Lubartów |
Lu |
|
|
|
Obiekt oddany do użytku w roku 1893 ❋ PŽD - Priwislinskaja Železnaja Doroga / Kolej Nadwiślańska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2009
|
Obiekt położony na wysokości 177 m n.p.m.
|
|
| Widok na południe - wyjazd do Lublina - ujęcie z peronu 1. |
| Ujęcie odwrotne - widok na północ - wyjazd do Parczewa i Łukowa. |
| Pięknie odnowiony budynek stacji - widok od strony peronów. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 551: Łuków - Lublin. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 551: Łuków - Lublin. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Lubartów ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Lubartów ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Lubartów ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Lublin - Radzyń Podlaski, 17-V-2009 ❋
Kolejowa Strona MK z Podkarpacia
|
Jeszcze w latach 80-tych ubiegłego stulecia linię Lublin - Łuków przejeżdżał nocny (w składzie była nawet kuszetka) dalekobieżny pociąg relacji Lublin - Gdynia Główna. Był prawdziwym włóczęgą całej "ściany wschodniej" - jechał przez Siedlce, Ostrołękę, Szczytno, Olsztyn Główny i Elbląg. Później przez kilka lat pojawiała się jeszcze na tej linii jego mutacja do Olsztyna Głównego przez Białystok, Ełk i Giżycko. Ale to już daleka historia. Pociągi pasażerskie na trasie Lublin - Łuków przestały jeździć 3 kwietnia 2000 r, a fragmenty linii Siedlce - Małkinia - Ostrołęka - Wielbark - Szczytno (którymi ten zacny pociąg jechał) już nie istnieją. Przypomnijmy - tego dnia wycofano pociągi pasażerskie z 1028 km linii kolejowych w Polsce tłumacząc to "koniecznością zmian sposobów finansowania tego rodzaju przewozów i usprawnienia procesu eksploatacyjnego". Połączenia kolejowe zniknęły nie tylko tutaj - w Lubartowie, ale w szeregu innych miast powiatowych - chociażby w Nowym Mieście Lubawskim, Dąbrowie Tarnowskiej, Myśliborzu i Głubczycach oraz w znanym kurorcie - Karpaczu. Dyrektorem generalnym PKP był wówczas Krzysztof Celiński - człowiek wyjątkowo odporny na wszelkie zmiany polityczne u szczytów władzy. Nie było to jego jedyne osiągnięcie w likwidowaniu linii i połączeń kolejowych na masową skalę. Krzysztof Celiński zadziałał ponownie 24 czerwca tego samego roku czyli niecałe 3 miesiące później. Jego decyzją zlikwidowano wówczas pociągi na następnych 678 km linii kolejowych. Łącznie w ciągu kwartału udało się więc panu Celińskiemu wyciąć z sieci krajowych połączeń pasażerskich 1706 km linii kolejowych !!! Z uwagi na niewątpliwy rozmach oraz całkowite, totalne wyjebanie na głosy społeczności lokalnych był to bezprecedensowy, najbardziej drastyczny i głupi przypadek likwidacji kolejowego ruchu pasażerskiego w naszej części Europy.
We wrześniu 2013 r. regularna komunikacja pasażerska prowadzona przez Przewozy Regionalne powróciła na trasę z Lublina do Parczewa i w związku z tym południowy fragment linii Lublin - Łuków został poddany częściowej modernizacji. Całkowicie odnowiono tutejszą stację (nowe perony), pojawiło się kilka nowych przystanków. Docelowo (takie informacje zaczęły się pojawiać się od początku roku 2016) cała linia ma zostać gruntownie odnowiona jako alternatywna trasa objazdowa z centrum kraju do Lublina. Być może linia kolejowa Lublin - Łuków staje przed szansą na ocalenie. Czy tak się stanie - zobaczymy niebawem. |
| |
|