W roku 1850 na ziemiach polskich nie został oddany do użytku ani jeden odcinek linii kolejowej.
Rok 1851
lipiec:
Krzyż - Piła - Nakło nad Notecią - Bydgoszcz /145 km/
A-1: 27 lipca pierwsza linia kolejowa dociera do Bydgoszczy. Odcinek z Krzyża przez Piłę do Bydgoszczy to pierwszy odcinek Pruskiej Kolei Wschodniej (Preußische Ostbahn).
A-1: 6 sierpnia Preußische Ostbahn dociera do Gdańska.
Rok 1853
marzec:
Świebodzice - Wałbrzych Szczawienko - Wałbrzych Miasto /13 km/
sierpień:
Braniewo - Kobbelbude - Königsberg /61 km/
A-1: 1 marca pierwsza linia kolejowa dociera do Wałbrzycha. Jest to pierwszy "górski" szlak kolejowy na ziemiach polskich.
B-1: 2 sierpnia Preußische Ostbahn dociera do Królewca. Nie są jeszcze gotowe mosty przez Wisłę i Nogat - odcinek z Tczewa do Malborka podróżni pokonują dyliżansami.
A-1: Odcinek Wałbrzych Szczawienko - Wałbrzych Miasto nie został naniesiony na mapę.
Legnica - Jawor - Strzegom - Jaworzyna Śląska /47 km/
A-2: 20 lutego pierwsza linia kolejowa dociera do Tarnowa i Dębicy. Jest to początek realizacji Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika (Galizische Carl Ludwig Bahn) z Krakowa do Lwowa.
C-1: Dzisiejsza nazwa stacji Niedobczyce to Rybnik Towarowy.
Rok 1857
styczeń:
Kraków Bieżanów - Wieliczka /5 km/
luty:
Tarnowskie Góry - Tworóg Brynek - Zawadzkie /35 km/
C-1: 10 października zostaje uruchomiona zachodnia część Ostbahnu z Frankfurtu (Oder) do Krzyża. Przy tej okazji pierwsza linia kolejowa dociera do Gorzowa Wielkopolskiego.
C-2: 12 października zostają uruchomione przeprawy mostowe przez Wisłę w Tczewie (wówczas jedna z najdłuższych w Europie) i Nogat w Malborku. Elbląg i Królewiec uzyskują w ten sposób połączenie kolejowe z Berlinem.
Rok 1858
styczeń:
Opole - Fosowskie - Zawadzkie /41 km/
maj:
Głogów - Grodziec Mały /3 km/
wrzesień:
Podłęże - Niepołomice /5 km/
listopad:
Dzierżoniów - Piława Górna - Ząbkowice Śląskie /22 km/
Dębica - Rzeszów /47 km/
grudzień:
Hradec Kralove - Jaromeř - Stara Paka - Železny Brod - Turnov /102 km/
D-2: 15 listopada pierwsza linia kolejowa dociera do Rzeszowa.
Sankt Petersburg - Pskov - Rezekne - Daugavpils /550 km/
A-1: 1 maja pierwsza linia kolejowa dociera do Liberca. Jest to koniec realizacji bardzo trudnej technicznie kolei Süd-Norddeutsche Verbindungsbahn łączącej Liberec z Pardubicami.
B-1 i B-2: 1 czerwca pierwsze linie kolejowe docierają do Koszalina i Kołobrzegu. Białogard staje się stacją węzłową.
C-1: 24 sierpnia powstaje boczny, graniczny odcinek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej z Dąbrowy Górniczej do Katowic. Jest to pierwsze połączenie kolejowe pomiędzy Prusami i Królestwem Polskim.