Trzebiatów |
Tb |
|
|
|
|
Treptow (Rega) | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1882 ❋ ACE - Altdamm - Colberger Eisenbahn - Gesellschaft / Towarzystwo Kolei Żelaznej Dąbsko - Kołobrzeskiej
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2001
|
Obiekt położony na wysokości 8 m n.p.m. |
|
Strona zawiera także opis stacji Trzebiatów Wąskotorowy. |
| Wizyta 1 - wakacje 2001.
W latach 80-tych docierało tu kilka pociągów dalekobieżnych, które być może "nie mieściły" się na stacji w Kołobrzegu. Były to m. in. składy z Łodzi Kaliskiej, Warszawy Zachodniej i Lublina. Widok na północ w kierunku wyjazdu do Kołobrzegu. |
| Jednak już wiele lat wcześniej najważniejszym pociągiem tej linii był pospieszny relacji Wrocław Główny - Głogów - Zielona Góra - Szczecin Dąbie - Kołobrzeg jeżdżący od połowy lat 60-tych. Pociąg słynny dlatego, że bardzo długo był jedynym "pośpiechem" kursującym odcinkami Rzepin - Kostrzyn - Szczecin Dąbie (a więc na północnej części Magistrali Nadodrzańskiej) oraz Goleniów - Trzebiatów - Kołobrzeg. |
| A to jeszcze nie wszystko. W latach 1985 - 1992 do Trzebiatowa docierały "Autokuszetki" z Katowic i Warszawy. Koncepcja tych pociągów była prosta. Rodzina statystycznych Kowalskich zamiast bujać się samochodem przez całą Polskę na wakacje nad morze mogła ten samochód załadować na platformę kolejową, a sama przechrapać podróż w wagonie sypialnym. PKP oferowały co prawda tylko kilka tego rodzaju połączeń, ale pomysł był zgodny z ówczesnymi trendami panującymi w Europie Zachodniej. Tym niemniej - w naszym kraju chyba wyprzedził on swoje czasy, a może powody końca tego projektu były jeszcze inne - chociażby ceny. Od początku lat 90-tych zaczęły się ogólnie znane, złe czasy dla kolei. Złe na tyle... |
| ...że od roku 2000 przez Trzebiatów przejeżdżają już tylko cztery pary lokalnych pociągów relacji Kołobrzeg - Goleniów - Kołobrzeg. Zupełny marazm. Lata świetności minęły bezpowrotnie i dziś - nie bez powodu - pojawia się pytanie o przyszłość i zachowanie komunikacji kolejowej na zachód od Kołobrzegu w ogóle.
|
| Wizyta 2 - wakacje 2022.
Ujęcie z peronu 2 w kierunku południowym - wyjazd do Gryfic i Goleniowa (na wprost) oraz nieistniejący od końca II wojny do Kamienia Pomorskiego (w prawo). Pierwsze 3 km tego szlaku funkcjonuje obecnie jako bocznica wojskowa. I ani słowa więcej :| |
| Ten sam peron. Po prawej całkiem nieźle zachowana (przynajmniej tak to wygląda z pewnej bezpiecznej odległości) wieża ciśnień. |
| Odwracamy się w stronę dworca - widok od strony południowej. |
| Jak widać - większy ze stacyjnych magazynów z muru pruskiego trzyma się w sensie fizycznej i geometrycznej całości już tylko na słowo honoru. |
| Budynek dworca od strony południowej z bliska. Oczywiście z peronu 2, ale to on pełni w Trzebiatowie rolę główną i zasadniczo jedyną. Peron 1 to ten krótki, jednokrawędziowy kurdupel przy budynkach stacyjnych. Zmieści się na nim co najwyżej szynobus ale tor 3 jest raczej nieużywany z powodu braku możliwości zjazdu z niego w kierunku Gryfic. Taki jest efekt przebudowania południowej głowicy rozjazdowej stacji kilkanaście lat temu. |
| Ujęcie na północ - wyjazd do Kołobrzegu. Semafory wyjazdowe D i E z torów 2 i 4. Betonowe płyty na peronie to zakryte wejście do dawnego przejścia podziemnego łączącego wszystkie dwa perony stacji. |
| Ujęcie podobne i semafory wyjazdowe B i C z torów 3 i 1. Za łukiem, 600 m dalej linia wiodąca do Kołobrzegu krzyżuje się dwupoziomowo z nieczynnym odcinkiem Trzebiatów - Pogorzelica Gryficka dawnej Gryfickiej Kolei Wąskotorowej. |
| Budynek dworca i nastawnia dysponująca "Tb" widziane od strony północnej. Nie będę dodawał z którego peronu... Niecodzienna ale chyba skuteczna jest idea odprowadzania deszczówki z dachu nastawni (chyba musiało ją kiedyś podtapiać) przy pomocy arota prosto na tor 3. |
| |
|
Dwa następne zdjęcia to dworzec widziany z odnowionej rampy towarowej położonej dokładnie po drugiej stronie. Z niej mamy już niedaleko do ulicy Przejazdowej i dawnej stacji wąskotorowej.
