Historia kolei na ziemiach polskich
lata 1900 - 1909

WPROWADZENIE
-----
Okres zaborów
1842 - 1849
1850 - 1859
1860 - 1869
1870 - 1879
1880 - 1889
1890 - 1899
1900 - 1909
1910 - 1914
I wojna światowa
-----
Dwudziestolecie
międzywojenne
1914 - 1918
1919 - 1929
1930 - 1939
II wojna światowa
-----
Polska Ludowa
-----
Czasy współczesne
mapa-polski-1900.jpg      Rok 1900
  1. styczeń:
    1. Kwidzyn - Kisielice /29 km/
  2. kwiecień:
    1. Rudna Gwizdanów - Polkowice /18 km/
  3. maj:
    1. Kalisz Pomorski - Wierzchowo Pomorskie - Złocieniec /40 km/
    2. Krotoszyn - Dobrzyca /26 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    3. Piaseczno Miasto - Gołków /4 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
    4. Raspenava - Bily Potok pod Smrkem /6 km/
  4. czerwiec:
    1. Dzierżoniów - Pieszyce - Bielawa Zachodnia - Srebrna Góra /32 km/
    2. Międzyzdroje - Odra Port /14 km/
  5. lipiec:
    1. Szczytno - Wielbark - Nidzica /64 km/
    2. Dobrzyca - Pleszew /9 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
  6. sierpień:
    1. Markocice - Heřmanice - Frýdlant v Čechach /11 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    2. Piaseczno Miasto - Góra Kalwaria /16 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
  7. wrzesień:
    1. Gołdap - Rominter Heide /13 km/
    2. Stare Bojanowo - Krzywiń /18 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm przebudowana w 1950 roku na 750 mm
  8. październik:
    1. Kościan - Gostyń /41 km/
    2. Bolęcin - Chrzanów - Jaworzno /21 km/
    3. Kraśniewo - Malbork Kałdowo - Lipinka Gdańska /16 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    4. Stare Bojanowo - Śmigiel - Wielichowo /23 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm przebudowana w 1950 roku na 750 mm
  9. listopad:
    1. Kowalewo Pomorskie - Golub Dobrzyń - Brodnica /50 km/
    2. Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok /12 km/
    3. Rudki - Wierzchowo Pomorskie /20 km/
    4. Nowa Cerkiew - Ostaszewo Żuławskie /4 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
  10. grudzień:
    1. Kościerzyna - Lipusz /17 km/
C-2 i E-2: Pierwszy i drugi fragment Krotoszyńskiej KD.

C-3 i F-2: Drugi i trzeci fragment Grójeckiej KD.

G-2 i H-4: Pierwszy i drugi fragment Śmigielskiej KD.

F-1: Uzkorozchodna draha Frýdlant v Čechach - Heřmanice (całość).

H-3 i I-4: Piąty i szósty fragment Żuławskiej KD.


D-2: Dzisiejsza nazwa stacji Odra Port to Świnoujście.



mapa-polski-1901.jpg      Rok 1901
  1. luty:
    1. Pleszew - Pleszew Miasto /4 km/
  2. kwiecień:
    1. Lipusz - Ugoszcz /18 km/
  3. czerwiec:
    1. uruchomienie kolejowej przeprawy promowej w Świnoujściu
  4. lipiec:
    1. Ugoszcz - Bytów /6 km/
  5. sierpień:
    1. Warszawa Stalowa - Warszawa Targówek /2 km/ - linia wąskotorowa 800 mm przebudowana w 1951 roku na 750 mm
    2. Popiele - Golczewo /4 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
    3. Rominter Heide - Tollmingen - Stallupönen /38 km/
  6. wrzesień:
    1. Grodzisk Wielkopolski - Ujazd - Kościan /30 km/
    2. Unisław Pomorski - Starogród /13 km/
    3. Chełmża - Mełno /45 km/
    4. Mareza - Kwidzyn /3 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    5. Mareza - Rusinowo /20 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    6. Mareza - Pastwa Południowa /10 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    7. Radzicz Rozgraniczenie - Liszkowo Rozganiczenie /15 km/ - linia wąskotorowa 600 mm
    8. Nieżychowo Zakłady Przemysłowe - Radzicz Rozgraniczenie /18 km/ - linia wąskotorowa 600 mm
  7. październik:
    1. Kościerzyna - Gołubie Kaszubskie /12 km/
  8. listopad:
    1. Gołubie Kaszubskie - Somonino - Kartuzy /21 km/
  9. ???
    1. Ostaszewo Żuławskie - Nowy Dwór Gdański /17 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
C-1: Prom kolejowy "Stralsund" o wyporności 337 t.

E-1: Drugi fragment Mareckiej KD.

E-2: Siódmy fragment Gryfickiej KD.

