Czersk |
C |
|
|
|
|
Czérskò | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1873 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 134 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Piotra Ratyńskiego ze Starogardu Gdańskiego
|
|
| Wizyta 1 - rok 2009.
Budynek stacji w Czersku - widok od strony peronów. |
| Nieco dalej stoi wieża ciśnień - jedna z dwóch na tej stacji. Identyczna tylko bardziej zaniedbana znajduje się "po sąsiedzku" na stacji Zblewo. |
| Szynobus SA 106 - 013 jeżdżący w barwach konsorcjum Arriva PCC. Pociągi tego przewoźnika już od kilku lat zapuszczają się na teren województwa pomorskiego. W tym rejonie obsługują ruch na trasie Czersk - Laskowice Pomorskie. Widok na wschód - wyjazd Ostbahnem do Starogardu Gdańskiego i Tczewa oraz linią lokalną do Szlachty (dalej Laskowice Pomorskie lub Skórcz). |
| Ujęcie odwrotne - widok na zachód czyli wyjazd Ostbahnem do Chojnic oraz linią lokalną do Bąka. Ten drugi szlak przekuty z wąskotorowego w latach 20-tych już w czasach niepodległej Polski był kiedyś bardzo ważnym łącznikiem z Magistralą Wąglową (dokładnie z odcinkiem Wierzchucin - Kościerzyna). Zaraz po opuszczeniu stacji w Czersku skręca on ostro na północ i łączy się z przedwojenną "węglówką" właśnie w Bąku. Niestety - znaczenie tej krótkiej linii jest już marginalne i jej czas chyba dobiega końca. Pojawia się tutaj tylko jedna para pociągów (lato 2009) na dobę, a były okresy gdy komunikacja pasażerska na tym odcinku była całkowicie wstrzymana. |
| Wyjazd w kierunku Chojnic z bliska, a po lewej stronie dość rzadko spotykany na sieci PKP rozjazd łukowy dwustronny. Ale to nie koniec smaczków technicznych na tej stacji. Jak widać - niepodzielnie panuje tu sygnalizacja kształtowa, a oprócz kształtowych semaforów są tu także mechaniczne tarcze manewrowe i zaporowe. Aż przyjemnie popatrzeć :) |
| Wizyta 2 - rok 2021.
Ogóne spojrzenie na stację z peronu 3 od strony wschodniej. Na planie pierwszym wieża ciśnień, trochę dalej budynek dworca i stojący przy nim szynobus. |
| Przy peronie 2 szynobus SA 106 - 012 w barwach Arrivy RP który przyjechał z Laskowic Pomorskich o 18:44. W dawnych latach pojechałby zapewne dalej do Bąka, ale to już było. Teraz kończy trasę tutaj - w Czersku. |
| Budynek dworca widziany z peronu 2 całkiem z bliska. |
| Ujęcie odwrotne - mechaniczna tarcza zaporowa Tz4 (jedna z czterech jeszcze obecnych na stacji) osłania wyjazd z toru 1 w kierunku zachodnim. Nie ma za to istniejącego tu kiedyś dwustronnego rozjazdu łukowego. Po ręcznym napędzie pozostała tylko plomba z jaśniejszych płytek na peronie. |
| Druga wieża wodna (ta jest bardziej zdemolowana), semafory wyjazdowe K i L oraz dwie mechaniczne tarcze manewrowe. Ujęcie w kierunku zachodnim - wyjazdy do Chojnic i Bąka. Po prawej, za wagonami gospodarczo - mieszkalnymi schowała się nastawnia dysponująca "C". |
| Ponownie ujęcie w kierunku zachodnim. Dawny Ostbahn czyli dwutorowa magistrala w kierunku Chojnic na wprost. Natomiast linia do Bąka po opuszczeniu stacji pokonuje dość ciasny łuk w prawo i już na północ (a 9 km dalej na północny wschód) podąża na spotkanie z przedwojenną "węglówką". Czersk pozostaje jedną z najbardziej "ukształtowionych" sygnalizacyjnie stacji w naszym kraju - oby jak najdłużej. Przed nami kolejne semafory wyjazdowe: M, N, O i P oraz kolejnych sześć mechanicznych TM - a to wcale nie koniec :) |
| Ogólne spojrzenie na stację w kierunku wschodnim. Rozbudowany układ torowy złożony jest z ośmiu torów głównych. |
| Jej znaczenie w ruchu towarowym musiało być kiedyś niebagatelne, stąd wyjątkowa ilość tarcz manewrowych. Są one praktycznie przy każdym torze - w sumie mamy ich w Czersku piętnaście ! Wyjazdy w kierunku wschodnim: Ostbahn do Starogardu Gdańskiego i Tczewa (na wprost) oraz do Szlachty i Laskowic Pomorskich (za stacją łagodnym łukiem w prawo). Jeden z dawnych magazynów stacyjnych pełni obecnie funkcję komercyjną. |
| Latem roku 2021 prawie cały dystans polskiego Ostbahnu (odcinek z Kostrzyna do Tczewa) przejeżdżał skład dalekobieżny TLK 85110/85111 "Bory Tucholskie" w relacji Gdynia Główna - Kostrzyn - Gdynia Główna. Oto on. Dwie zdeklasowane "jedynki" udające "dwójki" (dobrze że nie odwrotnie :) oraz spalinowóz SU 4210 - 005. Skład krótki, ale w sam raz. W środku prawie komplet pasażerów, część z nich wysiadła tutaj, kilka osób przeszło do szynobusu Arrivy. |
| Punktualnie o 19:04 "Bory Tucholskie" ruszają w dalszą drogę. Do Gdyni Głównej zostały jeszcze 2 godziny (i troszeczkę) jazdy. Ciekawostka: relacja Kostrzyn - Gdynia Główna jest obecnie najdłuższą w Polsce poprowadzoną liniami niezelektryfikowanymi. Dystans 340 km z Kostrzyna do Tczewa (z wyjątkiem stacji Krzyż i Piła Główna) jest w całości bezdrutowy. Tak jakby powrót do korzeni... |
| Jest 19:09. Szynobus Arrivy PR przejął pasażerów ze składu dalekobieżnego i gotuje się do drogi powrotnej do Laskowic Pomorskich. |
| I pojechał. Rządek semaforów wyjazdowych - od lewej: D, E, F, G, H (podający sygnał "Sr2") oraz J. Po lewej nastawnia wykonawcza "C1". |
| |
|
Na stacji zrobiło się cicho - przesiadkowe zamieszanie dobiegło końca. Peron 3 - dwa ujęcia na budynek stacji z dwóch przeciwległych stron. Wschodnie skrzydło poddawane jest rewitalizacji - mam nadzieję że obejmie ona całość obiektu.
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Czersku.
●●● linia istniejąca i czynna zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym: środkowy odcinek Ostbahnu czyli magistrala Piła - Chojnice - Tczew.
●●● linia istniejąca i czynna do Laskowic Pomorskich przez Szlachtę.
●●● linia istniejąca do Bąka - czynna tylko w ruchu towarowym.
|
Linki zewnętrzne
-
Stacja Czersk ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Czersk ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Czersk ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Piła Główna - Chojnice - Tczew (czyli środkowego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronie stacji Chojnice.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CZERSK |
2004 |
---> BĄK |
2006 |
---> BĄK (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego 1) |
2012 |
---> BĄK (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego 2) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji CZERSK |
2004 |
---> BĄK |
2006 |
---> BĄK (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego) |
|
| |
|