Guben |
|
|
Gubin | historyczna dolnołużycka nazwa miejscowości |
Obiekt oddany do użytku w roku 1846 ❋ NME - Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 49 m n.p.m. |
|
| Wizyta 1 - lipiec 2000.
Zachodnia połówka stacji czyli dawna Kolej Dolnośląsko - Marchijska (Niederschlesisch - Märkische Eisenbahn). Widok na północ - wyjazd w kierunku Frankfurtu nad Odrą. |
| Wschodnia połówka stacji czyli dawna Kolej Marchijsko - Poznańska (Märkisch - Posener Eisenbahn). Widok na północ - wyjazd w kierunku Czerwieńska. |
| Wizyta 2 - grudzień 2021.
Wiadukt na Cottbuser Straße to pierwsze miejsce z którego można rozpocząć zwiedzanie "głównego" dworca kolejowego w Gubinie (zakładając że traktujemy obie części podzielonego miasta jako całość). Zjazd w dół po prawej to Bahnhofsberg. Tędy wchodzimy na dworzec. |
| Jak przystało na stację leżącą na skrzyżowaniu dwóch dawnych, pruskich magistrali o znaczeniu państwowym, dworzec w Guben jest dworcem wyspowym.
Bardzo dawno temu ulicą Bahnhofsberg docierał tutaj tramwaj. Głównym powodem powstania linii tramwajowej w Gubinie była spora odległość ze śródmieścia (leżącego na wschodnim brzegu Nysy Łużyckiej - czyli teraz w polskiej części miasta) do stacji kolejowej. Historia szynowej komunikacji w tym mieście zakończyła się jednak dość szybko - nastąpiło to ostatecznie w czerwcu 1938 roku. |
| Wschodnia połówka stacji czyli dawna Kolej Marchijsko - Poznańska i bahnsteig 3. To jedyny, zachowany peron tej (wschodniej) części dworca. |
| Ujęcie na południe - wyjazd w stronę Cottbus (oczywiście czynny) oraz zlikwidowany w roku 1996 wyjazd do Forst. Linia ta prawie na całej swojej długości biegła lewym brzegiem Nysy Łużyckiej wzdłuż granicy z Polską a po zjednoczeniu Niemiec jakoby przestała być potrzebna. Tu też doradzał Balcerowicz ? W sierpniu 2008 roku (po przebudowie odcinka z Guben do Schlagsdorf) wznowiono ruch towarowy do miejscowej żwirowni. |
| Raz jeszcze bahnsteig 3. Jeżeli kiedykolwiek wrócą tutaj pociągi pasażerskie z Polski to zapewne będą się zatrzymywać właśnie na peronie 3. Po lewej budynek dworca. |
| Na jednym z sąsiednich torów pociąg z kontenerami z chińszczyzną - zapewne przyjechał od strony Czerwieńska. Jesteśmy na północnym końcu peronu 3, dalej zaczyna się skomplikowana plątanina torów. Jeszcze dalej wyjazdy do Frankfurtu nad Odrą (na wprost - dwutorowa linia zelektryfikowana) oraz w stronę granicy DE/PL do Gubina (w prawo - jednotorowa linia niezelektryfikowana). |
| Budynek dworca widziany od strony północnej ze skwerku pomiędzy peronami 2 i 3. Budynek w dużej części robi wrażenie opuszczonego i nieco zaniedbanego. |
| Przenosimy się na bahnsteig 2. Ujęcie w kierunku północnej plątaniny torów, a więc ponownie wyjazdy do Frankfurtu i Gubina. |
| Budynek dworca widziany od strony północnej z peronu 2. Wiata peronowa w remoncie. Z tego peronu odjeżdżają składy do Frankfurtu i Berlina. |
| Zachodnia połówka stacji czyli Kolej Dolnośląsko - Marchijska. Bahnsteig 2 i ujęcie w kierunku południowym. |
| Zasadniczo jest to obecnie wyjazd do Cottbus, chociaż przed ostatnią wojną byłby to bardziej wyjazd do Lubska i Żagania. |
| Raz jeszcze peron 1 - ujęcie w kierunku północnym. |
| W porównaniu z rzeczywistością po naszej, polskiej stronie granicy pod względem połączeń kolejowych to już zupełnie inny świat. W cyklach cogodzinnych przjeżdżają tędy głównie pociągi RE w relacjach Cottbus - Frankfurt (Oder) - Cottbus, chociaż zdarzają się też połączenia dalsze - do Berlina, Magdeburga i Falkenberg (Elster). Do jesieni roku 2002 przyjeżdżały tu również 2 polskie Kopciuszki z Zielonej Góry. |
| Charakterystyczny element tutejszej stacji - wielopiętrowa nastawnia "W2" rodem z czasów NRD. Zegar nie działa - a raczej działa 2 razy na dobę :) |
| Wracamy na Cottbuser Straße. Nieco karkołomne przejście torowe w lewo łączące zachodnią część stacji z wyjazdem do Cottbus to konstrukcja powojenna. Inaczej (w związku z pojawieniem się po II wojnie granicy państwowej w centrum Gubina) nie dałoby się prowadzić tutaj sensownego ruchu pociągów. A niepozorny tor po prawej na wprost to nieczynny od dziesięcioleci wyjazd do Lubska. Tak obecnie po niemieckiej stronie kończy się szlak jednaj z pierwszych linii kolejowych w tej części Europy - dawnej magistrali łączącej Berlin z Wrocławiem. W krzakach. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Guben ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Guben ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Guben - zarys historii tutejszych tramwajów ❋
Verkehrswege Beiderseits von Oder und Neisse
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GUBEN |
1945 |
---> GUBINEK (odcinek graniczny dawnej magistrali Berlin - Wrocław nieczynny w sensie pasażerskim od końca II wojny światowej) |
1981 |
---> FORST (LAUSITZ) (linia uległa fizycznej likwidacji w roku 1996) |
2002 |
---> GUBIN |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji GUBEN |
2022 |
---> Gubin - Krosno Odrzańskie - CZERWIEŃSK |
|
| |
|