 |
Rok 1870
- marzec:
- Wrocław - Wrocław Nadodrze /4 km/
- czerwiec:
- Łaziska - Tychy /8 km/
- Frankfurt (Oder) - Rzepin - Zbąszyń - Poznań /177 km/
- Guben - Krosno Odrzańskie - Czerwieńsk - Sulechów - Zbąszyń /102 km/
- lipiec:
- Gdańsk - Sopot /11 km/
- wrzesień:
- Sopot - Reda - Lębork - Słupsk /109 km/
- grudzień:
- Trutnov - Kunčice nad Labem /32 km/
- ???
- Moskva - Smolensk /419 km/
B-2: 26 czerwca Poznań uzyskuje najkrótsze połączenie z Berlinem przez Frankfurt (Märkisch-Posener Eisenbahn). |
F-1: Pozycja nie została naniesiona na mapę. |
|
|
 |
Rok 1871
- styczeń:
- Piła - Złotów /32 km/
- Tczew - Starogard Gdański /25 km/
- Cieszyn Zachodni - Čadca - Žilina /68 km/
- Ostrava - Frydek Mistek /22 km/
- Insterburg - Gerdauen /45 km/
- luty:
- Terespol - Brześć nad Bugiem /5 km/
- czerwiec:
- Chlumec nad Cidlinou - Ostromeř - Stara Paka - Martinice v Krkonošich - Kunčice nad Labem /74 km/
- sierpień:
- Złoczów - Tarnopol /64 km/
- wrzesień:
- Halle - Cottbus - Guben /211 km/
- październik:
- Lubin - Rudna Gwizdanów - Głogów - Nowa Sól - Zielona Góra - Czerwieńsk /106 km/
- Wrocław - Strzelin /37 km/
- listopad:
- Tarnopol - Borki Wielkie - Podwołoczyska /53 km/
- Ełk - Prostki /15 km/
- Oleśnica - Syców /25 km/
- Złotów - Chojnice /51 km/
- Toruń Wschodni - Kowalewo Pomorskie - Jabłonowo Pomorskie /55 km/
- Kunčice nad Labem - Vrchlabi /4 km/
- grudzień:
- Gerdauen - Korsze - Czerwonka /63 km/
- Żagań - Żary /13 km/
- Trutnov - Svoboda nad Upou /10 km/
- ???
- Brześć nad Bugiem - Baranowicze - Stołpce - Minsk - Orša - Smolensk /681 km/
- Kaišiadorys - Radiviliškis - Šiauliai - Liepaja /289 km/
A-3: 8 stycznia zostaje uruchomiony odcinek Kolei Koszycko-Bogumińskiej z Cieszyna Zachodniego do Čadcy wraz z Tunelem Jabłonkowskim. Jest to pierwsze transkarpackie połączeni kolejowe w granicach Monarchii Austro-Węgierskiej. Stacją graniczną stają się Mosty Śląskie. B-1 i I-1: 2 lutego pierwsza linia kolejowa dociera do Brześcia nad Bugiem. Jest to przedłużenie Kolei Warszawsko-Terespolskiej. W tym samym roku w Brześciu następuje jej połączenie z linią do Baranowicz, Mińska, Smoleńska i Moskwy. D-1 i G-1: 1 sierpnia pierwsza linia kolejowa dociera do Tarnopola, a 4 listopada do ówczesnej granicy austriacko - rosyjskiej (później polsko - sowieckiej) w Podwołoczyskach. F-1: 1 października pierwsza linia kolejowa dociera do Zielonej Góry. |
|
|
 |
Rok 1872
- marzec:
- Syców - Kępno /21 km/
- maj:
- Przemyśl - Chyrów /35 km/
- Poznań - Gniezno - Mogilno - Inowrocław - Bydgoszcz /152 km/
- Kępno - Wieruszów /9 km/
- czerwiec:
- Żary - Tuplice - Forst - Cottbus /59 km/
- lipiec:
- Chyrów - Krościenko /18 km/
- wrzesień:
- Strzelin - Henryków - Ziębice /21 km/
- Krościenko - Ustrzyki Dolne /8 km/
- październik:
- Gliwice - Zabrze Biskupice - Bytom /18 km/
- Chorzów Stary - Chorzów Miasto /4 km/
- listopad:
- Ustrzyki Dolne - Zagórz - Komańcza /70 km/
- Weißwasser - Bad Muskau /8 km/
- grudzień:
- Jabłonowo Pomorskie - Iława - Ostróda /65 km/
- Czerwonka - Olsztyn /31 km/
- Chyrów - Sambor - Drohobycz - Stryj /101 km/
- Drohobycz - Borysław /11 km/
- Komańcza - Łupków /14 km/
- Medzilaborce - Humenne - Satoraljaujhely /118 km/
- ???