F-4, F-5 i F-6: Trzy pierwsze fragmenty Kwidzyńskiej KD.

F-7 i F-8: Szósty i siódmy fragment Wyrzyskiej KD.

I-1: Siódmy fragment Żuławskiej KD.




mapa-polski-1902.jpg      Rok 1902
  1. czerwiec:
    1. Piechowice - Szklarska Poręba Górna /15 km/
    2. Poznań Wschodni - Poznań Kobylepole /5 km/
    3. Środa Wielkopolska Miasto - Połażejewo - Poznań Kobylepole /45 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm przebudowana w 1953 roku na 750 mm
    4. Tanvald - Kořenov /7 km/
  2. lipiec:
    1. Chojnice - Lipusz /53 km/
    2. Bytów - Pomysk /9 km/
    3. Strzelce Krajeńskie Miasto - Lubiana Pyrzycka /30 km/
    4. Chełmno - Starogród /6 km/
  3. sierpień
    1. Lębork - Kostroga - Jeżkowice - Pomysk /47 km/
    2. Nowogard - Dobra Nowogardzkie Północ /20 km/
    3. Srebrna Góra - Wolibórz - Ścinawka Średnia - Radków /24 km/
    4. Frýdlant v Čechach - Nove Mesto pod Smrkem - Jindřichovice pod Smrkem /23 km/
  4. wrzesień:
    1. Człuchów - Czosnowo /18 km/
    2. Iława - Nowe Miasto Lubawskie - Tama Brodzka /37 km/
  5. październik:
    1. Szklarska Poręba Górna - Jakuszyce - Kořenov /21 km/
    2. Smętowo - Skórcz /15 km/
    3. Jawor - Malczyce /30 km/
  6. listopad:
    1. Słosinko - Czosnowo /35 km/
    2. Żelkowo - Siecie - Smołdzino /9 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1913 roku na normalnotorową na odcinku Siecie - Smołdzino, w tym samym roku odcinek Żelkowo - Siecie zlikwidowano
    3. Dargoleza - Cecenowo /9 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    4. Witaszyce - Sucha - Komorze /29 km/ - linia wąskotorowa 600 mm
    5. Sucha - Robaków /4 km/ - linia wąskotorowa 600 mm
    6. Warszawa - Sochaczew - Łowicz Przedmieście - Zgierz - Łódź Kaliska - Pabianice - Zduńska Wola - Sieradz - Kalisz /256 km/
    7. Łowicz Przedmieście - Łowicz /2 km/
    8. Bednary - Łowicz /8 km/
    9. Zebrzydowa - Ławszowa /17 km/
    10. Wejherowo - Prusewo /31 km/
  7. grudzień:
    1. Szczytna Śląska - Duszniki Zdrój /6 km/
    2. Toruń Wschodni - Lubicz /10 km/
  8. ???
    1. Kowel - Sarny - Ostki - Korosten - Kiev /446 km/
    2. Rudy - Racibórz Markowice /21 km/ - linia wąskotorowa 785 mm
E-1: 1 paździenika zostaje otwarte szóste transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to wysokogórski łącznik ze Szklarskiej Poręby Górnej do Kořenova. Stacją graniczną staje się Kořenov.

F-6: 15 listopada zakończono i oddano do użytku Kolej Warszawsko-Kaliską (Warszawsko-Kaliszska Żeleznaja Doroga). Pierwsza linia kolejowa dociera do Kalisza i Sieradza a druga do Łodzi.


A-2: Pierwszy fragment Średzkiej KD.

F-4 i F-5: Pierwszy i drugi fragment Jarocińskiej KD.

H-2: Drugi fragment kolei wąskotorowej Gliwice - Rudy - Racibórz.




mapa-polski-1903.jpg      Rok 1903
  1. czerwiec:
    1. Starogard Gdański - Skórcz /24 km/
  2. lipiec:
    1. Złocieniec - Połczyn Zdrój /34 km/
    2. Bobolice - Polanów /25 km/
  3. sierpień:
    1. Jaworzno - Szczakowa /11 km/
    2. Lwów - Sambor /77 km/
  4. wrzesień:
    1. Puck - Swarzewo - Krokowa /22 km/
  5. październik:
    1. Połczyn Zdrój - Grzmiąca /32 km/
  6. listopad:
    1. Gostyń - Domachowo - Krobia - Gostkowo /27 km/
    2. Domachowo - Karzec /20 km/
    3. Janów - Jaworów /31 km/
  7. grudzień:
    1. Goleniów - Maszewo /17 km/
  8. ???
    1. Łódź Kaliska - Łódź Chojny - Łódź Widzew /15 km/
    2. Częstochowa Stradom - Herby Stare /24 km/ - linia wąskotorowa 600 mm przebudowana w 1911 roku na normalnotorową
    3. Golczewo - Stepnica /54 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
H-3: Ósmy fragment Gryfickiej KD.



