Kościerzyna
Kc

Kòscérznakaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski)

 Kościerzyna - obiekt oddany do użytku w roku 1885  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2005   Obiekt położony na wysokości 163 m n.p.m. 

 Strona powstała przy współpracy Piotra Młodzika z Pabianic
Największa kolejowa inwestycja II Rzeczpospolitej - Magistrala Węglowa ze Śląska przez Tarnowskie Góry, Karsznice, Inowrocław, Bydgoszcz i Kościerzynę do Gdyni. Duma i legenda polskiego kolejnictwa. Tak wygląda dziś - jest to seria zdjęć po latach...
min 76 1.jpgWizyta 1 - lipiec 2005.

Dzisiaj najdalej można odjechać stąd co najwyżej do Gdyni Głównej. Ale kiedyś przejeżdżało przez Kościerzynę kilka składów dalekobieżnych - były to m. in. pociągi z Kielc i Łodzi Kaliskiej do Ustki oraz z Wrocławia Głównego do Łeby i Helu. Odjeżdżały stąd także bezpośrednie składy pasażerskie do "wojennej" stacji Gdynia Port Oksywie.
Budynek dworca w całej okazałości i ławeczka na peronie 1. Dwie osoby na niej siedzące to Jola i Bartuś.
min 76 2.jpgWidok na północ - wyjazdy w kierunku Gdyni i Lipusza. Pracownik kolei postanowił skrócić sobie drogę :)
min 76 3.jpgAutobus szynowy SA 101/121 - 002 który o 9:32 odjedzie do Chojnic. Na sąsiednim peronie dwuwagonowy skład do Laskowic Pomorskich przez Wierzchucin. Ma sporo czasu - odjazd dopiero o 15:28.
Widok na południe - wyjazdy w kierunku Bydgoszczy (jak najbardziej czynny) i Pszczółek (nieczynny od roku 2002).
min 76 4.jpgKrótki rzut oka na część ekspozycji tutejszego skansenu kolejowego. Z daleka wygląda to dość niepozornie...
min 76 5.jpgPrzed chwilą przyjechał "ciężki" skład pasażerski z Gdyni przyciągnięty przez SP 45.
min 76 6.jpgInny dzień i inny pociąg z Gdyni. Tym razem trafiła się SM 42 i trochę nowsze piętrusy.

Zdjęcie pochodzi z roku 2005 - autor zastrzegł sobie anonimowość.
min 76 7.jpgWizyta 2 - czerwiec 2021.

Część parkingu (ta mniej uporządkowana) w okolicy dworca kolejowego. W sumie jest tu tyle miejsca że chyba połowa dorosłych mieszkańców Kościerzyny może w tym miejscu zaparkować i pojechać do pracy do Trójmiasta. Oczywiście pociągami SKM.
min 76 8.jpgWidok na północ - wyjazdy w kierunku Gdyni i Lipusza - ujęcie z peronu 2.
min 76 9.jpgNa stacji nadal mamy sygnalizację kształtową, ale są wyjątki. Świetlna tarcza zaporowa SzM dla toru 3 stoi tu od dawna.
min 76 10.jpgSemafory wyjazdowe L (tylko do Gdyni) oraz N, O i P do Gdyni i Lipusza. Są także cztery mechaniczne tarcze manewrowe i pilnująca tego wszystkiego nastawnia dysponująca "Kc". Ładny i klimatyczny widoczek :)
min 76 11.jpgNa torze 1 przy bardziej reprezentacyjnym peronie 1 pociąg SKM do Gdyni Głównej. Jest to trójczłonowy, spalinowy zestaw trakcyjny SA 138 - 005 produkcji nowosądeckiego NEWAG-u. Jeszcze 3 lata temu jeździł w barwach Kolei Śląskich, ale go tam nie chcieli. Pociąg ten odjedzie stąd o 13:23.
min 76 12.jpgOd poprzednich odwiedzin na dworcu kolejowym w Kościerzynie minęło 17 lat. Zapyziały, zalatujący prowincją i niezbyt reprezentacyjny budynek zmienił się przez ten czas nie do poznania. Przejęty przez miasto i odrestaurowany pod nadzorem konserwatora zabytków obiekt został oddany do użytku we wrześniu 2018 r. Jest tu poczekalnia, kasa biletowa, część gastronomiczno - sklepowa i WC. A toporna (kiedyś) wiata od frontu budynku ma teraz szklany dach.
min 76 13.jpgBudynek stacji jest dwupiętrowy i zbudowany w stylu realizmu międzywojennego. Jednak powstał zanim do Kościerzyny dotarła Magistrala Węglowa, gdyż wtedy byłby podobny do obiektów na niej występujących - a tak nie jest. Lipowa Tucholska, Gdańsk Osowa czy też Gdynia Wielki Kack to jednak zupełnie inna architektura.
min 76 14.jpgPeron 2 - ten mniej reprezentacyjny - ujęcie na południowy wschód. Przyjeżdżają i odjeżdżają z niego pociągi do Chojnic - o ile w danym przedziale czasu są ujęte w rozkładzie :/
min 76 15.jpgmap_1_kp.jpg
min 76 16.jpg
2 zdjęcia powyżej - budynek dworca i stacyjny magazyn - także elegancko wyremontowany. Ujęcie z peronu 2 od strony południowej.

