Szlachta |
Sz |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1906 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2007
|
Obiekt położony na wysokości 125 m n.p.m.
|
Strona powstała przy współpracy Piotra Ratyńskiego ze Starogardu Gdańskiego
|
| Wizyta 1 - rok 2007.
Szlachta to węzłowa stacja położona niedaleko przedwojennego, północnego wariantu Magistrali Węglowej. Wybudowanie tego szlaku spowodowało, że pomiędzy Bydgoszczą a Kościerzyną od czasu do czasu na różnych, pozornie niewielkich stacjach można spotkać prawdziwą plątaninę torów - wjazdy, zjazdy i łączniki w kierunku "węglówki". Tak jest chociażby w Wierzchucinie, Lipowej Tucholskiej i właśnie tutaj - w Szlachcie. |
| Wizyta 2 - czerwiec 2021.
Ujęcie w kierunku wschodnim z rampy przy nieużywanym torze towarowym - to północna krawędź stacji. Jest ona dość rozbudowana z uwagi na przedwojenną historię związaną z budową północnego odcinka Magistrali Węglowej i posiada specyficzny układ torowy - składa się on tak jakby z dwóch równoległych połówek, ale o tym później. |
| Ujęcie z peronu 3 w kierunku wschodnim i wyjazdy do Laskowic Pomorskich (w prawo) oraz do Skórcza (w lewo). |
| Szlachta to dobry punkt (a kiedyś był jeszcze lepszy) do kolejowej przejażdżki po Borach Tucholskich. Ale niestety - to byłoby zbyt piękne. Linia do Skórcza od ćwierćwieczu bycia nieczynną (czyli niszczejącą i sukcesywnie rozkradaną) w roku 2018 została poddana ostatecznemu rozwiązaniu. Obecnie już nie istnieje, chociaż rząd ZP obiecywał że niczego likwidować nie będzie. No i co ? |
| W oddali zdemolowana nastawnia wykonawcza "Sz1" i semafory wyjazdowe do Skórcza (kształtowe C i D) oraz Laskowic (świetlne E i F). Semafory przy torach 5 oraz 3 do Skórcza z powodu podanego powyżej (linia w terenie w roku 2018 się zdematerializowała) są już tylko atrapami. |
| Co za tym idzie - z uwagi na wspomniany już specyficzny układ torowy stacji jej północna połówka wraz z peronem 1 i częściowo 2 jest raczej nieczynna i co najwyżej można tam sobie w dość ograniczonym zakresie pomanewrować. Ruch pasażerski przyjmowany jest tylko na tory 1 i 2 czyli na połówkę południową. Nadal na niej jesteśmy - peron 3. |
| Stacja widziana od strony wschodniej. |
| Budynek stacji (dość niepozorny w kontrze do wielkości samej stacji) widziany z przejścia pomiędzy peronami. O kładkę nad torami lub o przejście podziemne nigdy się tutaj nie pokuszono - przed II wojną była to jednak średnio budżetowa przebudowa stacji z myślą bardziej o ruchu towarowym niż pasażerskim. W przybudówca na parterze budynku znajduje się nastawnia dysponująca "Sz". |
| Peron 3, tor 2 - widok w kierunku zachodnim. Jest to jedyny tor w Szlachcie z którego można wyjechać do Lipowej Tucholskiej - na wprost a później w lewo. |
| Z torów pozostałych można wyjechać tylko do Czerska. Przed nami semafory wyjazdowe: H (kierunki Lipowa Tucholska i Czersk) oraz J, K, L (tylko Czersk). Całość sygnalizacji po zachodniej stronie stacji łącznie z semaforami wjazdowymi i ich tarczami ostrzegawczymi jest mechaniczna. |
| Punktualnie o 18:30 na stację wjeżdża szynobus SA 106 - 012 w barwach Arrivy RP. Pociąg jedzie w relacji Laskowice Pomorskie - Czersk. |
| Sygnał "Sr3" i szynobus rusza w dalszą drogę. Do Czerska pozostał jeszcze kwadrans jazdy. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 427: Morzeszczyn - Gniew.
b) tabela nr 428: Twarda Góra - Nowe.
c) tabela nr 429: Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk - Bąk. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 427: Morzeszczyn - Gniew.
b) tabela nr 428: Twarda Góra - Nowe.
c) tabela nr 429: Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk - Bąk. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy.
b) tabela nr 433: Smętowo - Skórcz - Szlachta - Lipowa Tucholska. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Szlachta ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Szlachta ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Szlachta ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk - Bąk ❋ You Tube
Linki do informacji i zdjęć dotyczących przedwojennego, północnego odcinka Magistrali Węglowej znajdują się na stronie stacji Kościerzyna.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZLACHTA |
1994 |
---> SKÓRCZ |
2020 |
---> LIPOWA TUCHOLSKA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SZLACHTA |
2022 |
---> LIPOWA TUCHOLSKA |
|
| |
|