Płock |
Pc |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1934 ❋ PKP - Polskie Koleje Państwowe
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2020
|
Obiekt położony na wysokości 106 m n.p.m.
|
|
| Wizyta 1 - maj 2005.
Dwa "kibelki" stojące na tym samym torze - ten z lewej strony za chwilę odjedzie do Łodzi Kaliskiej. Jak na dworzec, z którego odjeżdżają obecnie 3 pociągi na dobę, ilość stojących tu składów może przyprawić o zawrót głowy :) |
| Wielki budynek dworca PKP został częściowo zaadaptowany na potrzeby dworca PKS. |
| Widok w stronę wyjazdu do Sierpca. Dalej jadą już tylko pociągi towarowe, w przeważającej części te do płockiej rafinerii. Tam też, na stacji towarowej Płock Trzepowo kończy się sieć trakcyjna. |
| Wizyta 2 - listopad 2020.
Na przestrzeni 15 lat zmieniło się tutaj niewiele - przynajmniej w wyglądzie peronów i kładki dla pieszych. No i ponownie jeżdżą tędy pociągi pasażerskie.
|
| Ujęcie w kierunku północno - zachodnim czyli wyjazd w stronę Petrochemii Płock i Sierpca. |
| Zmieniło się tutaj niewiele i nadal mamy tu sygnalizację kształtową - oby jak najdłużej :) Semafor M - czwarty od lewej jest unieważniony od wielu lat ponieważ tor 3 także od wielu lat po prostu nieistnieje. Na wprost nastawnia wykonawcza "Pc1". |
| Odwracamy się i oto ujęcie stacji z kierunku południowo - wschodnim. |
| Ten sam kadr z kładki nad torami. Zmodernizowany budynek dworca jest obecnie centrum przesiadkowo - komunikacyjnym miasta i prezentuje się całkiem przyzwoicie - jak na miasto tej wielkości przystało. |
| |
|
Wyjazd w stronę Kutna - ale wcześniej mamy przeprawę przez Wisłę, a co za tym idzie potrzebę wytracenia 40 m wysokości na dystansie 4 km metodą okrążenia całego miasta jego wschodnią stroną, co bardzo ładnie widać na powyższej mapce. Przed wjazdem na wiślany most przypomina to trochę linię w terenie górskim.
|
| Budynek dworca - ujęcie od strony wschodniej. A że niewiele widać ? Ten szpaler drzew jest tu zupełnie na miejscu. |
Do połowy lat 90-tych na trasie pomiędzy Kutnem i Brodnicą "flagowym" pociągiem był osobowy (a później pospieszny) z Łodzi Kaliskiej do Gdyni Głównej. Przez kilka lat jeździł tędy także sezonowy, letni pociąg pospieszny z Łodzi Kaliskiej do Olsztyna Głównego oraz "Mazowsze" z Warszawy Wschodniej. Resztą tutejszych połączeń były osobowe składy relacji Kutno - Brodnica - Kutno. Były to ostatnie pociągi prowadzone trakcją parową, jakie docierały do Kutna. Latem 1984 r. zelektryfikowano odcinek Kutno Azory - Płock i od tej pory na tutejszej stacji następowała przesiadka z kutnowskich, łódzkich lub warszawskich EN 57 na dwuwagonowe składy do Brodnicy oraz przez pewien czas do Torunia Głównego - początkowo z parowozem, a później z SM 42 na czele. Natomiast wszystkie dwa wspomniane wcześniej pociągi dalekobieżne wymieniały tu lokomotywy. Taki stan rzeczy trwał do końca 1995 r, kiedy to komunikacja pasażerska w kierunku Sierpca została zawieszona. |
Ostatni pociąg pasażerski w kierunku Sierpca odjechał z Płocka 31 grudnia 1995 r. Przerwa w komunikacji kolejowej na tym odcinku trwała prawie 12 lat, ale o tym za chwilę. W rozkładzie jazdy na rok 2007 jedynym pociągiem pasażerskim odjeżdżającym z Płocka był pospieszny do Poznania Głównego. Dlaczego akurat do Poznania ? Tego pomimo szczerych chęci nie potrafię sobie wytłumaczyć do dziś, ale w tym szaleństwie na pewno była jakaś głęboka myśl. Myśl niedostępna zwykłym śmiertelnikom... W rozkładzie jazdy na rok 2008 na linię Kutno - Płock - Sierpc wróciła normalność. Po wielu miesiącach dyskusji i sporów władze województw łódzkiego i mazowieckiego doszły do porozumienia, w efekcie którego ruch pasażerski na całej tej linii przejęły spalinowe szynobusy Kolei Mazowieckich. Nastąpiło to 9 grudnia 2007 r. W roku 2021 skończyła się epoka sygnalizacji kształtowej na tutejszej stacji. Buuuuu ! Nie jestem przeciwnikiem nowoczesności na szlakach PKP ani nie neguję potrzeby zwiększania niezawodności urzadzeń ZRK, ale jednak szkoda i już bo panował tutaj extra nastrój. |
|
Kolejowo - drogowa przeprawa przez Wisłę. Dwie ET 22 ciągną od Płocka Radziwia skład cystern - po przejechaniu mostu nastąpi ciasny zakręt w prawo i ostry podjazd pod górę... |
Płock mapa topograficzna rok 1933
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1968/69 |
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 418: Kutno - Płock - Sierpc - Brodnica. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Płock ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Płock ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Płock ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Koleje Mazowieckie ❋ oficjany serwis WWW
|
| |
|