Łódź Dąbrowa |
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2017
|
Obiekt położony na wysokości 214 m n.p.m.
|
|
|
Spojrzenie 1 - czerwiec 2006.
Po torze prawym - parzystym nadjeżdża opóźniony "Stoczniowiec" z Gdyni Głównej do Krakowa Głównego i Katowic. Tor lewy - nieparzysty - od tego miejsca do stacji Łódź Chojny jest obecnie zamknięty, zdemontowano nawet sieć trakcyjną. Widok z wiaduktu (ul. Przybyszewskiego) na południe w stronę nieczynnego dworca Łódź Chojny. |
Jeszcze pod koniec 2003 roku działał tu posterunek odgałęźny do zestawu bocznic, który nosi dumną nazwę stacji towarowej Łódź Dąbrowa (m. in. elektrownia EC IV oraz końcówki "miejskich" bocznic do dawnej Anilany i Uniontexu). Posterunek ten funkcjonował tu "od zawsze" - jak pamiętam, stał tu już 30 lat temu. Obecnie jest powoli, ale konsekwentnie szabrowany przez tutejszych złodziejaszków, a rolę posterunku ruchu, który kieruje pociągi na pobliskie bocznice, pełni stacja Łódź Widzew. |
|
Spojrzenie 2 - listopad 2016.
Po torze lewym - nieparzystym nadjeżdża skład Przewozów Regionalnych z Łodzi Kaliskiej do Skierniewic. Widok z wiaduktu (ul. Przybyszewskiego) na południe w stronę ponownie czynnego dworca Łódź Chojny. |
Minęło 10 lat. Po budynku nastawni została tylko polanka i kończące się kiedyś w jego sąsiedztwie żeberko ochronne. Zmienił się układ torowy. Obecnie na tory towarowe na Dąbrowie można wjechać od strony Widzewa tylko z toru nieparzystego nr 1, przepadł więc rozjazd krzyżowy widoczny na zdjęciu powyżej. Ostatecznie i nieodwołalnie zniknęły także z łódzkiego pejzażu zaczynające się tutaj, istniejące ponad 100 lat bocznice do dawnej Anilany i Uniontexu - tor parzysty nr 2 prowadzi więc teraz bezrozjazdowo i bezkolizyjnie od Widzewa aż do Chojen. Prawdopodobnie ten stan rzeczy zostanie aktualny na długie lata. |
|
Spojrzenie 3 - ponownie czerwiec 2006.
Południowy skraj stacji towarowej Dąbrowa. Po lewej początek bocznic (m. in. magazyny Shell'a) oraz torów postojowych do łódzkiej EC IV. |
|
Jedyny czynny obecnie tor łączący stacje Chojny i Widzew. Prawy - jak widać - zdążył już nieźle zarosnąć. Pozostały się przy nim wskaźniki W11 i W1 - kiedyś stała tu tarcza ostrzegawcza... "Wrocławianin" z Warszawy Wschodniej do Zgorzelca podąża w kierunku Łodzi Kaliskiej. |
|
Spojrzenie 4 - wrzesień 2017.
Minęło 11 lat i sporo się tutaj zmieniło. Mamy tu teraz węzeł przesiadkowy. Pod wiaduktem powstał peron wyspowy przy którym zatrzymują się pociągi PR i ŁKA, a po sąsiedzku znajduje się pętla tramwajowa i autobusowa. Dla mieszkańców Dąbrowy (ale nie tylko) jest to bardzo poważne, komunikacyjne ułatwienie w codziennym przemieszczaniu się po Łodzi. No i szlak pomiędzy Chojnami i Widzewem ponownie jest dwutorowy. |
|
Peron przystanku Łódź Dąbrowa. Niezbędne minimum dla codziennych pasażerów kolei. A po sąsiedzku - dzień w dzień - krącą się po okolicznych bocznicach spalinowozy postsowieckiej serii TEM 2. |
|
Dziś do pracy manewrowej zgłosiła się Tamara z numerem 294. |
|
Spalinowozy TEM 2 jak i czteroosiowe, kryte wagony firmy Transwaggon są obecne tutaj (a także na torach prowadzacych do okolicznych firm) od wielu lat. |
|
O 15:55 pojawia się dwuczłonowy Stadler FLIRT 2 140 368 - 6 (oczywiście w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej) jadący z Kutna do Łodzi Widzewa. |
|
Widok na południe - wyjazd w stronę Łodzi Chojen. Sporo lat temu było tu położone połączenie pomiędzy torami szlakowymi (nawet zelektryfikowane). Zapewne planowano budowę południowego wjazdu na stację. Połączenie było ale się zmyło. Na Dąbrowę - tak jak zwykle - można wjechać tylko od strony Widzewa z toru nieparzystego. |
Linki zewnętrzne
-
Łódź Dąbrowa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Łódź Dąbrowa ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Łódź Dąbrowa ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Dąbrowa - wiadukty i bocznice ❋ www.kolej.lodz.pl
|
| |
|