Wschowa |
Wh |
|
|
|
|
Fraustadt | przedwojenna niemiecka nazwa stacji |
Obiekt oddany do użytku w roku 1857 ❋ BPGE - Breslau - Posen - Glogauer Eisenbahn / Kolej Wrocławsko - Poznańsko - Głogowska
|
Stan aktualności zdjęć i większości opisów na stronie - rok 2022
|
Obiekt położony na wysokości 90 m n.p.m. |
|
| Peron 1 dworca we Wschowej wygląda mniej więcej tak jak spora część ulic w moim rodzinnym mieście czyli w Łodzi. Popękany asfalt na przemian ze zdemolowaną kostką brukową i dziury. Niestety, jest to tylko mały fragment większej, dość brzydkiej całości. Cały tutejszy dworzec tak wygląda. Widoczne na wprost wejścia do tunelu pod torami są zabarykadowane - przejście podziemne jest zatopione i nieczynne. |
| Ujęcie w stronę zachodnią - wyjazd do Głogowa. Jeszcze na początku XXI wieku opuszczała stację w tym kierunku boczna linia do Lipinki Głogowskiej - ruch pasażerski zakończył się na niej w roku 1990. Linia ta uległa później stopniowej dewastacji i rozkradaniu - obecnie już nie istnieje. |
| Semafory wyjazdowe K i L do Głogowa (na całej stacji mamy sygnalizację kształtową :) oraz nastawnia dysponująca "Wh". Bocznica skręcająca za wiaduktem w prawo prowadzi (prowadziła) do dawnej cukrowni "Wschowa". Był to przez wiele lat jeden z największych zakładów produkcyjnych na terenie dzisiejszej Ziemi Lubuskiej. Komentarz nieco niżej. |
| Budynek dworca widziany z zachodniej końcówki peronu 2. Po lewej wspomniane już wcześniej zdemolowane wejście do nieczynnego podziemnego przejścia pod torami. |
| W zachodnim skrzydle budynku była kiedyś restauracja a później przestronna poczekalnia. Teraz lepiej tam nie wchodzić - Bartek próbował - nawet podłoga została zerwana. |
| Peron 1 - ujęcie w kierunku wschodnim. |
| Peron 2 - ujęcie w kierunku wschodnim. |
| Północno - wschodnia część stacji to kilka (dokładnie cztery) tory towarowe. Jest też zapuszczony (jak wszystko na tej stacji) magazyn z rampą. Wyjazd z części towarowej z torów 3 i 5 zamykają semafory G i M. Powtórzę - na całej stacji mamy sygnalizację kształtową :) Ujęcie w kierunku wschodnim - wyjazd do Leszna. |
| Jedyna na stacji mechaniczna tarcza manewrowa i semafor wyjazdowy J z toru 4 w stronę Głogowa. |
| Ogólne spojrzenie na pasażerską część stacji z peronu 2 od strony wschodniej. |
| Wspólnym, heroicznym wysiłkiem wspomnianych wcześniej województw (lekko zapewne nie było ponieważ nagocjacje trwały 2 lata) na koniec roku 2019 pociągi pasażerskie na linię z Leszna go Głogowa powróciły. Jest to od pięciu do sześciu par szynobusów fundowanych przez Polregio. Zdarzają się nawet fajne relacje - np. do Legnicy i Zielonej Góry. W dniu kiedy się z Bartkiem na stacji Wschowa pojawiliśmy pociągi pasażerskie na tej linii jakiegoś powodu nie jeździły. W zamian była przewidziana autobusowa komunikacja zastępcza, ale ona też nie jeździła. Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi ? |
|
|
|
Budynek dworca od strony podjazdu. Ta strona nie jest ani piękniejsza ani brzydsza od szeroko pojętej reszty obiektu. Ale uprzedzałem na wstępie, że cały tutejszy dworzec tak wygląda i chluby miastu - powiatowemu przecież - wcale nie przynosi. Wyblakły kolorek, odpadające tynki i dziurawy plac postojowy. Jeszcze nie ruina ale to nic straconego. Czas płynie. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
a) tabela nr 348: Wolsztyn - Nowa Sól.
b) tabela nr 349: Wschowa - Sława Śląska. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 350: Ostrów Wielkopolski - Krotoszyn - Leszno - Wschowa - Głogów. |
Sieciowy Rozkład Jazdy PKP 1966/67 |
tabela nr 350: Głogów - Wschowa - Leszno - Krotoszyn - Ostrów Wielkopolski. |
1* Przez kilkadziesiąt lat "flagowym" pociągiem na linii Leszno - Wschowa - Głogów był pospieszny z Warszawy Wschodniej jadący m. in. przez Łódź Kaliską, Ostrów Wielkopolski, Głogów i Zieloną Górę do Żagania. Ale to bardzo odległa historia. Pociąg ten zakończył kursowanie mniej więcej w roku 2002.
2* Ostatni pociąg pasażerski do Sulechowa przez Lipinkę Głogowską i Sławę Śląską odjechał stąd wieczorem 26 maja 1990 roku. W pierwszym dziesięcioleciu XXI wieku linia ta została rozkradziona do prawie dosłownie ostatniej szyny i ostatecznie zlikwidowana jeszcze przed rokiem 2005."Zmuszono też Polskę (ogromną rolę odegrali w tym Niemcy) do likwidacji dużej części naszych cukrowni i plantacji buraków poprzez narzucenie restrykcyjnych limitów. W związku z tym wielu rolników straciło źródło dochodów z upraw buraków cukrowych. Rządy niektórych krajów Unii, przed wszystkim Niemiec, wyłożyły wielkie pieniądze na wykup polskich cukrowni, z zamiarem ich likwidacji. W ten sposób ochroniły i wzmacniały swój przemysł cukrowniczy. Jeszcze w roku 1997 w Polsce działało 76 cukrowni. W roku 2012 zostało ich 18. Resztę sprzedano inwestorom zagranicznym i zlikwidowano." autor - prof. Wojciech Polak - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu źródło - portal wPolityce.pl |
Linki zewnętrzne
-
Stacja Wschowa ❋
Ogólnopolska Baza Kolejowa
-
Stacja Wschowa ❋
Atlas Kolejowy Polski
-
Stacja Wschowa ❋
Baza Danych Kolejowych
-
Linia kolejowa Wschowa - Lipinka Głogowska ❋
Strona MK z Jeleniej Góry
Lata likwidacji pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WSCHOWA |
1990 |
---> Lipinka Głogowska - SŁAWA ŚLĄSKA |
Uwaga - ruch na ciągu dalszym linii czyli na odcinku Sława Śląska - Kolsko był prowadzony do roku 1993. |
2011 |
---> GŁOGÓW |
2011 |
---> LESZNO |
|
Lata wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na liniach wychodzących ze stacji WSCHOWA |
2019 |
---> GŁOGÓW |
2019 |
---> LESZNO |
|
| |
|
|