Tanvald
logo_cd.gif f-cz.png

Tannwald Schumburgprzedwojenna niemiecka nazwa stacji
(Sudetenland - terytorium włączone do Rzeszy Niemieckiej w październiku 1938 roku)

 Stan aktualności zdjęć i opisów na stronie - rok 2012   Obiekt położony na wysokości 465 m n.p.m. 

Kopalnie węgla brunatnego w trójstyku PL/CZ/DECzescy politycy z zadowoleniem przyjęli decyzję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (postanowienie wydała ponownie jednoosobowo pani wiceprezes Rosario Silva de Lapuerta z Hiszpanii) o nałożeniu na Polskę kar za niewstrzymanie wydobycia w kopalni Turów, chociaż niektórzy z nich twierdzą że jej wysokość - 500 000 EUR dziennie to zbyt mało.
Czeskie elity polityczne opanowały więc umiejętność strzelania innym w plecy do perfekcji, bo jak widać - historia się powtarza. Tak samo jak w roku 1919 gdy rząd Czechosłowacji próbował "wyzwalać" Śląsk Cieszyński aż po Skoczów i Bielsko Białą a później blokował dostawy broni dla polskiego wojska walczącego z bolszewikami. Tak samo jak w roku 1945 gdy inny rząd Czechosłowacji zajmował Ziemię Kłodzką i widział granicę swojego kraju na północ od Nysy, Prudnika i Raciborza.

Tylko wredny niegodziwiec może pomyśleć o tym że Polska z dnia na dzień wstrzyma wydobycie w kopalni, zastopuje pracę czwartej co do wielkości elektrowni Polsce i tym samym zrezygnuje z 7 % krajowego bilansu energetycznego. Tylko dureń może uwierzyć w to że polski rząd zlikwiduje kilkanaście tysięcy miejsc pracy w regionie który na ich nadmiar nie narzeka. I tylko pospolity głupek może zaaprobować fakt że przed nadchodzącą zimą pozbawieni będą ciepła mieszkańcy Bogatyni, Turoszowa i sąsiednich miejscowości.
Rząd Polski zapowiedział że nie ma mowy o zamknięciu kopalni Turów. Mam więc nadzieję że nie zapłaci na rzecz Komisji Europejskiej ani jednego eurocenta.

- Czescy politycy w czasie kampanii wyborczej w swoim kraju zachęcają TSUE do jeszcze większego, finansowego szantażu wobec Polski.
- Czeski Greenpeace, europejskie organizacje proekologiczne i wtórujący im użyteczni idioci w Polsce licytują się w eskalowania gróźb i pozbawionych realizmu żądań.
- Czescy oligarchowie z zadowoleniem oczekują na możliwość zwiększenia wydobycia w swoich kopalniach.
- Czeska komisarz Vera Jourova wtykająca z uporem maniaka swój nos w nie swoje sprawy. Przede wszystkim polskie.
Wystarczy. Tak postępuje przyjaciel ? Nie. Nawet premier Mateusz Morawiecki mówiąc o "czeskich przyjaciołach" w kontekście Turowa ma taką minę jakby sam nie wierzył w to, co mówi.

Na koniec nurtujące mnie od jakiegoś czasu pytanie. Czy Grupa Wyszehradzka nadal istnieje i czy ma ona obecnie rację bytu ? V4 miało być porozumieniem czterech państw Europy Środkowej związanych podobnymi doświadczeniami dziejowymi oraz wspólnotą idei i interesów na forum europejskim. Ja takiej wspólnoty pomiędzy Polską i Czechami obecnie nie widzę i oby to był tylko chwilowy, zły sen.

Kopalnia węgla brunatnego Vršany - północne CzechyČeští politici uvítali rozhodnutí Soudního Dvora Evropské Unie (rozhodnutí opět vydal místopředseda Rosario Silva de Lapuerta ze Španělska) uložit Polsku sankce za neudržení těžby v dole Turów, ačkoli někteří tvrdí, že její částka - 500 000 EUR denně je příliš málo.
Česká politická elita zvládla schopnost střílet ostatní do zad k dokonalosti, protože jak vidíte - historie se opakuje. Totéž jako v roce 1919, kdy se československá vláda pokusila "osvobodit" Těšínské Slezsko až po Skoczów a Bielsko Biała a později zablokovala dodávky zbraní polské armádě bojující proti bolševikům. Stejné jako v roce 1945, kdy jiná československá vláda obsadila Kladskou zemi a viděla hranici své země na sever od Nysy, Prudniku a Racibórze.

Jen ošklivý zlý člověk si může myslet, že Polsko zastaví těžbu v dole přes noc, zastaví práci čtvrté největší elektrárny v Polsku a vzdá se tak 7% národní energetické bilance. Jen blázen může věřit, že polská vláda zruší několik tisíc pracovních míst v regionu, který si nestěžuje na jejich přebytek. A jen obyčejný idiot může schválit skutečnost, že obyvatelé Bogatynie, Turoszowa a sousedních měst budou před nadcházející zimou zbaveni tepla.
Polská vláda oznámila, že o uzavření dolu Turów není řeč. Doufám tedy, že nezaplatí Evropské komisi ani cent.

