Harrachov

Strickerhäuserprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Tkaczepierwsza powojenna polska nazwa stacji (lata 1945 - 1958)

 Obiekt oddany do użytku w roku 1902  ❋  KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2012   Obiekt położony na wysokości 740 m n.p.m. 

Strona zawiera także opis Wiaduktu Izerskiego i jego bezpośredniej okolicy obok granicy PL / CZ.
min 103 1.jpgOdsłona 1 - czasy prehistoryczne - wakacje 1993.

Skład z Tanvaldu do Harrachova - 2 wagony i spalinowóz 743 w roli lokomotywy popychającej. Tutaj inaczej nie można z uwagi na bardzo ciężki profil pionowy tego odcinka.
Widok w kierunku Kořenova.
min 103 2.jpgOdsłona 2 - przed modernizacją - wakacje 2007.

Stacyjka Harrachov 14 lat później i już troszeczkę inny tabor. Takie cudo dowiozło mnie tutaj w pewne lipcowe popołudnie z Liberca. Podwójny zestaw spalinowy: 843 008 - 4 (wagon silnikowy) i 943 007 - 5 (wagon sterowniczy). Kolejność wagonów na tym szlaku jest ściśle zdeterminowana nachyleniem odcinka Tanvald - Kořenov dochodzącym w porywach do 58 ‰. Tutaj zawsze jednostka napędowa znajduje się po stronie spadku.
min 103 3.jpgLinię o długości 39 km z Liberca do Harrachova pociągi ČD przejeżdżają obecnie w czasie mniej więcej 80 - 90 minut. To pozornie dość dużo, ale pamiętajmy że szlak ten na całej swojej długości jest strasznie kręty, a od Tanvaldu posiada ekstremalne jak na kolej adhezyjną wzniesienia. Jedno jest pewne - pociągi na tej trasie na brak pasażerów nie narzekają. A przecież w ostatnich latach koleje czeskie miały problem z odcinkiem Tanvald - Harrachov. Miał być on zlikwidowany, później został sprywatyzowany (ale kursował po nim tabor ČD). Jednak w przeciwieństwie do polskich realiów tutaj wszystko skończyło się pomyślnie - kolejka przetrwała.
min 103 4.jpgWyjazd w kierunku Kořenova.
min 103 5.jpgWyjazd w kierunku Jakuszyc. Kilkaset metrów stąd kończy się kolej w cywilizowanym, europejskim znaczeniu tego słowa a zaczyna się polski, kolejowy bajzel.
min 103 6.jpgOdsłona 3 - po modernizacji - wakacje 2012.

Pięknie wyremontowany szlak od strony Jakuszyc. Czesi mieli jednak o wiele mniej pracy - ostatecznie stąd do granicy jest tylko około kilometra :)
min 103 7.jpgLatem 2012 r. relacje Harrachov - Tanvald i Harrachov - Liberec zaczęły obsługiwać szynobusy serii 840 (Stadler Regio-Shuttle RS1).
min 103 8.jpgNa stację w Harrachovie wjeżdża pojedyńczy szynobus serii 810 firmy GW Train Regio a.s. Graniczny odcinek Kolei Izerskiej ze Szklarskiej Poręby Górnej do Harrachova obsługują Przewozy Regionalne wspólnie z tym czeskim przewoźnikiem.
30 czerwca i 1 lipca 2007 r. na stacji Kořenov odbyły się główne uroczystości związane ze 105 rocznicą powstania zębatej linii kolejowej Tanvald - Kořenov - Harrachov. Jedną z największych atrakcji był przejazd pociągiem specjalnym (w jego składzie był nawet zabytkowy parowóz) na odcinku Kořenov - Harrachov.
Stacyjka ta jeszcze w latach 50 - tych leżała w Polsce. W roku 1958 nastąpiła korekta granicy państwowej w tej okolicy. To bardzo mało znany epizod naszej najnowszej historii - wymiana przygranicznych terenów w Karkonoszach i Górach Izerskich z Czechosłowacją. Jej skutkiem była utrata przez Polskę osad Tkacze i Zieleniec nad Izerą oraz kilku kilometrów toru kolejowego (wówczas już nieużywanego) razem z tunelem (260 m długości) w zamian za południowy stok szczytu Kocierz w zachodnim krańcu Karkonoszy.
Ówczesne komunistyczne władze Polski powodu przehandlowania tego kawałka ojczyzny nigdy nie podały. Chciałoby się powiedzieć - zamienił stryjek...
Linki zewnętrzne
  1. Przystanek Harrachov ❋  Ogólnopolska Baza Kolejowa
  2. Przystanek Harrachov ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Przystanek Harrachov ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Przystanek Harrachov ❋  Kolej w Południowej i Zachodniej Polsce
  5. Przystanek Harrachov ❋  Eisenbahnen in Schlesien
  6. Linia kolejowa Jelenia Góra - Szklarska Poręba - Korenov ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  7. Tkacze - stacja, która była kawałkiem Polski ❋ Wratislaviae Amici
  8. Mapki zmian przebiegu granicy polsko - czeskiej w okolicy Harrachova ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Jelenia Góra - Jakuszyce - Tanvald znajdują się także na stronach stacji Szklarska Poręba Huta oraz Kořenov.
ROZKŁAD JAZDY

Harrachov

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Jizerský Viadukt

Most Izerski - największa tego typu konstrukcja pomiędzy Tanvaldem a Piechowicami (26 m wysokości) - widok od południa. W prawo pojedziemy do Harrachova, w lewo do Kořenova. Do 1958 r. był to most graniczny - prawy brzeg Izery w tym miejscu (patrząc na zdjęcie) należał do Polski, lewy do Czechosłowacji.
Na moście pociąg specjalny relacji Tanvald - Harrachov.
Poprawnie (czyli zgodnie z nurtem rzeki) to prawy brzeg Izery. Asfaltowa droga z Kořenova do Jizerki wiodąca wzdłuż niego jest niedostępna dla samochodów, ale za to jest rajem dla rowerzystów z jednej i drugiej strony granicy. To jeden z głównych izerskich szlaków rowerowych w tej okolicy.
Tor kolejowy na moście - widok w kierunku Harrachova.
Widok z mostu na północ - na górny bieg Izery. Mniej więcej od tego miejsca rzeka staje się granicą pomiędzy Rzeczpospolitą Polską (las po prawej) i Republiką Czeską (las po lewej).
Zaraz za mostem znajduje się zachodni wjazd do tunelu (260 metrów długości) przed Harrachovem. Kilkadziesiąt metrów obok, po lewej stronie przebiega obecna granica polsko - czeska.
Strona główna | Okolice Jeleniej Góry i Liberca | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 103 |

Liczba gości na stronie Harrachov od 30 września 2006: 12052
Data i czas poprzedniego wejścia: 2 grudnia 2024 / 20:36
Średnia wejść dziennie: 1.82

Wpis do bazy MySQL: 9 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 31 maja 2021
2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.032 sek