Starogard Gdański |
SG |
|
|
|
|
Starogarda | kaszubska nazwa miejscowości (dotyczy tylko obiektów znajdujących się w dwudziestoleciu międzywojennym na terytorium Polski) |
Obiekt oddany do użytku w roku 1871 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 93 m n.p.m. |
Strona powstała przy współpracy Piotra Ratyńskiego ze Starogardu Gdańskiego
|
|
| Wizyta 1 - rok 2009.
Niegdyś była to węzłowa stacja leżąca na styku polskiego fragmentu Ostbahnu (odcinek z Chojnic do Tczewa) oraz dwóch lokalnych, bocznych linii - do Skarszew i do Skórcza. Obecnie dawny Ostbahn ma charakter już tylko lokalny, linia do Skarszew została fizycznie zlikwidowana w roku 1998, a na linii do Skórcza teoretycznie jest prowadzony ruch towarowy. Praktycznie funkcjonuje on tylko do Zakładów Zbożowych w Jabłowie, dalej linia jest nieprzejezdna. Widok na zachód - wyjazdy w kierunku Chojnic i Skarszew (ten drugi już nie istnieje). |
| Potężna wiata peronowa jak przystało na dworzec położony na dawnej magistrali. Pasażerowie oczekują na poranny szynobus (jesienią jeździła tu seria SA 102) z Tczewa do Chojnic. Widok na wschód - wyjazdy w kierunku Tczewa i Skórcza. |
| Na stację wjeżdża pociąg osobowy "Tur" z Chojnic do Gdyni Głównej. Ma 10 minut opóźnienia. Z przodu SU 45 - 018 (PKP PR Bydgoszcz) świeżo przemalowana na czerwono łącznie z dachem. Nawet nie wygląda to tak źle... |
| Budynek dworca od strony miasta - oczywiście ul. Kolejowa :) |
| Wizyta 2 - rok 2021.
Ogóne spojrzenie na zrekonstruowaną stację z peronu 2 od strony wschodniej. Po lewej budynek dworca. Myliłby się ktoś myśląc, że peron 2 jest w zasięgu bez potrzeby skorzystania z przejścia podziemnego. Przejście na poziomie torów zakwalifikowane jako ułatwienie dla niepełnosprawnych jest zabezpieczone furteczką i otwierane tylko na specjalne życzenie. |
| Peron 2 wraz z wiatą został całkowicie odnowiony. Peronu 3 to nie dotyczy. Odjeżdżały z niego pociągi do Skarszew, ale w roku 1998 linia ta została rozebrana (jako jedna z pierwszych na Pomorzu Gdańskim) i teraz jego obecność na stacji polega już tylko na tym że jest. Bardziej po prawej - nieco w zaroślach dwa semafory wyjazdowe F17 i F19 stojące przy torach tranzytowo - towarowych. |
| XIX-to wieczny budynek dworca wykonany z żółtej cegły został gruntownie odrestaurowany w roku 2018. W głównym budynku urządzono poczekalnię, kasy i toalety. Jest teraz zasadniczą częścią zintegrowanego węzła komunikacyjnego. |
| Ponownie nieużywany peron 3. Na jego zachodnim krańcu (tak samo jak na peronie 2) widać zejście do przejścia podziemnego, ale tunel przegrodzony jest siatką. Na peron 3 legalnie wejść się nie da. |
| Przechodzimy w miejsce które kiedyś było początkiem peronu 1. Było, ponieważ po modernizacji pasażerskiej części stacji peron ten został faktycznie zlikwidowany. Na planie pierwszym semafory wyjazdowe E4 i E2 w stronę Chojnic. |
| Te same semafory widziane z peronu 2. Maluch E4 to niewątpliwa, sygnalizacyjna (dla koneserów :) atrakcja stacji i techniczny unikat. Przypomnę że podobne urządzenia stoją (mam nadzieję że jeszcze) w Chełmży i Turuniu Wschodnim. |
