Pleszew |
Ps |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1875 ❋ PKE - Posen - Kreuzburger Eisenbahn / Kolej Poznańsko - Kluczborska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2019
|
Obiekt położony na wysokości 139 m n.p.m.
|
|
Strona zawiera także opis stacji Pleszew Wąskotorowy. |
| Budynek stacji w lekko posępnym, ciemnoceglastym kolorku oraz stara wieża ciśnień. Ujęcie od strony wschodniej. |
| Hit architektoniczny tutejszej stacji. Wieża ciśnień ma nad podziw solidną konstrukcję - wyjątkowo jak na ten typ budowli nawet nie widać że od lat jest tylko stacyjnym rekwizytem. Dumnie góruje nad skwerkiem sąsiadującym z wąskotorową (po prawej) częścią stacji. |
| Wyjazd w kierunku zachodnim w stronę Jarocina i Poznania - ujęcie z peronu 2. |
| |
|
Magistrala kolejowa z Ostrowa Wielkopolskiego do Poznania omija Pleszew o blisko 3 km, a główna pleszewska stacja kolejowa znajduje się we wsi Kowalewo na zachód od centrum. Dlatego też miasto może pochwalić się trochę niecodziennym i z różnym powodzeniem funkcjonującym połączeniem - swego rodzaju kolejką miejską prowadzącą stąd do stacji Pleszew Miasto. Obecnie w zależności od rezerw taborowych firmy SKPL Cargo nieraz wąskotorową, a nieraz normalnotorową, zapewniającą połączenie miasta ze stacją magistralną nawet kilkanaście razy na dobę.
2 zdjęcia powyżej:
---> górne - budynek stacji widoczny z peronu 2 od strony zachodniej. Na torze 4 zatrzymał się prywatny elektrowóz 182 - 155 (produkcja koda - Czechosłowacja) firmy CTL Logistics.
---> dolne - budynek stacji i placyk łączący się z podjazdem od strony miasta - ujęcie z peronu 1.
|
| Widok na wschód - wyjazd w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego i Śląska. Za stacją linia kolejowa w stronę Ostrowa skręca w prawo i przybiera kierunek południowy. |
| Jest 17:45. Na stację prawie zgodnie z rozkładem wjeżdża TLK "Osterwa" relacji Przemyśl Główny - Szczecin Główny. Pociąg ten jest w drodze już 8 godzin, ale przyznajmy - jego relacja jest niebanalna. Za równe 60 minut dojedzie do Poznania Głównego, w Szczecinie Głównym pojawi się za godziny kolejne 3. Skład ciągnie elektrowóz EP 07 - 1026 (PKP IC Zakład Zachodni w Poznaniu). |
Pleszew mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 317: Pleszew Wąskotorowy - Pleszew Miasto.
b) tabela nr 317b: Ostrzeszów - Grabów nad Prosną - Namysłaki. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Pleszew ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Pleszew ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Pleszew ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PLESZEW |
2001 |
---> PLESZEW MIASTO |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji PLESZEW |
2006 |
---> PLESZEW MIASTO (w miarę regularny ruch rozkładowy) |
|
| |
|
Pleszew Wąskotorowy
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 750 mm. |
| Przenosimy się 150 m na północ od stacji normalnotorowej. To nadal ulica Dworcowa, ale miejsce zupełnie inne. |
| Karol - autobus szynowy legendarnej, czechosłowackiej serii 810 kursuje dzisiaj na trasie pomiędzy stacjami Pleszew i Pleszew Miasto. |
| 2 tory obok zaparkował wąskotorowy spalinowóz Lyd1 253 który przyprowadził tutaj mały wagon techniczny. |
| Tak wygląda budynek stacji Pleszew Wąskotorowy. Oczywiście jest nieczynny, ale zachowany w przyzwoitym stanie. Na peronie normalnotorowym znajduje się za to magazyn staroużytecznych podkładów. |
| Widok na wschód - wyjazd w kierunku Pleszewa Miasta. 100 m dalej szlak w tę stronę staje się trójszynowy - 750 mm i 1435 mm. Tak jest na dystansie 3,5 km i jest to jedyny w Polsce, tak długi i używany w bieżącym ruchu odcinek trójszynowy. Po lewej lekko zdekompletowany żuraw wodny a w oddali - na tle miasta Pleszew widoczny kształtowy (ale nieczynny) semafor wjazdowy. |
| Budynek stacji - ujęcie od strony peronu wąskotorowego. |
| Motorowiec 810 210 - 5 czyli "Karol" prawie gotowy do podróży do Pleszewa Miasta. Podróż trwać będzie 8 minut. W tle nasza znajoma wieża ciśnień. |
| Ogólne ujęcie stacji - tutaj czas tak jakby się zatrzymał i dlatego warto chronić takie miejsca, ponieważ klimatów tego typu w naszym kraju już tylko ze świecą szukać :) |
| Widok w kierunku zachodnim - wjazd toru "normalnego" w obręb stacji magistralnej. Natomiast tor wąski na ulicą Dworcową się kończy się mijanką - tyle pozostało po systemie Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej, która jeszcze w latach 80-tych ubiegłego stulecia prowadziła szlakiem o szerokości 750 mm i długości 35 km do Krotoszyna. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 317: Krotoszyn Wąskotorowy - Pleszew Miasto - Broniszewice. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1986/87 |
tabela nr 317: Krotoszyn Wąskotorowy - Pleszew Miasto. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Pleszew Wąskotorowy ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Pleszew Wąskotorowy ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Krotoszyńska Kolej Dojazdowa ❋ Koleje Wąskotorowe w Polsce
-
Pleszewska Kolej Lokalna ❋ oficjalny (chyba) serwis WWW
|
|