Mapa przedstawia powojenną i obecną likwidację węzła kolejowego w Trzebiatowie.
●●● linia istniejąca (jednotorowa, niezelektryfikowana) z Goleniowa do Kołobrzegu.
●●● linia do Kamienia Pomorskiego zniszczona w wyniku II wojny światowej i nigdy już nieodbudowana.
●●● Gryficka Kolej Wąskotorowa - zlikwidowany w roku 2007 odcinek Trzebiatów Wąskotorowy - Tąpadły - Gryfice Wąskotorowe.
●●● Gryficka Kolej Wąskotorowa - nieczynny od roku 2000 ale jeszcze istniejący odcinek Trzebiatów Wąskotorowy - Pogorzelica Gryficka.
|
| Jest 15:48 i na stację wjechał IC 86155 "Swarożyc" relacji Kołobrzeg - Wrocław Główny. 4 wagony, z przodu lokomotywa SU 4210 - 006. Pociąg już na wstępie ma 20 minut opóźnienia a dworcowy megafon od kwadransa przekonuje że "opóźnienie nie powstało z winy PKP PLK". Jasne, to nie my tylko oni. Czyżby w Kołobrzegu do ostatniej chwili szukano w miarę sprawnego spalinowozu ? |
| Krótki postój i IC "Swarożyc" rusza w dalszą drogę do Gryfic. Od Szczecina Głównego (gdzie do tego krótkiego składu doczepią się kolejne wagony) pociąg pojedzie Magistralą Nadodrzańską przez Rzepin i Zieloną Górę. Do Wrocławia Głównego pociąg powinien dojechać około godziny 22:00 (czyli za 6 godzin z kawałkiem) ale czy aby opóźnienie nie będzie się powiększać ? Tego nie wie nikt :/ |
| Budynek dworca widziany od strony miasta czyli z parkingu przy ulicy Dworcowej. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 375: Kołobrzeg - Trzebiatów - Goleniów - Szczecin Główny. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Trzebiatów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Trzebiatów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Trzebiatów ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Trzebiatów ❋
Galerie Fotograficzne Jerzego Granowskiego
-
Linia Trzebiatów - Kołobrzeg ❋
Zbąszynek, Kolej i Ja
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji TRZEBIATÓW |
1945 |
---> KAMIEŃ POMORSKI (linia zniszczona i zlikwidowana w wyniku II wojny światowej) |
|
| |
|
Trzebiatów Wąskotorowy
|
|
|
Kolej wąskotorowa o prześwicie 1000 mm. |
| Wizyta 1 - wakacje 2001.
Nie wiem jaki jest dzień dzisiejszy tej części Gryfickiej Kolei Dojazdowej, ale trzy lata temu stan wąskotorowej kolei w Trzebiatowie nie pozostawiał złudzeń. Na zdjęciu Grześ forsuje nieczynne tory nr 1 i 2.
|
| Podobnie jak na zdjęciu powyżej widok od północy od strony wjazdu z Niechorza.
|
| Wizyta 2 - wakacje 2022.
Spojrzenie na zarośniętą i zrujnowaną stację wąskotorową (budynek grozi zawaleniem) od strony ulicy Kilińskiego. W lewo Gryfice (linia zlikwidowana po roku 2007), w prawo bałtyckie kurorty: Pogorzelica, Niechorze i Trzęsacz. Linia w tę stronę jeszcze istnieje i to daje bardzo naiwną wiarę że wąskotorowe pociągi nad morze jeszcze kiedyś powrócą. No cóż - naiwność nie boli. To prawie 15 km zdewastowanego toru - jego reaktywacja w obecnej rzeczywistości graniczyłaby z cudem. Ale pomarzyć przecież wolno... |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 376: Gryfice Wąskotorowe - Rewal - Trzebiatów Wąskotorowy. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 376a: Gryfice Wąskotorowe - Tąpadły - Trzebiatów Wąskotorowy. |
Linki zewnętrzne
Linki do informacji i zdjęć dotyczących Gryfickiej Kolei Dojazdowej znajdują się na stronach stacji Niechorze i Gryfice Wąskotorowe.
|
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji TRZEBIATÓW WĄSKOTOROWY |
1991 |
---> DARGOSŁAW |
1999 |
---> POGORZELICA GRYFICKA |
|
|