Kwidzyn |
Kw |
|
|
|
|
Marienwerder (Westpreußen) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1883 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 67 m n.p.m. |
|
| Budynek dworca - widok z peronu 1 od strony południowej. |
| Widok na południe - wyjazd w stronę Gardei i Grudziądza. Dawno, dawno temu w tym samym kierunku opuszczały Kwidzyn jeszcze dwie inne linie kolejowe: --> na południowy wschód do Kisielic. --> na zachód do Smętowa przez nieistniejący już, legendarny most na Wiśle w Opaleniu. Historia lokalnej linii do Kisielic zakończyła się tuż po II wojnie - została ona rozebrana przez Rosjan i wyjechała do ZSRR. Natomiast tory nieczynnej (przerwanej) linii do Smętowa leżą nadal na odcinku Kwidzyn - Nowy Dwór Kwidzyński. |
| Jest 18:28. Autobus szynowy SA 134 - 001 relacji Malbork - Toruń Główny oczekuje na odjazd w kierunku Grudziądza. Lokalne pociągi pasażerskie w tę stronę zaczęły ponownie jeździć po rocznej przerwie w marcu 2009 r. |
| Po drugiej stronie peronu 1 do odjazdu szykuje się pociąg o relacji odwrotnej - do Malborka. Jest to podwójny zespół spalinowy MR 4080 / MRD 4280. Kilka tych duńskich zestawów jeżdżących obecnie w barwach konsorcjum Arriva PCC można spotkać w województwie kujawsko - pomorskim (oraz częściowo pomorskim) na niezelektryfikowanych liniach obsługiwanych właśnie przez tego przewoźnika. Zestawy trakcyjne tego typu uchodzą za najbardziej luksusowe jakie można spotkać na polskiej sieci kolejowej. |
| O 18:35 opisany wyżej pociąg wyrusza w dalszą drogę do Malborka. Do celu pozostało jeszcze 40 minut jazdy. |
| Widok na północną część stacji. Na wprost wyjazd w kierunku Sztumu i Malborka, w prawo łagodnym łukiem wyjazd do stacji Prabuty. Do roku 1999 była to jedyna dwutorowa linia wychodząca z Kwidzyna, obecnie jeden z torów jest zamknięty. Natomiast na początku 2000 r. na linii tej przestały jeździć pociągi pasażerskie. |
Kwidzyn mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 460: Mareza - Gurcz.
b) tabela nr 461: Mareza - Rusinowo Wąskotorowe. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 411: Kornatowo - Chełmno.
b) tabela nr 413: Prabuty - Kwidzyn.
c) tabela nr 414: Jabłonowo Pomorskie - Kisielice - Prabuty. |
Potężny most kolejowo - drogowy (1060 m długości) pomiędzy Opaleniem (Münsterwalde) a Nowym Dworem Kwidzyńskim (Neuhöfen) został wybudowany w latach 1907 - 1910. Linia kolejowa ze Smętowa do Kwidzyna miała być fragmentem dwutorowej magistrali o znaczeniu strategicznym dublującej pomorski odcinek Ostbahnu. Miała się ona zaczynać w Czersku koło Chojnic a kończyć w Prabutach. Dlatego też odcinek Czersk - Skórcz wstępnie był już gotowy do przebudowy na dwa tory, natomiast linia Kwidzyn - Prabuty doczekała się drugiego toru w 1915 r. Jednak wynik I wojny światowej i postanowienia Traktatu Wersalskiego zredukowały te zamierzenia do zera. Przebieg nowo wytyczonej granicy polsko - niemieckiej na prawym brzegu Wisły sprawił, że most przestał być potrzebny - prowadził "donikąd". Jednocześnie, pomimo że pełnił teraz (przynajmniej teoretycznie) funkcję transgraniczną, w rzeczywistości znalazł się w całości na terytorium polskim. Można go więc było wykorzystać sensowniej gdzie indziej. Jego rozbiórka zakończyła się w 1929 r. Z większości elementów powstał most drogowo - tramwajowy nad Wisłą w Toruniu (oddany do użytku w roku 1934), mniejsza część natomiast (dwa przęsła) posłużyła do budowy mostu (rok 1932) nad odnogą Warty w Koninie. Obydwa obiekty funkcjonują do dziś. Przeprawa mostowa w Opaleniu powróciła w czasie II wojny światowej w postaci drewnianej prowizorki. Kilkakrotnie niszczona i odbudowywana (najpierw przez Niemców, później przez Rosjan) przetrwała do wiosny 1947 r. Niewątpliwie była wówczas bardzo potrzebna - z uwagi na zrujnowane mosty kolejowe w Malborku i Tczewie to właśnie tędy przejeżdżała Wisłę część pociągów (także pasażerskich) w kierunku Gdańska i Gdyni. Ze względu na dochodzące do Wisły z obu jej brzegów odcinki toru, miejsce to idealnie nadawało się później do zbudowania w czasie kilkudziesięciu godzin (w razie potrzeby) mostu wojskowego, którego elementy były składowane w pobliżu przeprawy. Ale to już historia. Dziś jedynymi śladami po moście kwidzyńskim są zachowane kikuty podpór w nurcie rzeki. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Kwidzyn ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Kwidzyn ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
SU46 Prabuty - Kwidzyn - Malbork ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Toruń Wschodni - Grudziądz - Kwidzyn - Malbork znajdują się na stronach stacji Chełmża i Grudziądz.
|
Pasażerska komunikacja kolejowa na odcinku Grudziądz - Kwidzyn została zlikwidowana 1 lutego 2008 r. Wznowiono ją prawie dokładnie rok później - 1 marca 2009 r. Od tego dnia przewozy na wspomnianym odcinku (oraz na całej trasie Grudziądz - Kwidzyn - Malbork) realizuje konsorcjum Arriva PCC. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KWIDZYN |
1926 |
---> Opalenie - SMĘTOWO |
Uwaga - chwilowe wznowienie ruchu pasażerskiego na prowizorycznej przeprawie przez Wisłę w latach 1946 - 1947. |
1945 |
---> KISIELICE |
2000 |
---> PRABUTY |
2008 |
---> Gardeja - GRUDZIĄDZ |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji KWIDZYN |
2009 |
---> Gardeja - GRUDZIĄDZ |
|
| |
|