Černousy

TschernhausenSudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku - przedwojenna niemiecka nazwa stacji

 Obiekt oddany do użytku w roku 1875  ❋  SNDVB - Süd - Norddeutche Verbindungsbahn / Jihoseveroněmecká Spojovací Dráha

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023   Obiekt położony na wysokości 220 m n.p.m. 

min 857 1.jpgWzdłuż wschodniej krawędzi stacji prowadzi wąska i na oko niezbyt używana polna dróżka. Można tam zaparkować. Widziany z dróżki lekko od strony północnej budynek dworca. Raczej domek dworcowy - dodatkowo w stanie totalnego remontu.
min 857 2.jpgJak wyżej - domek dworcowy lekko od strony południowej. Wskaźnik po prawej to czeski odpowiednik naszego W4.
min 857 3.jpgNa stację (określenie "przystanek" względem tego obiektu jest moim zdaniem trochę niesprawiedliwe) wjeżdża osobní vlak ČD z Liberca. Pociąg (niestety) kończy bieg. Dlaczego od dziesięcioleci tu jest koniec trasy ?
min 857 4.jpgZestawy spalinowe Regio SPIDER funkcjonują jako pociągi regionalne w krajach libereckim (właśnie tu jesteśmy) i pardubickim. Są także eksploatowane w okolicach Hradec Králové. SZT który przed chwilą tutaj przyjechał to egzemplarz 840 010 - 3 zbudowany przez firmę Stadler.
min 857 5.jpgStacja Černousy - ujęcie od strony północnej.
min 857 6.jpgPołudniowy skraj stacji zamknięty jest takim małopowierzchniowym magazynem - raczej nieczynnym.
min 857 7.jpgJest tu także krótka rampa boczna i podjazd dla pojazdów kołowych. Ale ich funkcjonalność już się skończyła. Ujęcie w w kierunku południowym - wyjazd do Frýdlantu v Čechách.
min 857 8.jpgStacja wraz z zaparkowanym zestawem 840 010 - 3 widziana od strony południowej. A może by tak w bliskiej przyszłości pojechać odrobinę dalej - do Zawidowa ? Jeżeli po polskiej stronie ruszą pociągi ze Zgorzelca do Bogatyni (to przewiduje zaakceptowany już do realizacji projekt z szerokiego zestawu Kolej Plus - nadchodząca władza "totalnej opozycji" chyba nie zdoła tego zablokować) i jeżeli zahaczą one o Zawidów (podobno jest to sprawa dyskusyjna) wówczas pojawiłby się bardzo atrakcyjny i jedyny w okolicy wariant (to tylko kwestia odpowiedniego skomunikowania pociągów) dojazdu z zachodniej części Dolnego Śląska do Liberca. Rzecz niby oczywista ale można to maksymalnie zagmatwać. Więc czy wierzę w pozytywne zakończenie realizacji takiego pomysłu ? Nie.
min 857 9.jpgDomek dworcowy i stacja - ujęcie od strony południowej.
min 857 10.jpgWidok na północ - wyjazd do Zawidowa. Łuk w prawo i 500 m dalej jest już granica czesko - polska. Od tego miejsca linia jest czynna tylko w ruchu towarowym, ruch pasażerski nie funkcjonuje tutaj od zakończenia II wojny światowej. Powodów takiego stanu rzeczy (biorąc pod uwagę tylko ostatnie ćwierć wieku) doszukujmy się wyłącznie po naszej, mentalnie i organizacyjnie zabetonowanej stronie granicy.
min 857 11.jpgNa koniec uwieczniony z polnej dróżki Regio SPIDER do Liberca - odjazd o 15:33. W lewo Frýdlant, w prawo Zawidów.
Linki zewnętrzne
  1. Przystanek Černousy ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Przystanek Černousy ❋  Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących transgranicznej linii Zawidów - Frýdlant v Čechách znajdują się na stronie stacji Frýdlant v Čechách.
ROZKŁAD JAZDY

Černousy

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Zgorzelca | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 857 |

Liczba gości na stronie Černousy od 12 listopada 2023: 494
Data i czas poprzedniego wejścia: 4 grudnia 2024 / 12:34
Średnia wejść dziennie: 1.27

Wpis do bazy MySQL: 12 listopada 2023
Ostatnia modyfikacja strony: 12 listopada 2023
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.023 sek