Harrachov
logo_gw.gif f-cz.png

Strickerhäuserprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
Tkaczepierwsza powojenna polska nazwa stacji (lata 1945 - 1958)

 Stacja Tkacze po raz pierwszy oddana do użytku w roku 1902 | KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012   Obiekt położony na wysokości 740 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
Strona zawiera także opis Wiaduktu Izerskiego i jego bezpośredniej okolicy obok granicy PL / CZ.
min 103 1.jpgOdsłona 1 - czasy prehistoryczne - wakacje 1993.

Skład z Tanvaldu do Harrachova - 2 wagony i spalinowóz 743 w roli lokomotywy popychającej. Tutaj inaczej nie można z uwagi na bardzo ciężki profil pionowy tego odcinka.
Widok w kierunku Kořenova.
min 103 2.jpgOdsłona 2 - przed modernizacją - wakacje 2007.

Stacyjka Harrachov 14 lat później i już troszeczkę inny tabor. Takie cudo dowiozło mnie tutaj w pewne lipcowe popołudnie z Liberca. Podwójny zestaw spalinowy: 843 008 - 4 (wagon silnikowy) i 943 007 - 5 (wagon sterowniczy). Kolejność wagonów na tym szlaku jest ściśle zdeterminowana nachyleniem odcinka Tanvald - Kořenov dochodzącym w porywach do 58 ‰. Tutaj zawsze jednostka napędowa znajduje się po stronie spadku.
min 103 3.jpgLinię o długości 39 km z Liberca do Harrachova pociągi ČD przejeżdżają obecnie w czasie mniej więcej 80 - 90 minut. To pozornie dość dużo, ale pamiętajmy że szlak ten na całej swojej długości jest strasznie kręty, a od Tanvaldu posiada ekstremalne jak na kolej adhezyjną wzniesienia. Jedno jest pewne - pociągi na tej trasie na brak pasażerów nie narzekają. A przecież w ostatnich latach koleje czeskie miały problem z odcinkiem Tanvald - Harrachov. Miał być on zlikwidowany, później został sprywatyzowany (ale kursował po nim tabor ČD). Jednak w przeciwieństwie do polskich realiów tutaj wszystko skończyło się pomyślnie - kolejka przetrwała.
min 103 4.jpgWyjazd w kierunku Kořenova.
min 103 5.jpgWyjazd w kierunku Jakuszyc. Kilkaset metrów stąd kończy się kolej w cywilizowanym, europejskim znaczeniu tego słowa a zaczyna się polski, kolejowy bajzel.
min 103 6.jpgOdsłona 3 - po modernizacji - wakacje 2012.

Pięknie wyremontowany szlak od strony Jakuszyc. Czesi mieli jednak o wiele mniej pracy - ostatecznie stąd do granicy jest tylko około kilometra :)
min 103 7.jpgLatem 2012 r. relacje Harrachov - Tanvald i Harrachov - Liberec zaczęły obsługiwać szynobusy serii 840 (Stadler Regio-Shuttle RS1).
min 103 8.jpgNa stację w Harrachovie wjeżdża pojedyńczy szynobus serii 810 firmy GW Train Regio a.s. Graniczny odcinek Kolei Izerskiej ze Szklarskiej Poręby Górnej do Harrachova obsługują Przewozy Regionalne wspólnie z tym czeskim przewoźnikiem.
30 czerwca i 1 lipca 2007 r. na stacji Kořenov odbyły się główne uroczystości związane ze 105 rocznicą powstania zębatej linii kolejowej Tanvald - Kořenov - Harrachov. Jedną z największych atrakcji był przejazd pociągiem specjalnym (w jego składzie był nawet zabytkowy parowóz) na odcinku Kořenov - Harrachov.
Stacyjka ta jeszcze w latach 50 - tych leżała w Polsce. W roku 1958 nastąpiła korekta granicy państwowej w tej okolicy. To bardzo mało znany epizod naszej najnowszej historii - wymiana przygranicznych terenów w Karkonoszach i Górach Izerskich z Czechosłowacją. Jej skutkiem była utrata przez Polskę osad Tkacze i Zieleniec nad Izerą oraz kilku kilometrów toru kolejowego (wówczas już nieużywanego) razem z tunelem (260 m długości) w zamian za południowy stok szczytu Kocierz w zachodnim krańcu Karkonoszy.
Ówczesne komunistyczne władze Polski powodu przehandlowania tego kawałka ojczyzny nigdy nie podały. Chciałoby się powiedzieć - zamienił stryjek...
Linki zewnętrzne
  1. Przystanek Harrachov ❋  Baza Kolejowa Kolej.one.pl
  2. Przystanek Harrachov ❋  Koleje Dolnego Śląska
  3. Przystanek Harrachov ❋  Atlas Kolejowy Polski
  4. Przystanek Harrachov ❋  Kolej w Południowej i Zachodniej Polsce
  5. Przystanek Harrachov ❋  Eisenbahnen in Schlesien
  6. Linia kolejowa Jelenia Góra - Szklarska Poręba - Korenov ❋  Strona MK z Jeleniej Góry
  7. Tkacze - stacja, która była kawałkiem Polski ❋ Wratislaviae Amici
  8. Mapki zmian przebiegu granicy polsko - czeskiej w okolicy Harrachova ❋ www.fuw.edu.pl/~michalj
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Jelenia Góra - Jakuszyce - Tanvald znajdują się także na stronach stacji Szklarska Poręba Huta oraz Kořenov.
ROZKŁAD JAZDY

Harrachov

tablica odjazdów
tablica przyjazdów


Jizerský Viadukt
logo_gw.giff-cz.png

min 103 9.jpgMost Izerski - największa tego typu konstrukcja pomiędzy Tanvaldem a Piechowicami (26 m wysokości) - widok od południa. W prawo pojedziemy do Harrachova, w lewo do Kořenova. Do 1958 r. był to most graniczny - prawy brzeg Izery w tym miejscu (patrząc na zdjęcie) należał do Polski, lewy do Czechosłowacji.
Na moście pociąg specjalny relacji Tanvald - Harrachov.
min 103 10.jpgPoprawnie (czyli zgodnie z nurtem rzeki) to prawy brzeg Izery. Asfaltowa droga z Kořenova do Jizerki wiodąca wzdłuż niego jest niedostępna dla samochodów, ale za to jest rajem dla rowerzystów z jednej i drugiej strony granicy. To jeden z głównych izerskich szlaków rowerowych w tej okolicy.
min 103 11.jpgTor kolejowy na moście - widok w kierunku Harrachova.
min 103 12.jpgWidok z mostu na północ - na górny bieg Izery. Mniej więcej od tego miejsca rzeka staje się granicą pomiędzy Rzeczpospolitą Polską (las po prawej) i Republiką Czeską (las po lewej).
min 103 13.jpgZaraz za mostem znajduje się zachodni wjazd do tunelu (260 metrów długości) przed Harrachovem. Kilkadziesiąt metrów obok, po lewej stronie przebiega obecna granica polsko - czeska.
Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 103 |

Liczba gości na stronie Harrachov od 30 września 2006: 10425
Data i czas poprzedniego wejścia: 27 października 2021 / 08:14
Średnia wejść dziennie: 1.9

Wpis do bazy MySQL: 9 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 31 maja 2021
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.009 sek