Pniewy Szamotulskie |
Pn |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1888 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2018
|
Obiekt położony na wysokości 99 m n.p.m.
|
|
| Budynek stacji - ujęcie z peronu 2. Na froncie - w reprezentacyjnym miejscu nadal czytelny napis: 100 lat. Rokietnica - Pniewy - Międzychód. 1888 - 1988. Jak wiemy - linia przetrwała niewiele dłużej :( To jedyne, w miarę szeroko ukazujące dawną stację ujęcie. Następne (mamy środek lata) przypominają afrykańską dżunglę lub co najmniej ogród botaniczny w jaki zmieniły się perony i najbliższa okolica. |
| Budynek stacji - ujęcie z peronu 1 od strony wschodniej. |
| Widok na zachód - wyjazd w kierunku Międzychodu. |
| Budynek stacji - ujęcie z peronu 1 od strony zachodniej. |
| Widok na zachód - wyjazd w kierunku Rokietnicy. Kilkanaście lat temu na końcu peronu przed nami stał semafor wyjazdowy. Teraz trudno zauważyć że w ogóle prowadziła tam linia kolejowa. |
| Budynek stacji od strony miasta. Obecnie dom mieszkalny i dawna siedziba kilku organizacji samorządowych. A my jesteśmy w drodze na wakacje. Jola osusza kolejną butlę wody mineralnej a Bartek bawi się z przygodnie poznanym kotem. |
Pniewy Szamotulskie mapa topograficzna rok 1936
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 341: Poznań Główny - Międzychód - Skwierzyna - Gorzów Wielkopolski. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1999/00 |
tabela nr 341: Poznań Główny - Międzychód - Skwierzyna. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Pniewy Szamotulskie ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Pniewy Szamotulskie ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Linia kolejowa z Rokietnicy do Międzychodu oficjalnie ma status nieprzejezdnej. W praktyce można uznać ją za zlikwidowaną. W najbliższej okolicy stacji w Pniewach przejazd kolejowy na ulicy Dworcowej jest elegancko zaasfaltowany a pas dawnego szlaku kolejowego na zachód od tego przejazdu został niedawno sprywatyzowany. Miasto twierdzi że jest to operacja odwracalna - ręce opadają. Kolej w Pniewach została zlikwidowana w roku 1999. Ostatni pociąg pasażerski (ogólnie - pociąg) przejechał tędy 30 września 1999 roku. Ostatni rozkład jazdy dla tej linii (zaprezentowany powyżej) udowadnia że było to celowe, złośliwe i z premedytacją uwalone połączenie. Przypomnijmy - rządziła wtedy postępowa i liberalna koalicja SLD - PSL. Czy przywrócenie ruchu na linii Rokietnica - Pniewy - Międzychód jest fantazją ? Tylko teoretycznie nie. Kolej z Poznania do Wągrowca i Grodziska Wielkopolskiego (miasta powiatowe) jeździ w najlepsze. Logicznym wydaje się twierdzenie że z Poznania do Międzychodu (miasto powiatowe) także powinna ponieważ przebiega przez mocno zurbanizowaną okolicę której mieszkańcy z kolejowego połączenia ze stolicą regionu na pewno by skorzystali. Ale oprócz zarysowanych powyżej faktów odcinek pomiędzy Pniewami a Międzychodem ma jeszcze jedną, poważną wadę. Odcinkami przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie DK nr 92 i dwukrotnie przecina ją pod bardzo małym skosem. Na razie fragment Wielkopolski w tym miejscu jest wykluczony komunikacyjnie. Pora to zmienić ale czy jest ku temu determinacja ? |
|