Zgierz |
Zg |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1902 ❋ WKŽD - Warszawsko - Kaliszskaja Železnaja Doroga / Droga Żelazna Warszawsko - Kaliska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2023
|
Obiekt położony na wysokości 203 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Piotra Młodzika z Pabianic
|
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 1 - czerwiec 2005.
Widok od strony wjazdów z Łodzi Kaliskiej i Łodzi Widzewa. Po dwóch latach kursowania pociągów IR na trasie Ostrów Wielkopolski - Zgierz - Łódź Widzew (na tym ostatnim etapie miały one praktycznie zerową frekwencję) obecnie odcinek do Widzewa - jak kiedyś - jest tylko łącznicą towarową. |
| A tory dodatkowe zarasta letnia trawka...
|
| Budynek dworcowy od strony miasta - od ul. 3 Maja.
|
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 2 - kwiecień 2011.
Tutejsza stacja przechodzi częściowy lifting. Co prawda nie dotyczy on peronów, ale budynek będzie niebawem wyglądał jak nowy. O 18:11 TLK z Gdyni Głównej do Katowic ruszył w dalszą drogę. Przed nim krótki etap do Łodzi Kaliskiej.
Fotka ta i następna (obie wykonane zabawkowym aparatem cyfrowym o niewielkiej rozdzielczości) to zdjęciowy debiut Bartka na stronach tego serwisu ! |
| Kilka minut później na stację wjeżdża pojedyńczy "kibelek" EN 57 - 1825 z Łodzi Kaliskiej do Torunia Głównego. Odjedzie ze Zgierza o 18:19. |
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 3 - sierpień 2017.
Widok na północny wschód. Wyjazdy w kierunku Kutna (za stacją ostro w lewo i obejście całego miasta od strony północnej) oraz na wprost do Łowicza (dawna Kolej Warszawsko - Kaliska). Cała linia ze Zgierza do Łowicza Przedmieścia przeszła gruntowny remont i z Łodzi do Łowicza znowu można pojechać pociągiem bez przesiadek w Kutnie lub Skierniewicach. |
| Widok na południowy zachód. Wyjazdy w kierunku Łodzi Widzewa (za stacją lekko w lewo) oraz na wprost do Łodzi Kaliskiej. |
| |
|
2 powyższe zdjęcia to budynek stacyjny w różnych ujęciach. Jest identyczny chociażby z tymi w Pabianicach, Zduńskiej Woli czy też Sochaczewie. Kolej Warszawsko - Kaliska nie pozostawiła po sobie (może z wyjątkiem dawnych obiektów dworcowych w Łodzi Kaliskiej i Kaliszu) szczególnie interesujących budowli. Podobnie jest tutaj - budynek niewielki (ta sama, dość oszczędna architektura) i bliźniaczo podobny do kilku innych, położonych na tej linii.
Mapa przedstawia m. in. aktualną sieć tramwajową w Zgierzu:
●●● obecna linia 6 (dawna 45) odbudowana praktycznie od podstaw i funkcjonująca ponownie od roku 2021 po blisko czteroletniej przerwie.
●●● linia 46 do Ozorkowa - szanse jej rewitalizacji są moim zdaniem czysto hipotetyczne.
|
| O 17:44 na stację wjeżdża ŁKA relacji Kutno - Łódź Widzew. Jest nim dwuczłonowy Stadler FLIRT 2 140 359 - 2. Pociąg pojedzie dalej "klasycznie" czyli przez Łódź Kaliską. |
| Wizyta (z aparatem fotograficznym) 4 - sierpień 2023.
Całkowita przebudowa stacji w Zgierzu zakończyła się w roku 2019. Obejmowała ona wymianę torów (radykalnie zmienił się układ torowy stacji), sieci trakcyjnej, budowę nowych peronów (teraz są 3, w tym 2 dwukrawędziowe) i czegoś czego tutaj wcześniej nie było - przejścia podziemnego pomiędzy nimi. Prowadzi ono również do wschodniej części miasta. Wcześniej - bo w roku 2011 całkowitej przemianie został poddany budynek dworca. Obecnie prezentuje się tak - schludnie i elegancko. Nad takim stanem czuwa monitoring CCTV. |
| Budynek dworca zaprezentowany tak jak na pokazie mody - ujęcie z peronu 2 od strony południowo - zachodniej (czyli od strony Łodzi)... |
| ...oraz od strony północnej (wjazd z Kutna i Łowicza). |
| Modernizacja stacji wiązała się także z całkowitą przebudową wiaduktów nad ulicami Łódzką i Długą. Teraz są to zupełnie nowe konstrukcje. Ujęcie w kierunku południowo - zachodnim. Wyjazdy do Łodzi Kaliskiej (dwutorowy - na wprost) oraz do Łodzi Widzewa (jednotorowy - w lewo). W oddali widoczna dawna nastawnia dysponująca "Zg". Obecnie usadowiło się tam LCS Zgierz oparte na komputerowym systemie SRK typu ISKRA firmy Elester PKP. Centrum steruje ruchem na odcinku Łódź Żabieniec - Łęczyca. |
| Od strony Łodzi na tor 3 przy peronie 2 wjeżdża skład ŁKA Stadler FLIRT 2 140 358 - 4. |
| Jest 13:50. Po krótkim postoju pociąg ŁKA odjeżdża do Kutna. |
| Przechodzimy (oczywiście tunelem pod torami) na peron 1. Ujęcie w kierunku Łodzi. |
| Ujęcie odwrotne - na pierwszym planie wejścia z peronów 1 i 2 do przejścia podziemnego. |
| Wyjazd do Łowicza (na wprost - dawna Kolej Warszawsko - Kaliska) i do Kutna (za wiaduktem nad ulicą Długą w lewo). Obydwie linie opuszczające Zgierz w tym kierunku są jednotorowe. Na pierwszym planie semafory wyjazdowe K i G. Wyjazd pod pierwszym z nich (z toru 7) jest możliwy z prędkością max 60 km/h, pod drugim (z toru 5) aż 80 km/h. |
| Kilka minut przed 14:00 od strony Łowicza na tor 5 przy peronie 2 wjeżdża skład ŁKA Impuls II 36WEd - 012 firmy NEWAG jadący z Łowicza Głównego do Łodzi Widzewa. |
| Budynek dworca od strony podjazdu. Mam nadzieję że taki elegancki stan obiektu utrzyma się jak najdłużej. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Zgierz ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Zgierz ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Zgierz ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Po generalnym remoncie całego odcinka Zgierz - Łowicz, który zakończył się latem 2011 roku ruch pasażerski na tej linii został wznowiony 1 października 2011 roku. |
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZGIERZ |
2004 |
---> ŁÓDŹ WIDZEW (oficjalnie bo nieoficjalnie już wcześniej nic tu nie jeździło) |
2006 |
---> Stryków - Głowno - ŁOWICZ GŁÓWNY |
2007 |
---> Stryków - Głowno - ŁOWICZ GŁÓWNY (ponowna likwidacja ruchu pasażerskiego) |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji ZGIERZ |
2007 |
---> Stryków - Głowno - ŁOWICZ GŁÓWNY |
2011 |
---> Stryków - Głowno - ŁOWICZ GŁÓWNY (ponowne wznowienie ruchu pasażerskiego) |
2011 |
---> ŁÓDŹ WIDZEW (wznowienie ruchu pasażerskiego od startu budowy nowego Dworca Fabrycznego) |
|
| |
|