Mapa przedstawia aktualny status (rok 2021) dawnego węzła kolejowego w Kościerzynie.
●●● linia istniejąca i czynna w ruchu pasażerskim oraz towarowym czyli fragment Magistrali Węglowej na północ: odcinek Kościerzyna - Gdynia.
●●● linia istniejąca, czynna w ruchu towarowym i nieregularnie w ruchu pasażerskim czyli fragment Magistrali Węglowej na południe: odcinek Kościerzyna - Lipowa Tucholska - Wierzchucin.
●●● istniejący i czynny w miarę regularnym ruchu pasażerskim odcinek do Lipusza i dalej do Chojnic.
●●● zdemontowany w roku 2006 odcinek do stacji Skarszewy.
min 76 17.jpgKoniec peronu 2. Po lewej tutejsza parowozownia czyli Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie. Niebawem się tam udamy, ale na wstępie mała uwaga. Lepiej nie przechodzić tam po po linii najmniejszego oporu czyli po torach - obecnie ruch na stacji mamy niewielki ale za to jest pełno kamer. Bezpieczniejsza i potencjalnie tańsza jest droga dookoła przez miasto (wariant północny) lub ulicę Jana Matejki (wariant południowy).
min 76 18.jpgUjęcie na południe - stacja w tym miejscu skręca w lewo. Mnóstwo torów - obecnie w większości nieużywanych. Wyjazdy (na wprost) do Bydgoszczy (wcześniej Bąk, Lipowa Tucholska i Wierzchucin) czyli przedwojenna Magistrala Węglowa oraz (w lewo) zwinięty w roku 2006 szlak do Skarszew. Co ciekawe - linia z Pszczółek przez Skarszewy była pierwszą jaka dotarła w roku 1885 do Kościerzyny i jako pierwsza (oby też jedyna) uległa fizycznej likwidacji.
Kościerzyna
mapa topograficzna
rok 1936
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939.
Na polskich szlakach kolejowych mamy już inną epokę. Darty, Impulsy, Flirty i Pendolino. Lokomotywy spalinowe Gamma i Class 66, elektrowozy Vectron, Traxx, Dragon i Griffin. Być może niebawem przez Kościerzynę i inne, okoliczne stacje przejadą pierwsze szynobusy hybrydowe. Słowem - trzecie dziesięciolecie XXI wieku. Ale prawdziwa, romantyczna kolej jest właśnie tutaj - na pomorskim i jakby nieco zapomnianym fragmencie przedwojennej Magistrali Węglowej - żaden argument nie przekona mnie że jest inaczej !
KOŚCIERZYNA
Muzeum Kolejnictwa
sierpień 2004
czerwiec 2021
część 1 - fotoreportaż Piotra Młodzika - sierpień 2004.
część 2 - fotoreportaż własny - czerwiec 2021.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1966/67
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Bytów / Chojnice - Nakło nad Notecią.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 424: Kościerzyna - Lipusz - Chojnice - Nakło nad Notecią.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
a) tabela nr 435: Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna.
b) tabela nr 437: Brodnica - Nowe Miasto Lubawskie - Iława Główna.
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP
1988/89
tabela nr 440: Bydgoszcz Główna - Kościerzyna - Gdynia Główna.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Kościerzyna ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Stacja Kościerzyna ❋  Baza Danych Kolejowych
  3. Stacja Kościerzyna ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Skansen kolejowy w Kościerzynie ❋ Kraina Żywych Maszyn
  5. Skansen kolejowy w Kościerzynie, 4-VIII-2004 ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
  6. Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie ❋ oficjany serwis WWW
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KOŚCIERZYNA
1994 ---> SKARSZEWY
2012 ---> Bąk - CZERSK / LIPOWA TUCHOLSKA
ROZKŁAD JAZDY

Kościerzyna

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Pomorze Gdańskie | Województwo Pomorskie | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 76 |

Liczba gości na stronie Kościerzyna od 30 września 2006: 39238
Data i czas poprzedniego wejścia: 5 października 2024 / 10:36
Średnia wejść dziennie: 5.97

Wpis do bazy MySQL: 19 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 30 lipca 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.04 sek