Skarszewy |
Sz |
|
|
|
|
Skarszewë | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1885 ❋ KPEV - Königlich Preußischen Eisenbahn - Verwaltung / Królewski Pruski Zarząd Kolei
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2011
|
Obiekt położony na wysokości 129 m n.p.m. |
|
| Budynek stacji od strony peronów. Obecnie jest to wielorodzinna kamienica. |
| Krawędź peronu 2 - widok na północny wschód. Dawne i nieistniejące juź wyjazdy do Pszczółek (na wprost) oraz Starogardu Gdańskiego (za stacją łagodny łuk o pełne 180° w prawo). Pozostałości po tej linii są dość słabo widoczne w terenie. Spośród linii wychodzących z węzła w Skarszewach została ona rozebrana jako pierwsza - już w roku 1998. |
| Wszystkie prezentowane tu zdjęcia ze Skarszew mówią jedno - spóźniliśmy się. Tak samo jak rok wcześniej w Myśliborzu zastaliśmy w zasadzie tylko ruiny. Czyżby próbie rozbiórki poddane zostały nawet perony ? Tak jakby przejechał tędy ciężki sprzęt ciągnący za sobą gigantyczne grabie. |
| Widok na zachód - dawny wyjazd do Kościerzyny. Kiedyś były tu tory postojowe a po prawej stronie stacji znajdowała się lokomotywownia. Teraz mamy tu klepisko ze sterczącymi absurdalnie po środku latarniami, pora więc na cytat: "Ostatnie kilkanaście lat rządów ludzi mądrych inaczej doprowadziły tu wszystko do ruiny". Nic dodać, nic ująć. |
Skarszewy mapa topograficzna rok 1935
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy.
b) tabela nr 433: Smętowo - Skórcz - Szlachta - Lipowa Tucholska. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 435: Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna.
b) tabela nr 437: Brodnica - Nowe Miasto Lubawskie - Iława Główna. |
Na zakończenie naszej wizyty tutaj odrobina historii nie najnowszej. Funkcjonowanie zasadniczej linii przechodzącej przez Skarszewy, czyli połączenia Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna zagmatwało się w wyniku ustaleń Traktatu Wersalskiego i powstania Wolnego Miasta Gdańska. Została ona przecięta granicą państwową i ruch w stronę Pszczółek został mocno ograniczony. Jednak w czasach dwudziestolecia międzywojennego odcinki Starogard Gdański - Skarszewy i Skarszewy - Kościerzyna miały swoją chwilę wielkości, gdyż przed wybudowaniem Magistrali Węglowej właśnie tędy prowadziło jedyne kolejowe połączenie polskiego wybrzeża z resztą kraju. Tutejszy węzeł kolejowy przetrwał II wojnę i czasy Polski Ludowej. Nie przetrwał III RP - nie on jedyny. W roku 2008 stacja kolejowa w Skarszewach przestała istnieć. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Skarszewy ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Skarszewy ❋
Atlas Kolejowy Polski
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji SKARSZEWY |
1989 |
---> STAROGARD GDAŃSKI |
1994 |
---> KOŚCIERZYNA |
2000 |
---> PSZCZÓŁKI |
|
|