Bogatynia |
Bg |
|
|
|
|
Reichenau | przedwojenna niemiecka nazwa stacji dotyczy zlikwidowanej stacji wąskotorowej znajdującej się w innym miejscu niż obecna stacja normalnotorowa |
Rychłowiec | pierwsza powojenna polska nazwa stacji dotyczy zlikwidowanej stacji wąskotorowej znajdującej się w innym miejscu niż obecna stacja normalnotorowa |
Obiekt oddany do użytku w roku 1962 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 241 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - czerwiec 1999.
Jeszcze w latach 80 - tych oprócz kilku pociągów lokalnych z Węglińca i Lubania Śląskiego przyjeżdżał tu pociąg dalekobieżny z Warszawy Wschodniej. W jego składzie był nawet wagon sypialny. Lata 90 - te były już tylko agonią. Pociągi pasażerskie przyjeżdżały tutaj do kwietnia 2000 roku. Widok na północ - wyjazd w kierunku Turoszowa. |
Ostatni pociąg przyjechał tutaj 2 kwietnia 2000 roku. Był to koniec komunikacji pasażerskiej w relacji Lubań Śląski - Mikułowa - Zawidów - Turoszów - Bogatynia. |
|
Wizyta 2 - lipiec 2023.
Rampa oraz zdewastowany budynek magazynu. W zasadzie jego jeszcze istniejący fragment. Niewiele zostało z dawnej stacji końcowej w Bogatyni. Widok od strony północnej. |
|
Po stronie lewej zarośnięty peron - zawsze był tutaj jeden. Widok w kierunku końca linii. |
|
Ujęcie odwrotne. Jedynym niezmiennym elementem górującym od lat nad okolicą jest wieża neogotyckiego kościoła pod wezwaniem Niepokalanego Poczęcia NMP. Z tym że wieża z terenu dawnej stacji jest coraz mniej widoczna z uwagi na rozrastające się drzewa. Ujęcie na północ - wyjazd do Turoszowa. |
|
Rampa oraz zdewastowany budynek magazynu - widok od strony peronu. |
|
Jeden z ostatnich zachowanych kawałków szyny w obrębie stacji. Ktoś całkiem niedawno mocno nad nim pracował - szyna wydaje się elegancko przygotowana do wywózki w celu sprzedaży - będzie w sam raz na flaszkę :/ |
|
Podjazd do dawnej stacji od strony miasta. Z wyjątkiem fury którą tu z Bartkiem przyjechaliśmy aktualnie jest to najbardziej brudne i zapyziałe miejsce w całej Bogatyni, chociaż obok mamy całkiem duży market znanej sieci. A czy jest coś pozytywnego w zanadrzu ? Pomimo całkowitej destrukcji fragmentu linii kolejowej pomiędzy Turoszowem a Bogatynią pociągi mają tu powrócić. Naprawdę. O tym nieco niżej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Bogatynia ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Bogatynia ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Stacja Bogatynia ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Bogatynia ❋
Kolej na Dolnym Śląsku
-
Linia kolejowa Mikułowa - Turoszów - Bogatynia ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Bogatyńska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
Linki do informacji i zdjęć dotyczących nieistniejącej już linii wąskotorowej Zittau - Bogatynia - Turoszów / Heřmanice - Frýdlant v Čechách znajdują się także na stronie stacji Frýdlant v Čechách.
|
|
|
14 marca 2023 roku PKP PLK podpisały z UM Województwa Dolnośląskiego umowę na projekt rewitalizacji linii kolejowej na trasie Bogatynia - Zgorzelec (w tym jej całkowitą odbudowę na odcinku Bogatynia - Turoszów). Jest to jeden z trzech projektów z terenu województwa dolnośląskiego, który zostanie zrealizowany w ramach rządowego programu Kolej Plus. PKP PLK ma przystosować trasę kolejową między Bogatynią a Zgorzelcem do przejazdów pociągów z prędkością do 120 km/h. Czas dojazdu z Bogatyni do Zgorzelca przewidywany jest na około 45 min, a do Wrocławia na około 2,5 godz. Koniec, bomba, kto nie wierzy ten trąba. Mam tylko nadzieję że obecna koalicja trzynastego grudnia tego nie utrąci. Ot tak bo to projekt nie nasz tylko tych poprzednich.
A teraz konkretne pytanie: w przyszłości pojedziemy stąd tylko do Zgorzelca czy też może do Lubania Śląskiego ? Wizja bezpośredniej, hybrydowej relacji Bogatynia - Zgorzelec Miasto - Węgliniec - Legnica - Wrocław Główny / Wrocław Świebodzki wydaje się zbyt ekstrawagancka :)
|
|
|