Kościerzyna |
Kc |
|
|
|
|
Kòscérzna | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Kościerzyna - obiekt oddany do użytku w roku 1885 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2005
|
Obiekt położony na wysokości 163 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Piotra Młodzika z Pabianic
|
|
| Wizyta 1 - lipiec 2005.
Dzisiaj najdalej można odjechać stąd co najwyżej do Gdyni Głównej. Ale kiedyś przejeżdżało przez Kościerzynę kilka składów dalekobieżnych - były to m. in. pociągi z Kielc i Łodzi Kaliskiej do Ustki oraz z Wrocławia Głównego do Łeby i Helu. Odjeżdżały stąd także bezpośrednie składy pasażerskie do "wojennej" stacji Gdynia Port Oksywie. Budynek dworca w całej okazałości i ławeczka na peronie 1. Dwie osoby na niej siedzące to Jola i Bartuś.
|
| Widok na północ - wyjazdy w kierunku Gdyni i Lipusza. Pracownik kolei postanowił skrócić sobie drogę :) |
| Autobus szynowy SA 101/121 - 002 który o 9:32 odjedzie do Chojnic. Na sąsiednim peronie dwuwagonowy skład do Laskowic Pomorskich przez Wierzchucin. Ma sporo czasu - odjazd dopiero o 15:28. Widok na południe - wyjazdy w kierunku Bydgoszczy (jak najbardziej czynny) i Pszczółek (nieczynny od roku 2002). |
| Krótki rzut oka na część ekspozycji tutejszego skansenu kolejowego. Z daleka wygląda to dość niepozornie...
|
| Przed chwilą przyjechał "ciężki" skład pasażerski z Gdyni przyciągnięty przez SP 45.
|
| Inny dzień i inny pociąg z Gdyni. Tym razem trafiła się SM 42 i trochę nowsze piętrusy.
Zdjęcie pochodzi z roku 2005 - autor zastrzegł sobie anonimowość. |
| Wizyta 2 - czerwiec 2021.
Część parkingu (ta mniej uporządkowana) w okolicy dworca kolejowego. W sumie jest tu tyle miejsca że chyba połowa dorosłych mieszkańców Kościerzyny może w tym miejscu zaparkować i pojechać do pracy do Trójmiasta. Oczywiście pociągami SKM. |
| Widok na północ - wyjazdy w kierunku Gdyni i Lipusza - ujęcie z peronu 2. |
| Na stacji nadal mamy sygnalizację kształtową, ale są wyjątki. Świetlna tarcza zaporowa SzM dla toru 3 stoi tu od dawna. |
| Semafory wyjazdowe L (tylko do Gdyni) oraz N, O i P do Gdyni i Lipusza. Są także cztery mechaniczne tarcze manewrowe i pilnująca tego wszystkiego nastawnia dysponująca "Kc". Ładny i klimatyczny widoczek :) |
| Na torze 1 przy bardziej reprezentacyjnym peronie 1 pociąg SKM do Gdyni Głównej. Jest to trójczłonowy, spalinowy zestaw trakcyjny SA 138 - 005 produkcji nowosądeckiego NEWAG-u. Jeszcze 3 lata temu jeździł w barwach Kolei Śląskich, ale go tam nie chcieli. Pociąg ten odjedzie stąd o 13:23. |
| Od poprzednich odwiedzin na dworcu kolejowym w Kościerzynie minęło 17 lat. Zapyziały, zalatujący prowincją i niezbyt reprezentacyjny budynek zmienił się przez ten czas nie do poznania. Przejęty przez miasto i odrestaurowany pod nadzorem konserwatora zabytków obiekt został oddany do użytku we wrześniu 2018 r. Jest tu poczekalnia, kasa biletowa, część gastronomiczno - sklepowa i WC. A toporna (kiedyś) wiata od frontu budynku ma teraz szklany dach. |
| Budynek stacji jest dwupiętrowy i zbudowany w stylu realizmu międzywojennego. Jednak powstał zanim do Kościerzyny dotarła Magistrala Węglowa, gdyż wtedy byłby podobny do obiektów na niej występujących - a tak nie jest. Lipowa Tucholska, Gdańsk Osowa czy też Gdynia Wielki Kack to jednak zupełnie inna architektura. |
| Peron 2 - ten mniej reprezentacyjny - ujęcie na południowy wschód. Przyjeżdżają i odjeżdżają z niego pociągi do Chojnic - o ile w danym przedziale czasu są ujęte w rozkładzie :/ |
| |
|
2 zdjęcia powyżej - budynek dworca i stacyjny magazyn - także elegancko wyremontowany. Ujęcie z peronu 2 od strony południowej.