- Olomouc - Milotice nad Opavou - Křnov - Opava Vychod /116 km/
- Nowa Wilejka - Mołodeczno - Olechnowicze - Minsk /185 km/
- Minsk - Bobrujsk - Homel /280 km/
- Podwołoczyska - Voločiska - Ploskiriv - Žmerinka /178 km/
B-1 i H-5: 13 maja zostaje uruchomiony pierwszy fragment Pierwszej Węgiersko-Galicyjskiej Kolei Żelaznej (Erste Ungarisch-Galizische Eisenbahn) mającej połączyć Przemyśl i Lwów z Budapesztem. 18 grudnia linia ta dociera do przyszłej granicy polsko - słowackiej w Łupkowie. H-2: 1 grudnia pierwsza linia kolejowa dociera do Olsztyna. |
I-3: Pozycja nie została naniesiona na mapę. |
|
|
 |
Rok 1873
- marzec:
- Inowrocław - Toruń /34 km/
- kwiecień:
- Starogard Gdański - Zblewo /15 km/
- czerwiec:
- Ziębice - Kamieniec Ząbkowicki - Bardo /27 km/
- sierpień:
- Chojnice - Czersk - Zblewo /57 km/
- Olsztyn - Ostróda /40 km/
- Toruń - Toruń Wschodni /4 km/
- Brody - Radziwiłłów /7 km/
- wrzesień:
- Głubczyce - Pietrowice Głubczyckie - Křnov /17 km/
- październik:
- Lwów - Stryj /75 km/
- listopad:
- Šumperk - Hanušovice - Dolni Lipka - Lichkov /51 km/
- listopad:
- Angermünde - Schwedt (Oder) /23 km/
- ???
- Białystok - Grajewo - Prostki /88 km/
- Białystok - Bielsk Podlaski - Czeremcha - Brześć nad Bugiem /130 km/
- Brześć nad Bugiem - Kowel /122 km/
- Kowel - Kiwierce - Równe - Zdołbunów - Mohylany /182 km/
- Mohylany - Šhepetovka - Kiev /329 km/
- Daugavpils - Panevežys - Radiviliškis /168 km/
I-1 i I-2: Uruchomienie Kolei Brzesko-Grajewskiej z Brześcia nad Bugiem przez Białystok do Prostek i połączenie z Pruską Koleją Wschodnią do Królewca. Stacją graniczną staje się Grajewo. Jest to trzecie połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim. I-3, I-4 i I-5: Uruchomienie Kolei Brzesko-Kijowskiej. Pierwsza linia kolejowa dociera do Kowla, Równego i przyszłej granicy polsko - sowieckiej w Mohylanach. Dalej linia ta prowadzi do Kijowa. |
|
|
 |
Rok 1874
- styczeń:
- Hradec Kralove - Tynište nad Orlici - Doudleby nad Orlici - Letohrad - Lichkov /83 km/
- marzec:
- Kamieniec Ząbkowicki - Ząbkowice Śląskie /10 km/
- maj:
- Rzepin - Czerwieńsk /57 km/
- Łupków - Medzilaborce /10 km/
- czerwiec:
- Węgliniec - Bielawa Dolna - Horka /23 km/
- lipiec:
- Wrocław - Ścinawa - Rudna Gwizdanów /77 km/
- wrzesień:
- Bardo - Kłodzko /9 km/
- listopad:
- Usti nad Orlici - Letohrad /14 km/
- grudzień:
- Kamieniec Ząbkowicki - Otmuchów - Goświnowice /29 km/
- ???
- Radziwiłłów - Kamienica Wołyńska - Zdołbunów /94 km/
C-2: 30 maja zostaje otwarty (na razie prowizorycznie - stan ten potrwa jeszcze 2 lata) tunel w Łupkowie. Tym samym Pierwsza Węgiersko-Galicyjska Kolej Żelazna z Przemyśla do Satoraljaujhely staje się drugim transkarpackim połączeniem kolejowym. F-1: 21 września pierwsza linia kolejowa dociera do Kłodzka. |
|
|
 |
Rok 1875
- styczeń:
- Stryj - Dolina - Stanisławów /108 km/
- Rzepin - Kostrzyn /32 km/
- maj:
- Miłkowice - Rokitki - Żagań - Bieniów - Jasień /93 km/
- czerwiec:
- Oleśnica - Grabowno Wielkie - Milicz - Krotoszyn - Jarocin - Września - Gniezno /106 km/
- Pogegen - Heydekrug - Memel /86 km/
- lipiec:
- Görlitz - Hagenwerder - Zawidów - Frydlant - Raspenava - Liberec /59 km/
- Choceň - Tynište nad Orlici - Nachod - Mezimesti - Broumov /102 km/
- sierpień:
- Kłodzko - Bystrzyca Kłodzka /19 km/
- wrzesień:
- Bystrzyca Kłodzka - Międzylesie /17 km/
- październik:
- Międzylesie - Lichkov /9 km/
- Hagenwerder - Krzewina Zgorzelecka - Zittau /24 km/
- Tilsit - Pogegen /6 km/
- listopad:
- Nysa - Nowy Świętów - Głuchołazy /18 km/
- grudzień:
- Głuchołazy - Jindřichov ve Slezsku - Třemešna ve Slezsku - Křnov /38 km/
- Poznań - Jarocin - Pleszew - Ostrów Wielkopolski - Ostrzeszów - Kępno - Kluczbork /200 km/
D-1: 1 lipca zostaje otwarte drugie transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Görlitz przez Hagenwerder, Zawidów i Frydlant do Liberca. Stacją graniczną staje się Zawidów. G-1: 15 października zostaje otwarte trzecie transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Kłodzka do Letohradu. Stacją graniczną staje się Międzylesie. |
|
|
 |
Rok 1876
- luty:
- Vaclavice - Starkoč /3 km/
- maj:
- Ducherow - Usedom - Świnoujście /38 km/
- czerwiec:
- Nysa - Goświnowice /9 km/
- Nowy Świętów - Prudnik /16 km/
- sierpień:
- Prudnik - Racławice Śląskie - Głubczyce /29 km/
- Tarnów - Stróże - Nowy Sącz - Muszyna - Plaveč - Prešov /205 km/
- wrzesień:
- Malbork - Prabuty - Iława /69 km/
- październik:
- Iława - Zajączkowo Lubawskie - Montowo /25 km/
- listopad:
- Kostrzyn - Godków - Chojna /45 km/
- Racławice Śląskie - Kędzierzyn Koźle /34 km/
- ???
