|
Rok 1842
- maj:
- Wrocław - Oława /27 km/
- sierpień:
- Oława - Brzeg /15 km/
- październik:
- Berlin - Frankfurt (Oder) /81 km/
A-1: 22 maja zostaje otwarta pierwsza linia kolejowa na ziemiach polskich. Łączy ona Wrocław z Oławą. Jeszcze w tym samym roku zostaje przedłużona do Brzegu. |
|
|
|
Rok 1843
- maj:
- Brzeg - Opole /38 km/
- sierpień:
- Berlin - Angermünde - Tantow - Szczecin /134 km/
- październik:
- Wrocław - Jaworzyna Śląska - Świebodzice /58 km/
A-1: 28 maja pierwsza linia kolejowa dociera do Opola. Jest to początek realizacji Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) z Wrocławia do Mysłowic. B-1: 16 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Szczecina. Jest to bezpośrednie połączenie z Berlinem (Berlin-Stettiner Eisenbahn). |
|
|
|
Rok 1844
- lipiec:
- Jaworzyna Śląska - Świdnica /10 km/
- październik:
- Wrocław - Malczyce - Legnica /63 km/
A-1: 21 lipca zostaje otwarty pierwszy odcinek przyszłej Magistrali Podsudeckiej do Świdnicy. Jaworzyna Śląska staje się pierwszym węzłem kolejowym na ziemiach polskich. B-1: 19 października pierwsza linia kolejowa dociera do Legnicy. Jest to pierwszy etap realizacji Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn). |
|
|
|
Rok 1845
- czerwiec:
- Warszawa - Grodzisk Mazowiecki /30 km/
- październik:
- Legnica - Chojnów - Bolesławiec /46 km/
- Grodzisk Mazowiecki - Skierniewice /36 km/
- listopad:
- Skierniewice - Łowicz /22 km/
- Opole - Gogolin - Kędzierzyn Koźle - Gliwice - Ruda Chebzie - Świętochłowice /100 km/
A-1: 15 czerwca zostaje otwarty podmiejski fragment przyszłej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (Warszawsko-Wienskaja Żeleznaja Doroga). Odcinek ten łączy Warszawę z Grodziskiem Mazowieckim. C-2: 2 listopada pierwsza linia kolejowa wjeżdża na teren przemysłowego Górnego Śląska i dociera do Gliwic. |
|
|
|
Rok 1846
- styczeń:
- Kędzierzyn Koźle - Nędza - Racibórz /32 km/
- maj:
- Szczecin - Szczecin Dąbie - Stargard Szczeciński /35 km/
- wrzesień:
- Bolesławiec - Węgliniec - Jankowa Żagańska - Żary - Jasień - Lubsko - Guben - Frankfurt (Oder) /166 km/
- październik:
- Świętochłowice - Katowice - Mysłowice /18 km/
- Skierniewice - Koluszki - Piotrków Trybunalski /78 km/
- listopad:
- Jankowa Żagańska - Żagań - Szprotawa - Głogów /72 km/
- Węgliniec - Pieńsk /20 km/
- grudzień:
- Piotrków Trybunalski - Radomsko - Częstochowa /85 km/
C-1: 1 września Wrocław uzyskuje połączenie kolejowe z Berlinem (Kolej Dolnośląsko-Marchijska). D-1: 3 października pierwsza linia kolejowa dociera do Katowic oraz w pobliże ówczesnej granicy prusko - austriackiej w Mysłowicach. Jest to koniec realizacji Kolei Górnośląskiej. D-2 i F-1: 13 października Kolej Warszawsko-Wiedeńska dociera do Piotrkowa Trybunalskiego a 2 miesiące później (13 grudnia) do Częstochowy. E-1: 1 października pierwsza linia kolejowa dociera do Głogowa. Jest to Dolnośląska Kolej Boczna (Niederschlesische Zweigbahn). |
|
|
|
Rok 1847
- maj:
- Racibórz - Chałupki /20 km/
- Wien - Přerov - Ostrava - Bogumin /276 km/
- lipiec:
- Brzeg - Lipowa Śląska - Grodków Śląski - Pakosławice /38 km/
- sierpień:
- Stargard Szczeciński - Choszczno - Dobiegniew /67 km/
- wrzesień:
- Pieńsk - Zgorzelec Ujazd - Görlitz - Löbau - Dresden /114 km/
- październik:
- Mysłowice - Szczakowa - Trzebinia - Kraków /67 km/
- grudzień:
- Częstochowa - Zawiercie - Ząbkowice Będzińskie /63 km/
A-2 i E-1: 14 października pierwsza linia kolejowa dociera do Krakowa - jest to końcowy frgment Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (Privilegierte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn) na razie częściowo przebiegający przez terytorium Prus. |
|
|
|
Rok 1848
- kwiecień:
- Ząbkowice Będzińskie - Maczki - Szczakowa /16 km/
- czerwiec:
- Dobiegniew - Krzyż /23 km/
- Löbau - Zittau /34 km/
- lipiec:
- Krzyż - Wronki - Szamotuły /50 km/
- sierpień:
- Szamotuły - Poznań /33 km/
- wrzesień:
- Chałupki - Bogumin /3 km/
- listopad:
- Pakosławice - Nysa /9 km/
A-1: 1 kwietnia Kolej Warszawsko-Wiedeńska osiąga granicę Królestwa Polskiego na stacji w Maczkach. D-1: 10 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Poznania. |
|
|
|
Rok 1849
- W roku 1849 na ziemiach polskich nie został oddany do użytku ani jeden odcinek linii kolejowej.
|
|
|