Mapa przedstawia aktualny status (rok 2021) dawnego węzła kolejowego w Kościerzynie.
●●● linia istniejąca i czynna w ruchu pasażerskim oraz towarowym czyli fragment Magistrali Węglowej na północ: odcinek Kościerzyna - Gdynia.
●●● linia istniejąca, czynna w ruchu towarowym i nieregularnie w ruchu pasażerskim czyli fragment Magistrali Węglowej na południe: odcinek Kościerzyna - Lipowa Tucholska - Wierzchucin.
●●● istniejący i czynny w miarę regularnym ruchu pasażerskim odcinek do Lipusza i dalej do Chojnic.
●●● zdemontowany w roku 2006 odcinek do stacji Skarszewy.
|
| Koniec peronu 2. Po lewej tutejsza parowozownia czyli Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Niebawem się tam udamy, ale na wstępie mała uwaga. Lepiej nie przechodzić tam po po linii najmniejszego oporu czyli po torach - obecnie ruch na stacji mamy niewielki ale za to jest pełno kamer. Bezpieczniejsza i potencjalnie tańsza jest droga dookoła przez miasto (wariant północny) lub ulicę Jana Matejki (wariant południowy). |
| Ujęcie na południe - stacja w tym miejscu skręca w lewo. Mnóstwo torów - obecnie w większości nieużywanych. Wyjazdy (na wprost) do Bydgoszczy (wcześniej Bąk, Lipowa Tucholska i Wierzchucin) czyli przedwojenna Magistrala Węglowa oraz (w lewo) zwinięty w roku 2006 szlak do Skarszew. Co ciekawe - linia z Pszczółek przez Skarszewy była pierwszą jaka dotarła w roku 1885 do Kościerzyny i jako pierwsza (oby też jedyna) uległa fizycznej likwidacji. |
Kościerzyna mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Na polskich szlakach kolejowych mamy już inną epokę. Darty, Impulsy, Flirty i Pendolino. Lokomotywy spalinowe Gamma i Class 66, elektrowozy Vectron, Traxx, Dragon i Griffin. Być może niebawem przez Kościerzynę i inne, okoliczne stacje przejadą pierwsze szynobusy hybrydowe. Słowem - trzecie dziesięciolecie XXI wieku. Ale prawdziwa, romantyczna kolej jest właśnie tutaj - na pomorskim i jakby nieco zapomnianym fragmencie przedwojennej Magistrali Węglowej - żaden argument nie przekona mnie że jest inaczej ! |
KOŚCIERZYNA Muzeum Kolejnictwa sierpień 2004 czerwiec 2021 |
część 1 - fotoreportaż Piotra Młodzika - sierpień 2004. część 2 - fotoreportaż własny - czerwiec 2021. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Bytów / Chojnice - Nakło nad Notecią. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Chojnice - Nakło nad Notecią. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 435: Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna.
b) tabela nr 437: Brodnica - Nowe Miasto Lubawskie - Iława Główna. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 440: Bydgoszcz Główna - Kościerzyna - Gdynia Główna. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kościerzyna ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kościerzyna ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Kościerzyna ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Skansen kolejowy w Kościerzynie ❋ Kraina Żywych Maszyn
-
Skansen kolejowy w Kościerzynie, 4-VIII-2004 ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
-
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie ❋ oficjany serwis WWW
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KOŚCIERZYNA |
1994 |
---> SKARSZEWY |
2012 |
---> Bąk - CZERSK / LIPOWA TUCHOLSKA |
|
| |
|