- Čeští politici během volební kampaně ve své zemi vybízejí SDEU k ještě většímu finančnímu vydírání proti Polsku.
- Česká Greenpeace, evropské proenvironmentální organizace a užiteční idioti, kteří je doprovázejí v Polsku, soutěží o eskalaci hrozeb a požadavků postrádajících realismus.
- Čeští oligarchové jsou rádi, že vidí příležitost ke zvýšení produkce ve svých dolech.
- Česká komisařka Věra Jourová tvrdohlavě strkala nos do svých záležitostí. Hlavně polsky.
Dost. Tohle dělá přítel ? Ne. I premiér Mateusz Morawiecki, mluvící v kontextu Turowa o "českých přátelích", vypadá, jako by nevěřil tomu, co říká.

Konečně otázka, která mě trápí už nějakou dobu. Existuje Visegrádská Skupina stále a má důvod ? V4 měla být dohodou čtyř středoevropských zemí souvisejících s podobnými historickými zkušenostmi a komunitou myšlenek a zájmů na evropském fóru. Nevidím nyní takovou komunitu mezi Polskem a Českou republikou a může to být jen dočasný, zlý sen.
min 134 1.jpgDzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 1 - wakacje 2002.

Chociaż jest to "tylko" trzykierunkowy węzeł linii lokalnych (do Liberca, Železnego Brodu i Harrachova), stacja aż kipi życiem. A więc jednak lokalne połączenia kolejowe mogą skutecznie konkurować z samochodem prywatnym i autobusem. Trzeba tylko chcieć to wykorzystać.
Widok na północ - wyjazd w kierunku Kořenova.
min 134 2.jpgDzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 2 - wakacje 2007.

Ponownie wyjazd w kierunku Kořenova. Od tego miejsca zaczyna się jeden z najbardziej ekscytujących szlaków kolejowych tej części Europy - 59 km z Tanvaldu do Jeleniej Góry. Tunele (6 sztuk), serpentyny, karkołomne zjazdy i wzniesienia skończą się dopiero w Piechowicach. I tylko wielka szkoda że pomimo pięknych planów oraz wielu lat obietnic całej tej przepięknej linii - ale bynajmniej nie z winy Czechów - przejechać nie można.
Po prawej droga E-67 w kierunku Harrachova i Szklarskiej Poręby.

Regularne pociągi pasażerskie wróciły na trasę pomiędzy Szklarską Porębą Górną i Harrachovem latem 2010 r.
min 134 3.jpgWidok od północy na perony i budynek stacji.
min 134 4.jpgOprócz autobusu szynowego serii 810 i zestawu spalinowego 843/943 (o 11:27 przyjechał z Železnego Brodu) po prawej stronie widać dalekobieżny, pospieszny skład z Pragi, jaki dotarł tu o 12:02.
min 134 5.jpgWidok ogólny stacji w Tanvaldzie - ujęcie od południa, od strony wjazdów z Železnego Brodu i Liberca.
min 134 6.jpgDzień na dworcu w Tanvaldzie - odsłona 3 - wakacje 2012.

Wyjazd w kierunku Kořenova po raz trzeci. Od dwóch lat wyjeżdżając w tę stronę można już dojechać do Szklarskiej Poręby Górnej :)
min 134 7.jpgObecnie spora część stacji jest załadowana Stadlerami Regio-Shuttle RS1 obsługującymi trasy do Harrachova i Liberca. Tutaj w górach sprawdzają się one bardzo dobrze.
Linki zewnętrzne
  1. Stacja Tanvald ❋  Atlas Kolejowy Polski
  2. Popis trati 035 Železný Brod - Tanvald ❋  Žel Page
  3. Popis trati 036 Liberec - Tanvald - Harrachov ❋  Žel Page
  4. Trať Železný Brod - Tanvald ❋ Stránky Přátel Železnic
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Jelenia Góra - Jakuszyce - Tanvald znajdują się na stronach stacji Szklarska Poręba Huta, Harrachov oraz Kořenov.
Ciekawostka z zakresu sygnalizacji kolejowej: stacja w Tanvaldzie do najmniejszych nie należy i ruch na niej całkiem spory, a znajdują się tutaj tylko 4 sygnalizatory. Są to 3 semafory wjazdowe - po jednym dla każdego kierunku wchodzącego na stację (oczywiście z odpowiadającymi im tarczami ostrzegawczymi) oraz jeden semafor wyjazdowy grupowy wspólny dla kierunków do Liberca i Železnego Brodu. Wyjazd w kierunku Harrachova swojego semafora wyjazdowego nie ma, a tarcz zaporowych i manewrowych na tej stacji nie zauważyłem.
Taki sygnalizacyjny minimalizm, ale u naszych południowych sąsiadów jest to rozwiązanie techniczno - ruchowe dość częste...
30 czerwca i 1 lipca 2007 r. na stacji Kořenov odbyły się główne uroczystości związane ze 105 rocznicą powstania zębatej linii kolejowej Tanvald - Kořenov - Harrachov. Jedną z największych atrakcji był przejazd pociągiem specjalnym (w jego składzie był nawet zabytkowy parowóz) na odcinku Kořenov - Harrachov.
ROZKŁAD JAZDY

Tanvald

tablica odjazdów
tablica przyjazdów

Strona główna | Okolice Jeleniej Góry | Liberecký Kraj | Alfabetyczny indeks stacji | Mapa serwisu | 134 |

Liczba gości na stronie Tanvald od 30 września 2006: 6331
Data i czas poprzedniego wejścia: 27 października 2021 / 00:41
Średnia wejść dziennie: 1.15

Wpis do bazy MySQL: 10 marca 2006
Ostatnia modyfikacja strony: 17 marca 2020
2004 - 2021
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.079 sek