Chałupki |
Chi |
|
|
|
|
Annaberg | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1847 ❋ WB - Wilhelmsbahn AG / Kolej Wilhelma
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 206 m n.p.m. |
|
| Budynek stacji - peron 2. Widok od strony północnej. |
| Ujęcie odwrotne - widok na północ z peronu 2. Na wprost nastawnia "ChiA", po lewej widoczny czubek wieży ciśnień i towarowa część stacji z kilkunastoma torami postojowymi. Natomiast na torze przy peronie 1 zaparkował kibelek Przewozów Regionalnych EN 57 - 1389 do Katowic. Odjedzie z Chałupek o 16:44. Przed nami wyjazdy w kierunku Raciborza (na wprost) i Wodzisławia Śląskiego (kilometr dalej w prawo). |
| Widok na południe - wyjazd w kierunku Bohumína. Do granicznego mostu nad Odrą (w tym miejscu Odra jest rzeką graniczną pomiędzy Polską i Czechami) mamy jeszcze 800 m. Po lewej spalinowóz SM 42. To wyremontowany egzemplarz o numerze 620 396 - 3 wrocławskiej spółki przewozowej DLA (dawniej prawdopodobnie był to SM 42 - 731). Chwilowo pokrywa się pajęczyną na bocznym torze granicznej stacji. |
| Zabudowania stacyjne widziane z peronu 2 od strony południowej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Chałupki ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Chałupki ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Chałupki ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Kolejowe przejście graniczne Chałupki - Bohumin to przejście towarowe. W sposób umowny można przyjąć że tutaj rozpoczyna się magistrala nadodrzańska prowadząca przez Racibórz, Kędzierzyn Koźle, Opole, Wrocław, Głogów, Zieloną Górę, Rzepin i Kostrzyn aż do Szczecina. Pociągów pasażerskich przekraczających tu granicę zawsze było jak na lekarstwo - pojawiły się w Chałupkach dopiero w roku 1992. Pierwszym składem dalekobieżnym jaki tędy przejeżdżał był pospieszny "Bem" ze Szczecina Głównego i Wrocławia Głównego do Budapesztu Keleti. No ale tego pociągu od dawna już nie ma. Obecnie przejeżdżają tędy granicę lokalne składy PolRegio z Katowic i Raciborza do Bohumina.
O ile projekt Trójmorza - tak lansowana przez PAD koncepcja bliskiej współpracy gospodarczej państw Europy Środkowej wejdzie w fazę praktycznej realizacji - a mam wielką nadzieję że tak się stanie, to przejście graniczne w Chałupkach i cała "nadodrzanka" ma szansę zaistnieć jako kolejowy kręgosłup tego projektu. To właśnie ten szlak jest najwygodniejszym powiązaniem naszych południowych sąsiadów z portami w Szczecinie i Świnoujściu.
|
Ze stacji w Chałupkach wychodziła (lub miała wychodzić) w kierunku południowym jeszcze jedna linia kolejowa. Linia ta zachodnimi przedmieściami Ostravy przez Petřkovice i Hlučín miała docierać do Opavy. Szlak Opava Východ - Petřkovice funkcjonował przed wojną, odcinek z Opavy do Hlučína funkcjonuje do dziś. Natomiast żadne mapy, zdjęcia (także lotnicze) ani rozkłady jazdy nie pozwalają na zweryfikowanie istnienia odcinka Chałupki - Petřkovice. W Chałupkach pozostał tylko tor zakręcający na zachód kończący się absurdalnie przy samej granicy z Czechami...
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHAŁUPKI |
1945 |
---> BOHUMIN |
2012 |
---> WODZISŁAW ŚLĄSKI |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHAŁUPKI |
1992 |
---> BOHUMIN |
2016 |
---> WODZISŁAW ŚLĄSKI |
|
| |
|