Wierzchucin |
Wc |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1930 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 116 m n.p.m.
|
|
|
| Wizyta 1 - rok 2005.
Widok na południe - wyjazd w stronę Maksymilianowa i Bydgoszczy - semafory wyjazdowe E, F i G. |
| Widok na południowy wschód - peron 1 i grupa torów w kierunku Laskowic Pomorskich. |
| Wierzchucin to duża, węzłowa stacja z dość skomplikowanym układem torowym wybudowana praktycznie od podstaw w roku 1930. Powstała na przecięciu istniejącej od 1883 r. linii Laskowice Pomorskie - Tuchola - Chojnice z budowanym wówczas północnym odcinkiem Magistrali Węglowej z Bydgoszczy w kierunku Kościerzyny. Od tego czasu zasadniczą linią przechodzącą przez Wierzchucin jest "węglówka", wyjazd w kierunku Tucholi został przesunięty kilkaset metrów na północ i dopiero tam ostrym łukiem w prawo opuszcza stację. Ze starym szlakiem łączy się w okolicach dawnego przystanku Wierzchucin Stary. Grupa torów Bydgoszcz - Kościerzyna. Widok na północ - wyjazdy w kierunku Lipowej Tucholskiej i Tucholi.
3 powyższe zdjęcia pochodzą z roku 2005 - autor zastrzegł sobie anonimowość. |
| Wizyta 2 - czerwiec 2021.
Na stację w Wierzchucinie dojeżdżamy po kocich łbach (chyba jeszcze pamiętających II RP) i koszmarnych wertepach. Na dodatek dzień w którym tutaj dojechałem do najładniejszych - eufemistycznie rzcz ujmując - nie należał. Było więc także sporo błota i głębokich kałuż, ale na szczęście przytrafiło się 30 minut kiedy padało trochę mniej. Tak więc wchodzimy na teren tej kultowej stacji położonej na północnym odcinku przedwojennej Magistrali Węglowej i zaczynamy zwiedzanie. Przed nami budynek dworcowy i (po prawej) peron 1 oraz grupa torów z Laskowic Pomorskich. |
| Nieco za budynkiem chowa się zasadniczy element stacji - położona w jej centralnym punkcie nastawnia dysponująca "Wc". Jest jeszcze detal historyczny - wieża ciśnień którą niebawem te wysokie sosny po prostu przerosną. |
| Nastawnia dysponująca "Wc" widziana z peronu 2. Jesteśmy na zasadniczej części stacji czyli na szlaku prowadzącym z Bydgoszczy i Maksymilianowa - to właśnie przedwojenna "węglówka". Ujęcie od strony południowej. |
| Koniec peronów 2 i 3 - początek towarowej części stacji - ujęcie w kierunku północnym. Stacja jest bardzo rozległa. Projektując ją i budując w drugiej połowie lat 20-tych ubiegłego stulecia jako jeden z obiektów zasadniczej pod względem gospodarczym dla Odrodzonej Polski linii kolejowej zaplanowano ją z odpowiednim inżynierskim zapasem możliwym do wykorzystania także obecnie. Podobnie wyglądają dziś węzłowe ale pozornie uśpione obiekty w Lipowej Tucholskiej, Bąku i Somoninie. |
| Wyjazdy do Lipowej Tucholskiej i Kościerzyny (na wprost) oraz do Chojnic (w lewo na rozjeździe krzyżowym w okolicy widzianej w oddali nastawni wykonawczej "Wc1"). To niestety newralgiczny punkt stacji - na tym rozjeździe opiera się praktycznie całe jej funkcjonowanie. Jakakolwiek usterka lub zdarzenie w jego obrębie i przebiegi na północ lub z Laskowic Pomorskich do Chojnic stają się niewykonalne. Wspomniana nastawnia wykonawcza "Wc1" steruje północną częścią stacji. |
| |
|
2 powyższe zdjęcia to ujęcia od strony północnej z peronu 3.
zdjęcie górne --> na pierwszym planie nastawnia "Wc". zdjęcie dolne --> budynek stacji. Na wprost wyjazd w stronę Maksymilianowa i Bydgoszczy.
Mapa przedstawia podejścia torowe węzła kolejowego w Wierzchucinie wybudowanego w dwudziestoleciu międzywojennym oraz jego aktualny status.
●●● linie do Maksymilianowa (przedwojenna Magistrala Węglowa) i do Chojnic - istniejące i czynne w ruchu towarowym oraz pasażerskim.