| Ujęcie w kierunku zachodnim. Dawny Ostbahn czyli dwutorowa magistrala w kierunku Chojnic na wprost oraz nieistniejący już wyjazd do Skarszew - za stacją łuk na północny zachód. Linia ta - umożliwiająca przecież bezpośredni dojazd do Kościerzyny została zaorana w roku 1998, a więc w czasach gdy infrastrukturę kolejową rozpieprzano dosłownie wszędzie. |
| Jest 15:50. Na stację (tor 1 przy peronie 2) wjeżdża skład Polregio relacji Tczew - Chojnice. Skład prowadzi podwójny zestaw SA 133 - 004 produkcji PESA Bydgoszcz S.A. Z tyłu mamy jeszcze (chociaż niezbyt to widać) drugoklasową "bonanzę" 120A. |
| Kolejne trzy semafory wyjazdowe do Chojnic: E1, E3 i E5. Na E1 podany sygnał "Sr3" dla pociągu Polregio. Dlaczego ograniczenie prędkości ? Specyficzny detal techniczny stacji. Nieparzysty tor główny zasadniczy w stronę Chojnic musi pokonać przejście międzytorowe rozjazdem nie "na wprost", a po łuku w prawo, więc według zasad powyżej 40 km/h się nie da. |
| |
|
Przenosimy się na przeciwległy brzeg stacji. Peron 2 - wyjazdy w kierunku wschodnim: Ostbahn do Tczewa (na wprost) oraz do Skórcza (za stacją łagodnym łukiem w prawo). Początkowy fragment linii do Skórcza (niecałe 9 km) jest obecnie bocznicą do elewatora zbożowego w Jabłowie. Ciąg dalszy linii został rozebrany w roku 2015. Po lewej stojące nieco w krzakach na dwóch torach tranzytowo - towarowych cysterny firmy GATX. Starogard Gdański pozostaje jedną z najbardziej "ukształtowionych" sygnalizacyjnie stacji w naszym kraju - oby jak najdłużej. Przed nami kolejne semafory wyjazdowe. Od lewej mamy: C7, C5, C3, C1 i C2 - jedyny jednoramienny w tym szeregu oraz cztery mechaniczne TM. Na wiadukcie ul. Gdańska, za wiaduktem nastawnia dysponująca "SG".
Mapa przedstawia stopniową degradację węzła kolejowego w Starogardzie Gdańskim.
●●● linia istniejąca i czynna zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym: środkowy odcinek Ostbahnu czyli magistrala Piła - Chojnice - Tczew.
●●● nieistniejąca od roku 1998 linia do Skarszew.
●●● początkowy fragment linii do Skórcza funkcjonujący jeszcze jako bocznica towarowa na odcinku Starogard Gdański - Jabłowo.
|
| Na koniec raz jeszcze zachodni skraj pasażerskiej części stacji - budynek dworca widziany z peronu 2... |
| ...oraz peronu 1 który w tym miejscu zamienił się w stylową alejkę. |
| Przejście podziemne i dwa opisane wcześniej klimatyczne semaforki widziane z peronu 1. |
| Budynek dworca widziany od strony miasta. Od jesieni 2018 r. ponownie stanowi (wraz z otoczeniem) jedną z architektonicznych perełek Starogardu Gdańskiego. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
a) tabela nr 432: Skórcz - Starogard Gdański - Skarszewy.
b) tabela nr 433: Smętowo - Skórcz - Szlachta - Lipowa Tucholska. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Starogard Gdański ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Starogard Gdański ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Starogard Gdański ❋
Atlas Kolejowy Polski
Linki do informacji i zdjęć dotyczących linii Piła Główna - Chojnice - Tczew (czyli środkowego odcinka Ostbahnu) znajdują się na stronie stacji Chojnice.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji STAROGARD GDAŃSKI |
1989 |
---> SKARSZEWY |
1997 |
---> SKÓRCZ |
|
| |
|