Tarnobrzeg |
Tb |
|
|
|
Tarnobrzeg - obiekt oddany do użytku w roku 1887 ❋ CLB - k.k. privilegierte Galizische Carl Ludwig Bahn / C.K. Uprzywilejowana Kolej Galicyjska Karola Ludwika
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 158 m n.p.m.
|
|
| Budynek stacji w Tarnobrzegu - widok od strony peronów. Stacja znajduje się na wschodnich peryferiach miasta 2 km od centrum. |
| Widok na południe - wyjazd w kierunku stacji Ocice. Tam - 5 km stąd szlak kolejowy rozdziela się na dwie części - do Rzeszowa i Dębicy. Kolejne 3 km dalej na stacji Chmielów od linii do Dębicy odziela się boczny (ale zelektryfikowany) szlak przekraczający Wisłę i prowadzący do Staszowa i Włoszczowic. Tą linią, biegnącą na sporym odcinku równolegle do LHS-u kiedyś można było dojechać pociągiem pasażerskim aż do Kielc. |
| Ujęcie odwrotne - peron 1 tutejszej stacji - widok od strony południowej. |
| Widok na północ - wyjazd w kierunku Sandomierza (obecnie jest to linia wyłącznie towarowa) i Stalowej Woli Rozwadów. Rozdzielenie szlaku następuje 4 km stąd na stacji Sobów. Za semaforami wyjazdowymi tory kolejowe przecina ulica Sienkiewicza - w lewo dojedziemy nią do centrum miasta. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Tarnobrzeg ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Tarnobrzeg ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Tarnobrzeg ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Jeszcze kilkanaście lat temu na stacji w Tarnobrzegu zatrzymywały się pociągi pospieszne z Warszawy Wschodniej i Łodzi Kaliskiej do Zagórza. Jednak z powodu postępującej degradacji technicznej linii Ocice - Rzeszów pod koniec lat 90-tych ubiegłego stulecia zostały one przekierowane na sąsiednią, w całości zelektryfikowaną linię przez Stalową Wolę Rozwadów. W Tarnobrzegu spotkać można było także inne pociągi ciekawych relacji - przejeżdżały tędy osobowe z Zamościa do Kielc (przez Staszów i Włoszczowice) oraz z Kędzierzyna Koźla do Hrubieszowa i Bełżca (pociąg dzielony był na stacji w Zwierzyńcu). Jednak najdłużej utrzymał się tutaj "Hetman" z Zamościa do Katowic (pod koniec swojej historii pociąg ten jechał aż do Wrocławia Głównego). Jego czas dobiegł końca w 2009 r. po likwidacji ruchu pasażerskiego w całym regionie Roztocza oraz na linii Ocice - Mielec - Dębica. Jej stan był (i jest) tak dramatyczny, że "Hetman" na tym odcinku był podobno wyprzedzany przez jadących obok drogą nr 985 rowerzystów. Województwo podkarpackie po heroicznym wysiłku jakim była odbudowa szlaku z Rzeszowa do Ocic na linii dębickiej postawiło przysłowiowy krzyżyk. Reaktywacja połączenia Rzeszów - Ocice - Tarnobrzeg miała być pierwszym krokiem do ponownego powiązania Rzeszowa z centralną i północną Polską - dzisiaj jest to możliwe tylko przez Kraków albo Lublin. Ale na razie linia z Rzeszowa prowadzi praktycznie donikąd - brak możliwości przejazdu przez Sandomierz w kierunku Skarżyska Kamiennej i tak degraduje ją do roli wyłącznie lokalnej. Dzień dzisiejszy kolei w Tarnobrzegu to zupełnie bezludna stacja oraz kilka pociągów lokalnych w kierunku Rzeszowa i Stalowej Woli Rozwadowa na dobę. Szans na zmianę tego stanu rzeczy raczej nie widać... |
W rozkładzie jazdy na rok 2011 (dokładnie od marca) powróciła w te okolice daleka powtórka z "Hetmana" czyli pociąg TLK z Zamościa przez Rzeszów, Kraków Główny, Katowice i Wrocław Główny aż do Zielonej Góry. Tym samym po wielu latach linią Tarnobrzeg - Kolbuszowa - Rzeszów ponownie jeździ pociąg dalekobieżny. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji TARNOBRZEG |
2000 |
---> Ocice - Kolbuszowa - RZESZÓW |
2006 |
---> Sobów - SANDOMIERZ |
2009 |
---> Ocice - Mielec - DĘBICA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji TARNOBRZEG |
2009 |
---> Ocice - Kolbuszowa - RZESZÓW |
|
| |
|