●●● czynna w ruchu towarowym i sporadycznym ruchu pasażerskim (od roku 2022) linia do Lipowej Tucholskiej (przedwojenna Magistrala Węglowa).
●●● czynny w sporadycznym ruchu towarowym odcinek do Laskowic Pomorskich.
●●● dawny przebieg linii z Laskowic Pomorskich do Chojnic przed powstaniem węzła w Wierzchucinie.
|
| Semafory wyjazdowe E, F i G w stronę Maksymilianowa. Wierzchucin jest stacją wyjątkową - jak na razie cała sygnalizacja jest kształtowa łącznie z tarczami ostrzegawczymi. Obraz bardzo miły dla oka - klimat stacji dosłownie przenosi nas w lata międzywojenne gdy przejeżdżały tędy dziesiątki ciężkich pociągów towarowych prowadzonych przez parowozy Tr20, Ty23 i Ty37 do naszego ówczesnego "okna na świat" czyli do portu w Gdyni. Ciekawe jak długo taki historyczny układ sygnalizacji jeszcze tu pobędzie ? |
| Budynek stacji widziany z okolic bocznego peronu 1. |
| Wschodnia część stacji - grupa torów do Laskowic Pomorskich. |
| Peron 1 pamiętający odjeżdżające stąd pociągi o niesamowitych relacjach z Chojnic do Brodnicy a nawet do Działdowa. Ta ostatnia trasa liczyła ponad 200 km ! To już historia, od roku 2016 do Laskowic Pomorskich co najwyżej towarowym i to niezbyt często. |
| Semafor wjazdowy B i tarcza ostrzegawcza ToN od strony Laskowic Pomorskich. Łatwo tutaj podejść więc zestaw jest bardzo często fotografowany :) |
| Jest 12:06. Na stację wjeżdża pociąg Arrivy RP z Chojnic do Bydgoszczy Głównej. Jest to szynobus VT 628 - 633 firmy Düwag. Pociągi w relacjach Chojnice - Bydgoszcz Główna - Chojnice są obecnie jedynymi przejeżdżającymi przez Wierzchucin. Pod koniec roku 2020 (dokładnie 13 grudnia podczas kolejnej zmiany rozkładu jazdy) pasażerska komunikacja kolejowa w stronę Lipowej Tucholskiej i dalej do Czerska została zlikwidowana. Znając tępą, antykolejową postawę władz województwa nieprędko zostanie ona wznowiona. |
| Szynobus Arrivy zaparkował przy peronie 1.
Nie ukrywam że skrót telegraficzny stacji mógłby być bardziej neutralny jeżeli chodzi o skojarzenia. No bo jakoś tak... A już na poważnie: panowie (bo pań - przynajmniej teoretycznie - to nie dotyczy) - nie sikamy na ścianę nastawni ! |
| Jest 12:09. Szynobus do Bydgoszczy Głównej teoretycznie gotowy do odjazdu, ale stój Halina - jeszcze chwilka. Mamy tu rozkładowe krzyżowanie pociągów i czekamy na relację odwrotną. A część peronu przykryta elegancko deskami to oczywiście kanał pędniowy. |
| Po kolejnych 10-ciu minutach długo oczekiwana Arriva RP z Bydgoszczy Głównej do Chojnic (to kolejny zestaw z Düwagu VT 628 - 659) pojawia się na wjeździe do Wierzchucina. To taki południowy szczyt na tej stacji - wersja mini. Piszę to z gorzką ironią - w kilku sąsiednich krajach w podobnej sytuacji (przyjazd pociągu z pobliskiej metropolii) czekały by na przesiadkę co najmniej 2 lokalne składy - do Kościerzyny i Laskowic Pomorskich. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 431: Działdowo - Brodnica - Grudziądz - Chojnice.
b) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 431: Chojnice - Grudziądz - Brodnica - Działdowo.
b) tabela nr 433: Smętowo - Szlachta - Lipowa Tucholska. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Wierzchucin ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Wierzchucin ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Wierzchucin ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Arriva PCC Rail ❋ oficjany serwis WWW
Linki do informacji i zdjęć dotyczących przedwojennego, północnego odcinka Magistrali Węglowej znajdują się na stronie stacji Kościerzyna.
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Chojnice - Grudziądz - Brodnica - Działdowo znajdują się na stronach stacji Grudziądz i Brodnica.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WIERZCHUCIN |
2016 |
---> LASKOWICE POMORSKIE |
2020 |
---> LIPOWA TUCHOLSKA |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WIERZCHUCIN |
2022 |
---> LIPOWA TUCHOLSKA |
|
| |
|