Szczecinek |
Sk |
|
|
|
|
Neustettin | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1878 ❋ KO - Königlich Preußische Ostbahn / Królewska Pruska Kolej Wschodnia
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2021
|
Obiekt położony na wysokości 142 m n.p.m. |
|
| Prosto z budynku dworca albo położonej tuż obok poczty wchodzimy na peron 1. W pewnym oddaleniu, na torze 5 (peron 2) przycupnął sobie spalinowy zespół trakcyjny typu SA 139 o numerze 025 w barwach Polregio. Ujęcie w kierunku południowo - zachodnim. |
| Nadal peron 1. Odwracamy się - za płotkiem mamy tor odstawczy 9 zakończony jednokomorową TZ ze stałym sygnałem Zs1 "STÓJ" . Kiedyś także był on dostępny z peronu 1, ale przestał być potrzebny do odprawiania pociągów. Ujęcie w kierunku północno - wschodnim. Na razie nic specjalnego. |
| A to już peron 3 (zdaje się że najdłuższy na stacji) i dalekie ujęcie w kierunku południowo - zachodnim. |
| Po lewej mamy służbową, kolejową kamienicę, nieco dalej stacyjną wieżę ciśnień. |
| Semafory wyjazdowe N8, P, R i S. Na wprost wyjazd w stronę Złocieńca (obecnie jest to jedyny dwutorowy szlak opuszczający stację w Szczecinku) oraz (w lewo na południe) wyjazd do Piły. Wiaduktem nad torami przebiegała kiedyś DK nr 11. Obecnie wypchnięto ją poza miasto na obwodnicę. |
| Towarowa, dość rozbudowana i nadal praktycznie w całości eksploatowana część stacji. Nie jest to normą na sieci PKP a raczej wyjątkiem. Powodem jest przemysłowe sąsiedztwo stacji - zakład widoczny po prawej to Kronospan Szczecinek - część większej całości światowego lidera produkcji surowych płyt MDF, HDF i płyt wiórowych, laminowanych płyt MDF i płyt wiórowych oraz lakierowanych płyt HDF (przytaczam opis za Wikipedią). Jeżeli więc na jakimś zamkniętym obiekcie kolejowym w Polsce zobaczymy budynek dworca z oknami, drzwiami lub innymi dziurami pozabijanymi takimi płytami (raczej zwykłymi niż laminowanymi) to wielce prawdopodobne będzie to że pochodzą one właśnie z tej fabryki :/ Poza tym zakład podobno trochę truje i dymi (przytaczam opinię mieszkańców miasta z którymi rozmawiałem). |
| Ujęcie od strony południowo - zachodniej. Po lewej budynek dworca. |
| |
|
Kolejne 2 zdjęcia to budynek dworca widziany z bliska z peronu 3. Pomimo prac modernizacyjnych przeprowadzonych ostatnio (do roku 2021) na liniach do Słupska i Złocieńca w samym Szczecinku na razie wszystko wygląda raz na ludowo i po staremu - ale to nie znaczy że źle. Starodawny szlaban broni przejazdu przez tory:)
Mapa przedstawia aktualny status węzła kolejowego w Szczecinku.
●●● dwutorowa, niezelektryfikowana magistrala z Runowa Pomorskiego do Chojnic wykorzystywana obecnie tylko w ruchu towarowym i lokalnym ruchu pasażerskim. W roku 1991 zdemontowano jeden tor na odcinku Szczecinek - Czarne.
●●● jednotorowa, zelektryfikowana linia z Piły do Białogardu czynna w regularnym, przede wszystkim dalekobieżnym ruchu pasażerskim prowadzącym do bałtyckich kurortów Pomorza Środkowego.
●●● jednotorowa, niezelektryfikowana linia do Słupska przez Miastko wykorzystywana w lokalnym ruchu pasażerskim.
|
| Stojący na torze 5 przy peronie 2 zestaw SA 139 - 025 to podwójna PESA Link z Pomorskiego Zakładu Polregio w Gdyni. Sposobi się do odjazdu do Słupska. Nastąpi to o 14:33. |
| Ujęcie w kierunku północno - wschodnim. Zasadniczo jest to wyjazd na wschód do Człuchowa i Chojnic. Linia z Runowa Pomorskiego do Chojnic była tutaj pierwsza, miała status magistrali i była jedynym, w całości dwutorowym szlakiem przechodzącym przez Szczecinek. Obecnie ta dwutorowość nie jest już kompletna - drugi tor na odcinku Szczecinek - Czarne został zwinięty na progu III RP w roku 1991. Najwyraźniej trzeba było zaoszczędzić na utrzymaniu :| Poza tym w lewo na północ opuszcza stację linia do Białogardu (dalej Kołobrzeg lub Koszalin) a na wprost linia do Słupska (dalej Ustka). Obiema możemy więc pojechać nad polskie morze :) |
| Zestaw SA 139 - 025 jako osobowy IR 88237 rusza w drogę do Słupska. |
| Czas podróży w okolice Bałtyku to w przypadku tego pociągu godzina i 15 minut. |
| Widok z peronu 2 (tor 5) od strony północno - wschodniej na budynek dworca. |
| Jest 14:50. Na tor 6 przy peronie 3 wjeżdża spóźniony równą godzinę IC 3807 "Malczewski" z Krakowa Głównego do Kołobrzegu. Z przodu maszyna EP 07 - 370 z Zakładu Północnego IC w Gdyni. To jeszcze nie sezon wakacyjny - 5 "dwójek", pojedyńcza "jedynka" i w środku wagon barowy, ale to i tak jak na rodzime warunki zestaw luksusowy... |
| Polregio do Słupska odjechał stąd kwadrans temu więc pasażerowie z "Malczewskiego" chcący pojechać dalej na ogólne pojęte Pomorze Środkowe na razie mają 3 godziny niezaplanowanego czasu wolnego. Można gdzieś w okolicy napić się kawy (podwójnej) albo udać się na zwiedzanie Szczecinka. Warto :) No chyba że pojadą dalej i spróbują przesiąść się w Białogardzie. |
Szczecinek mapa topograficzna rok 1934
|
Archiwum Map Wojskowego Instytutu Geograficznego 1919 - 1939. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 383: Szczecinek / Człuchów - Miastko - Korzybie - Słupsk. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 383: Szczecinek - Miastko - Korzybie - Słupsk. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 385: Poznań Główny - Piła Główna - Szczecinek - Białogard - Kołobrzeg. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 385: Kołobrzeg - Białogard - Szczecinek - Piła Główna - Poznań Główny. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1988/89 |
tabela nr 385: Chojnice - Człuchów - Szczecinek - Złocieniec - Runowo Pomorskie. |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Szczecinek ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Szczecinek ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Stacja Szczecinek ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Strecken Słupsk (Stolp) - Korzybie (Zollbrück) - Miastko (Rummelsburg) - Szczecinek (Neustettin) ❋
Eisenbahnen in Pommern
-
Strecken Runowo Pomorskie (Ruhnow) - Drawsko Pomorskie (Dramburg) - Złocieniec (Falkenburg) - Czaplinek (Tempelburg) - Szczecinek (Neustettin) ❋
Eisenbahnen in Pommern
Linki do informacji dotyczących linii Szczecinek - Miastko - Korzybie - Słupsk znajdują się także na stronie stacji Korzybie.
|
| |
|