| Zachodnia część stacji i lustrzane odbicie sytuacji torowo - peronowej z jednego ze zdjęć powyżej. Można by sądzić że ten krótki tor 5 (kończący się podobnie jak tor 3) ma albo miał jakieś szczególne znaczenie w działaniu wejherowskiej stacji. Że na przykład kiedyś odjeżdżały z niego pociągi do Lęborka okrężną linią przez Choczewo i Garczegorze. Może tak nawet było ale obecny układ torowy stacji taki przebieg wyklucza. Więc co najwyżej do Lęborka - ale na wprost :) |
| Budynek dworca - ujęcie z peronu 2 od strony zachodniej. |
| Jest 16:45. Na tor 1 przy peronie 2 wjechał pomorski zestaw Polregio EN 90 - 009 (produkcja NEWAG S.A. Nowy Sącz) relacji Gdynia Główna - Słupsk. |
|
|
Pozornie niepozorna i nieczynna od 30-tu lat linia do Garczegorza ma swoją specyficzną i mocno pokręconą historię. W dwudziestoleciu międzywojennym była przecięta granicą polsko - niemiecką i w ramach PKP funkcjonowała tylko na krótkim odcinku Wejherowo - Zamostne. Po II wojnie najwyraźniej przeoczyli ją Sowieci dlatego też już w całości na terytorium Polski zaczęła funkcjonować bardzo szybko bo w roku 1946 będąc przez kolejne dziesięciolecia linią lokalnego znaczenia. W roku 1986 odcinek Wejherowo - Rybno Kaszubskie zelektryfikowano jako początek trasy dojazdowej do budowanej elektrowni jądrowej w Żarnowcu. Jak wiemy - budowa została wstrzymana i elektrownia nigdy nie powstała. Ostatecznie w roku 1992 ruch na interesującej nas linii dobiegł końca. Czy na zawsze ? W roku 2023 spółka Polskie Elektrownie Jądrowe potwierdziła, że lokalizacja "Lubiatowo - Kopalino" w gminie Choczewo dla projektu nowej elektrowni jądrowej jest ostateczna. W tym kontekście linia kolejowa z Wejherowa przynajmniej do Choczewa może doczekać się trzeciego życia. Ale w rozumieniu całościowym (chodzi o elektrownię) to tylko zagadnienie marginalne. Istnieją bowiem bardzo poważne obawy że proniemiecka klika rządząca Polską od 13 grudnia 2023 roku budowę elektrowni atomowej w ustalonej lokalizacji w gminie Choczewo po prostu udupi lub też rozciągnie jej realizację na czas nieokreślony. Ostatecznie po co nam energia elektryczna z atomu skoro możemy mieć niemieckie wiatraki z demobilu ?
To działanie na szkodę obywateli bez zgody obywateli. Dosyć tego ! Stop PCK i CPK i innym nazwom !
Budynek dworca - ujęcie z peronu 2 od strony wschodniej. Na wprost wyjazd do Lęborka, w prawo do Garczegorza przez Choczewo. Ta druga linia jest nieczynna od roku 1992. A czy ponownie czynną się stanie ? Na skutek pownego rodzaju koła jakie ostatnio zatoczyła historia naszego kraju to pytanie pozostawiam bez odpowiedzi. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Wejherowo ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Wejherowo ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Wejherowo ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Wejherowo - Choczewo - Garczegorze znajdują się na stronie stacji Choczewo.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WEJHEROWO |
1992 |
---> Choczewo - GARCZEGORZE |
|
| |
|