Černousy |
|
|
Tschernhausen | przedwojenna niemiecka nazwa stacji (Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku) |
Černousy - obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ SNDVB - Süd - Norddeutche Verbindungsbahn / Jihoseveroněmecká Spojovací Dráha
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 220 m n.p.m. |
|
![min 857 1.jpg min 857 1.jpg](miniatury/min 857 1.jpg) | Wzdłuż wschodniej krawędzi stacji prowadzi wąska i na oko niezbyt używana polna dróżka. Można tam zaparkować. Widziany z dróżki lekko od strony północnej budynek dworca. Raczej domek dworcowy - dodatkowo w stanie totalnego remontu. |
![min 857 2.jpg min 857 2.jpg](miniatury/min 857 2.jpg) | Jak wyżej - domek dworcowy lekko od strony południowej. Wskaźnik po prawej to czeski odpowiednik naszego W4. |
![min 857 3.jpg min 857 3.jpg](miniatury/min 857 3.jpg) | Na stację (określenie "przystanek" względem tego obiektu jest moim zdaniem trochę niesprawiedliwe) wjeżdża osobní vlak ČD z Liberca. Pociąg (niestety) kończy bieg. Dlaczego od dziesięcioleci tu jest koniec trasy ? |
![min 857 4.jpg min 857 4.jpg](miniatury/min 857 4.jpg) | Zestawy spalinowe Regio SPIDER funkcjonują jako pociągi regionalne w krajach libereckim (właśnie tu jesteśmy) i pardubickim. Są także eksploatowane w okolicach Hradec Králové. SZT który przed chwilą tutaj przyjechał to egzemplarz 840 010 - 3 zbudowany przez firmę Stadler. |
![min 857 5.jpg min 857 5.jpg](miniatury/min 857 5.jpg) | Stacja Černousy - ujęcie od strony północnej. |
![min 857 6.jpg min 857 6.jpg](miniatury/min 857 6.jpg) | Południowy skraj stacji zamknięty jest takim małopowierzchniowym magazynem - raczej nieczynnym. |
![min 857 7.jpg min 857 7.jpg](miniatury/min 857 7.jpg) | Jest tu także krótka rampa boczna i podjazd dla pojazdów kołowych. Ale ich funkcjonalność już się skończyła. Ujęcie w w kierunku południowym - wyjazd do Frýdlantu v Čechách. |
![min 857 8.jpg min 857 8.jpg](miniatury/min 857 8.jpg) | Stacja wraz z zaparkowanym zestawem 840 010 - 3 widziana od strony południowej. A może by tak w bliskiej przyszłości pojechać odrobinę dalej - do Zawidowa ? Jeżeli po polskiej stronie ruszą pociągi ze Zgorzelca do Bogatyni (to przewiduje zaakceptowany już do realizacji projekt z szerokiego zestawu Kolej Plus - nadchodząca władza "totalnej opozycji" chyba nie zdoła tego zablokować) i jeżeli zahaczą one o Zawidów (podobno jest to sprawa dyskusyjna) wówczas pojawiłby się bardzo atrakcyjny i jedyny w okolicy wariant (to tylko kwestia odpowiedniego skomunikowania pociągów) dojazdu z zachodniej części Dolnego Śląska do Liberca. Rzecz niby oczywista ale można to maksymalnie zagmatwać. Więc czy wierzę w pozytywne zakończenie realizacji takiego pomysłu ? Nie. |
![min 857 9.jpg min 857 9.jpg](miniatury/min 857 9.jpg) | Domek dworcowy i stacja - ujęcie od strony południowej. |
![min 857 10.jpg min 857 10.jpg](miniatury/min 857 10.jpg) | Widok na północ - wyjazd do Zawidowa. Łuk w prawo i 500 m dalej jest już granica czesko - polska. Od tego miejsca linia jest czynna tylko w ruchu towarowym, ruch pasażerski nie funkcjonuje tutaj od zakończenia II wojny światowej. Powodów takiego stanu rzeczy (biorąc pod uwagę tylko ostatnie ćwierć wieku) doszukujmy się wyłącznie po naszej, mentalnie i organizacyjnie zabetonowanej stronie granicy. |
![min 857 11.jpg min 857 11.jpg](miniatury/min 857 11.jpg) | Na koniec uwieczniony z polnej dróżki Regio SPIDER do Liberca - odjazd o 15:33. W lewo Frýdlant, w prawo Zawidów. |
Linki zewnętrzne
-
Przystanek Černousy ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Przystanek Černousy ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących transgranicznej linii Zawidów - Frýdlant v Čechách znajdują się na stronie stacji Frýdlant v Čechách.
|
| |
|