Chełmża |
Che |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1883 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 91 m n.p.m.
|
|
| Peron 1 - tor przy nim raczej nie jest już używany. Widok na południe. |
| To samo ujęcie z przejścia na sąsiednie perony - część semaforów wyjazdowych w kierunku południowym. Wyjazdy w stronę Torunia Wschodniego (czynny) i Kowalewa Pomorskiego (nieczynny od roku 1999). |
| Peron 2 - rzut oka na budynek stacji. |
| Peron 3 - po prawej szynobus SA 106 - 019 w barwach PKP Przewozy Regionalne. Pociąg ten odjedzie o 17:35 do Bydgoszczy Głównej. Linia z Chełmży do Bydgoszczy jest jedną z niewielu niezelektryfikowanych linii kolejowych w województwie kujawsko - pomorskim, którą obsługuje PKP PR. Rok temu o przetargu który wyłonił przwoźnika mającego rozpocząć ruch pasażerski na tej trasie po ośmiu latach przerwy było w mediach bardzo głośno. Wynik tego przetargu okazał się - jak wiemy - dość nieoczekiwany, ale to zupełnie inna historia... |
| Kolejne dwa semafory wyjazdowe (w tym słynny na całą Polskę semafor karzełkowy) w kierunku południowym. |
| Chełmżyński "karzełek" F z bliska. Podobne maluchy można obejrzeć niedaleko stąd - w Toruniu Wschodnim lub nieco dalej - w Starogardzie Gdańskim. Przydało by się go trochę odnowić bo to jednak semaforek bardzo zasłużony i do tego jest technicznym unikatem ! |
| Przez Chełmżę nie przebiegała żadna linia magistralna, ale jednak pięć wychodzących stąd jednotorowych szlaków powodowało duży ruch - nie tylko towarowy. 3 perony, kilka torów postojowych i bocznic sprawiało że była to duża stacja węzłowa. Kiedyś nawet przejeżdżał tędy dalekobieżny, osobowy pociąg z Łodzi Kaliskiej do Gdyni Głównej. Co prawda w roku 1982 zlikwidowano ruch pociągów do Mełna (9 lat później szlak ten rozebrano), ale dopiero koniec ubiegłego stulecia spowodował regres komunikacji kolejowej w tych okolicach. Ponownie budynek stacji - widok z peronu 3. |
| Widok na północny zachód. Wyjazdy w stronę Unisławia Pomorskiego (za stacją lekko w lewo) i Grudziądza (za stacją w prawo o 90°). Od tego ostatniego szlaku 3 km dalej odbijała jeszcze bardziej w prawo w kierunku wschodnim zamknięta w roku 1982 linia do Mełna. Jej znaczenie już wówczas (a w czasach socjalizmu PKP nie likwidowało na oślep linii kolejowych) musiało być marginalne... |
Chełmża mapa topograficzna rok 1937
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 415: Toruń Główny - Grudziądz - Kwidzyn - Malbork. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1968/69 |
tabela nr 419: Chełmża - Mełno |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1981/82 |
tabela nr 419: Chełmża - Mełno |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Chełmża ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Chełmża ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Chełmża ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Zatrzymać czas - stacja Chełmża ❋
Świat na szynach
-
Wokół doliny Drwęcy, 17-IV-2010 ❋
Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
-
SA106-010 L209 Chełmża - Bydgoszcz Wschód ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Bydgoszcz Fordon - Chełmża - Kowalewo Pomorskie - Brodnica znajdują się na stronach stacji Bydgoszcz Fordon i Brodnica.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHEŁMŻA |
1982 |
---> MEŁNO |
1999 |
---> KOWALEWO POMORSKIE |
2000 |
---> Unisław Pomorski - BYDGOSZCZ FORDON |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CHEŁMŻA |
2008 |
---> Unisław Pomorski - Bydgoszcz Fordon - BYDGOSZCZ WSCHÓD |
|
| |
|