- Łuków - Dęblin /62 km/
B-1: 15 maja pierwsza linia kolejowa wjeżdża na wyspę Uznam i dociera do Świnoujścia. D-2: 18 sierpnia zostaje otwarta Kolej Preszowsko-Tarnowska (Eperjes-Tarnower Bahn) Jest to trzecie transkarpackie połączenie kolejowe. Stacją graniczną staje się Muszyna. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Nowego Sącza. |
|
|
 |
Rok 1877
- maj:
- Chojna - Szczecin /54 km/
- Montowo - Działdowo /36 km/
- Wałbrzych Szczawienko - Szczawno Zdrój - Boguszów Gorce Wschód - Mieroszów - Mezimesti /35 km/
- sierpień:
- Mława - Ciechanów - Nasielsk - Modlin - Warszawa Praga - Pilawa - Dęblin - Puławy - Lublin - Rejowiec - Chełm - Luboml - Kowel /457 km/
- wrzesień:
- Działdowo - Mława /17 km/
- listopad:
- Runowo - Drawsko Pomorskie /22 km/
- Chojnice - Człuchów /15 km/
- grudzień:
- Drawsko Pomorskie - Złocieniec - Czaplinek /29 km/
- ???
- Warszawa Główna - Warszawa Gdańska - Warszawa Praga - Warszawa Wschodnia /15 km/
A-3: 15 maja zostaje otwarte czwarte transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to linia z Wałbrzycha Szczawienka przez Kuźnice Świdnickie do Mezimesti. Stacją graniczną staje się Mieroszów. B-1 i F-1: 17 sierpnia zostaje otwarta Kolej Nadwiślańska (Priwislinskaja Żeleznaja Doroga). Jest to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w ówczesnym Królestwie Polskim: • dzięki niemu Warszawa uzyskuje najkrótsze połączenie kolejowe z Gdańskiem. W Mławie która staje się stacją graniczną Kolej Nadwiślańska łączy się z Koleją Malborsko-Mławską (Marienburg-Mlawaer Eisenbahn). • jest to czwarte połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim. • ponadto pierwsza linia kolejowa dociera do Chełma i Lublina. • niejako "przy okazji" zostaje uruchomione połączenie torowe (most przez Wisłę) lewo i prawobrzeżnej części Warszawy. Powstaje warszawski węzeł kolejowy z wyjściami w pięciu kierunkach - cztery 1520 mm (Mława, Białystok, Siedlce i Lublin) oraz jedno 1435 mm (Skierniewice). Tak to będzie wyglądać aż do 1902 roku. |
|
|
 |
Rok 1878
- styczeń:
- Człuchów - Czarne /31 km/
- maj:
- Czarne - Szczecinek - Czaplinek /53 km/
- sierpień:
- Bielsko Biała - Żywiec /21 km/
- październik:
- Opole - Strzelce Opolskie /29 km/
- Szczecinek - Słosinko - Miastko - Korzybie - Słupsk - Ustka /121 km/
- listopad:
- Korzybie - Sławno - Darłowo /35 km/
- Szczecinek - Grzmiąca - Białogard /63 km/
- Jabłonowo Pomorskie - Mełno - Grudziądz /30 km/
- Insterburg - Darkehmen - Gołdap /54 km/
E-3: 15 listopada pierwsza linia kolejowa dociera do Grudziądza. |
|
|
 |
Rok 1879
- maj:
- Poznań - Oborniki - Rogoźno - Piła - Szczecinek /166 km/
- Strzelce Opolskie - Toszek /17 km/
- lipiec:
- Gołdap - Olecko - Ełk /65 km/
- sierpień:
- Toszek - Pyskowice /10 km/
- październik:
- Kłodzko - Ścinawka Średnia - Nowa Ruda /21 km/
- listopad:
- Grudziądz - Laskowice Pomorskie /22 km/
- Železny Brod - Tanvald /17 km/
|
|
|