Harrachov |
|
|
Strickerhäuser | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Tkacze | pierwsza powojenna polska nazwa stacji (lata 1945 - 1958) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1902 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012
|
Obiekt położony na wysokości 740 m n.p.m. |
|
Strona zawiera także opis Wiaduktu Izerskiego i jego bezpośredniej okolicy obok granicy PL / CZ. |
| Odsłona 1 - czasy prehistoryczne - wakacje 1993.
Skład z Tanvaldu do Harrachova - 2 wagony i spalinowóz 743 w roli lokomotywy popychającej. Tutaj inaczej nie można z uwagi na bardzo ciężki profil pionowy tego odcinka. Widok w kierunku Kořenova. |
| Odsłona 2 - przed modernizacją - wakacje 2007.
Stacyjka Harrachov 14 lat później i już troszeczkę inny tabor. Takie cudo dowiozło mnie tutaj w pewne lipcowe popołudnie z Liberca. Podwójny zestaw spalinowy: 843 008 - 4 (wagon silnikowy) i 943 007 - 5 (wagon sterowniczy). Kolejność wagonów na tym szlaku jest ściśle zdeterminowana nachyleniem odcinka Tanvald - Kořenov dochodzącym w porywach do 58 ‰. Tutaj zawsze jednostka napędowa znajduje się po stronie spadku. |
| Linię o długości 39 km z Liberca do Harrachova pociągi ČD przejeżdżają obecnie w czasie mniej więcej 80 - 90 minut. To pozornie dość dużo, ale pamiętajmy że szlak ten na całej swojej długości jest strasznie kręty, a od Tanvaldu posiada ekstremalne jak na kolej adhezyjną wzniesienia. Jedno jest pewne - pociągi na tej trasie na brak pasażerów nie narzekają. A przecież w ostatnich latach koleje czeskie miały problem z odcinkiem Tanvald - Harrachov. Miał być on zlikwidowany, później został sprywatyzowany (ale kursował po nim tabor ČD). Jednak w przeciwieństwie do polskich realiów tutaj wszystko skończyło się pomyślnie - kolejka przetrwała. |
| Wyjazd w kierunku Kořenova. |
| Wyjazd w kierunku Jakuszyc. Kilkaset metrów stąd kończy się kolej w cywilizowanym, europejskim znaczeniu tego słowa a zaczyna się polski, kolejowy bajzel. |
| Odsłona 3 - po modernizacji - wakacje 2012.
Pięknie wyremontowany szlak od strony Jakuszyc. Czesi mieli jednak o wiele mniej pracy - ostatecznie stąd do granicy jest tylko około kilometra :) |
| Latem 2012 r. relacje Harrachov - Tanvald i Harrachov - Liberec zaczęły obsługiwać szynobusy serii 840 (Stadler Regio-Shuttle RS1). |
| Na stację w Harrachovie wjeżdża pojedyńczy szynobus serii 810 firmy GW Train Regio a.s. Graniczny odcinek Kolei Izerskiej ze Szklarskiej Poręby Górnej do Harrachova obsługują Przewozy Regionalne wspólnie z tym czeskim przewoźnikiem. |
|
Stacyjka ta jeszcze w latach 50 - tych leżała w Polsce. W roku 1958 nastąpiła korekta granicy państwowej w tej okolicy. To bardzo mało znany epizod naszej najnowszej historii - wymiana przygranicznych terenów w Karkonoszach i Górach Izerskich z Czechosłowacją. Jej skutkiem była utrata przez Polskę osad Tkacze i Zieleniec nad Izerą oraz kilku kilometrów toru kolejowego (wówczas już nieużywanego) razem z tunelem (260 m długości) w zamian za południowy stok szczytu Kocierz w zachodnim krańcu Karkonoszy. Ówczesne komunistyczne władze Polski powodu przehandlowania tego kawałka ojczyzny nigdy nie podały. Chciałoby się powiedzieć - zamienił stryjek... |
Linki zewnętrzne
-
Przystanek Harrachov ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Przystanek Harrachov ❋
Koleje Dolnego Śląska
-
Przystanek Harrachov ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Przystanek Harrachov ❋
Kolej w Południowej i Zachodniej Polsce
-
Przystanek Harrachov ❋
Eisenbahnen in Schlesien
-
Linia kolejowa Jelenia Góra - Szklarska Poręba - Korenov ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
-
Tkacze - stacja, która była kawałkiem Polski ❋ Wratislaviae Amici
-
Mapki zmian przebiegu granicy polsko - czeskiej w okolicy Harrachova ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Jelenia Góra - Jakuszyce - Tanvald znajdują się także na stronach stacji Szklarska Poręba Huta oraz Kořenov.
|
| |
|
Jizerský Viadukt
|
|
|
| Most Izerski - największa tego typu konstrukcja pomiędzy Tanvaldem a Piechowicami (26 m wysokości) - widok od południa. W prawo pojedziemy do Harrachova, w lewo do Kořenova. Do 1958 r. był to most graniczny - prawy brzeg Izery w tym miejscu (patrząc na zdjęcie) należał do Polski, lewy do Czechosłowacji. Na moście pociąg specjalny relacji Tanvald - Harrachov. |
| Poprawnie (czyli zgodnie z nurtem rzeki) to prawy brzeg Izery. Asfaltowa droga z Kořenova do Jizerki wiodąca wzdłuż niego jest niedostępna dla samochodów, ale za to jest rajem dla rowerzystów z jednej i drugiej strony granicy. To jeden z głównych izerskich szlaków rowerowych w tej okolicy. |
| Tor kolejowy na moście - widok w kierunku Harrachova. |
| Widok z mostu na północ - na górny bieg Izery. Mniej więcej od tego miejsca rzeka staje się granicą pomiędzy Rzeczpospolitą Polską (las po prawej) i Republiką Czeską (las po lewej). |
| Zaraz za mostem znajduje się zachodni wjazd do tunelu (260 metrów długości) przed Harrachovem. Kilkadziesiąt metrów obok, po lewej stronie przebiega obecna granica polsko - czeska. |
|