Bąk |
Bk |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1928 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 201 m n.p.m.
|
|
|
| Niełatwo tutaj dojechać i niełatwo się stąd wydostać, pomimo że 6 km stąd na zachód znajduje się przepiękne jezioro Wdzydze nazywane "kaszubskim morzem" i szereg leżących nad nim miejscowości wypoczynkowych. Ale jeżeli już zdecydujemy się na podróż z Borska nierówną, szutrową, leśną drogą i na jej końcu otrzepiemy się z grubej warstwy pyłu to ujrzymy taki oto budynek. Jesteśmy na węzłowej stacji Bąk położonej na północnym, przedwojennym odcinku Magistrali Węglowej. |
| Ujęcie na południe - wyjazdy do stacji Lipowa Tucholska i Wierzchucin - na wprost oraz do Czerska na dawny Ostbahn - w prawo. |
| Pociągi pasażerskie nie zaglądają tutaj od roku 2012 - nieliczne i dość przypadkowe kursy sezonowe tylko ten fakt potwierdzają. A szereg kilkunastu naprężaczy na wschodnim brzegu stacji to pamiątka po czasach gdy cała tutejsza sygnalizacja opierała się na semaforach kształtowych. |
| Tak jak na innych stacjach pomorskiego fragmentu dawnej "węglówki" także i tutaj nadal funkcjonuje sygnalizacja kształtowa - chociażby semafory wyjazdowe C, D, E i F na południowym wylocie ze stacji. Niestety - jest ich coraz mniej. Sygnalizacja wjazdowa od strony Czerska i Lipowej Tucholskiej jest już świetlna. |
| Budynek stacji i nastawnia dysponująca "Bk" w charakterystycznej przybudówce od strony peronów - ujęcie od strony południowej. |
| Ten sam budynek stacji widziany od strony północnej z peronu 3. |
| Kiedyś była tu także rampa przeładunowa i magazyn. Zapewne na potrzeby zewnętrzne bo jesteśmy w obrębie Borów Tucholskich i mamy tutaj 3 zabudowania na krzyż - do tego tylko kolejowe. |
| Stacja jest bardzo rozległa. Projektując ją i budując w drugiej połowie lat 20-tych ubiegłego stulecia jako jeden z obiektów zasadniczej pod względem gospodarczym dla Odrodzonej Polski linii kolejowej zaplanowano ją z odpowiednim inżynierskim zapasem możliwym do wykorzystania także obecnie. Podobnie wyglądają dziś węzłowe ale pozornie uśpione obiekty w Wierzchucinie, Lipowej Tucholskiej i Somoninie. |
| Ujęcie na północ - wyjazd w stronę Kościerzyny. |
| W oddali widzimy nieczynną od ponad 10-ciu lat nastawnię wykonawczą "Bk1". Ponieważ jest ona nieczynna to sygnalizacja w tym rejonie stacji (4 semafory wyjazdowe oraz jeden wjazdowy) jest świetlna. Tak jest to "połowicznie" realizowane na wielu innych obiektach tego rejonu Polski gdzie nastawnie wykonawcze są zamykane i zabezpieczane prowizorycznie dechami lub płytami OSB. Zapewne z uwagi na oszczędności. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 427: Morzeszczyn - Gniew.
b) tabela nr 428: Twarda Góra - Nowe.
c) tabela nr 429: Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk - Bąk. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 427: Morzeszczyn - Gniew.
b) tabela nr 428: Twarda Góra - Nowe.
c) tabela nr 429: Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk - Bąk. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Bąk ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Bąk ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Bąk ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących przedwojennego, północnego odcinka Magistrali Węglowej znajdują się na stronie stacji Kościerzyna.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji BĄK |
2011 |
---> LIPOWA TUCHOLSKA |
2012 |
---> KOŚCIERZYNA |
Uwaga - po roku 2016 nieregularne, krótkotrwałe i dość przypadkowe wznawianie komunikacji pasażerskiej. |
2012 |
---> CZERSK |
Uwaga - po roku 2016 nieregularne, krótkotrwałe i dość przypadkowe wznawianie komunikacji pasażerskiej. |
|
|