mapa-polski-1904.jpg      Rok 1904
  1. luty:
    1. Zabrze Makoszowy - Ruda Bielszowice /4 km/
  2. maj:
    1. Pogegen - Laukszargen /22 km/
    2. Piotrków Trybunalski - Sulejów Pilica /16 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
  3. czerwiec:
    1. Forst - Horno - Guben /28 km/
  4. lipiec:
    1. Nowy Targ - Podczerwone - Sucha Góra /24 km/
    2. Lwówek Śląski - Zebrzydowa /28 km/
  5. sierpień:
    1. Zielona Góra - Krzystkowice /30 km/
  6. wrzesień:
    1. Przeworsk - Kańczuga - Dynów /46 km/ - linia wąskotorowa 760 mm przebudowana w 1951 roku na 750 mm
  7. październik:
    1. Świdnica Przedmieście - Świdnica Kraszowice - Jugowice - Jedlina Zdrój /24 km/
    2. Ruda Bielszowice - Ruda Kochłowice - Katowice Ligota /13 km/
  8. listopad:
    1. Ławszowa - Świętoszów /10 km/
    2. Mirsk - Pobiedna - Jindřichovice pod Smrkem /12 km/
    3. Twarda Góra - Nowe /6 km/
    4. Sambor - Strzyłki Topolnica /35 km/
  9. grudzień:
    1. Wałcz - Człopa /35 km/
B-2: Piotrkowska KD (całość).

F-1: Przeworska KD (całość).


E-1: Dzisiejsza nazwa stacji Krzystkowice to Nowogród Osiedle.

D-1: 1 lipca zostaje otwarte siódme transkarpackie i jedyne "tatrzańskie" połączenie kolejowe. Jest to linia z Nowego Targu do Suchej Góry i dalej do Kralovan. Stacją graniczną staje się Sucha Góra.

H-2: 1 listopada zostaje otwarte siódme transsudeckie połączenie kolejowe. Jest to łącznik z Mirska do Jindřichovic pod Smrkem stanowiący część większej całości prowadzącej z Gryfowa Śląskiego do Fydlantu v Čechach. Stacją graniczną stają się Jindřichovice pod Smrkem.




mapa-polski-1905.jpg      Rok 1905
  1. styczeń:
    1. Morzeszczyn - Gniew /11 km/
    2. Pleszew - Pleszew Miasto /4 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
  2. kwiecień:
    1. Sulechów - Wolsztyn /39 km/
  3. maj:
    1. Starogard Gdański - Skarszewy /19 km/
  4. czerwiec:
    1. Kowary - Kamienna Góra /25 km/
    2. Trzcianka Zachodnia - Duszniki Wielkopolskie /9 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    3. Opava Vychod - Hradec nad Moravici /6 km/
  5. lipiec:
    1. Wolsztyn - Rakoniewice - Grodzisk Wielkopolski /29 km/
    2. Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój /18 km/
  6. sierpień:
    1. Świętoszów - Żagań /17 km/
    2. Mścice - Mielno /5 km/
    3. Strzyłki Topolnica - Turka - Sianki /54 km/
    4. Gdańsk - Przejazdowo - Giemlice /32 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    5. Przejazdowo - Koszwały /6 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    6. Koszwały - Cedry Małe - Przegalina - Lewy Brzeg Wisły /14 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    7. Giemlice - Cedry Wielkie - Koszwały /12 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    8. Prawy Brzeg Wisły - Jantar - Stegna Gdańska - Sztutowo /17 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    9. uruchomienie kolejowej przeprawy promowej pomiędzy Świbnem i Mikoszewem (Lewy Brzeg Wisły - Prawy Brzeg Wisły)
    10. Pastwa Południowa - Wielkie Walichnowy /19 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
  7. wrzesień:
    1. Orneta - Lidzbark Warmiński - Sątopy Samulewo /64 km/
    2. Prusewo - Choczewo /7 km/
  8. październik:
    1. Poznań Wschodni - Sława Wielkopolska - Skoki - Janowiec Wielkopolski /61 km/
    2. Kartuzy - Sierakowice - Lębork /60 km/
  9. listopad:
    1. Pisz - Orzysz /25 km/
    2. Białogard - Świetlino /32 km/ - linia normalnotorowa przebudowana w 1948 roku na wąskotorową 1000 mm
    3. Manowo - Świetlino - Bobolice /34 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1948 roku na 1000 mm
    4. Hanušovice - Stare Mesto pod Snežnikem /11 km/
  10. grudzień:
    1. Stare Czarnowo - Sobieradz /14 km/
    2. Giżycko - Kruklanki - Węgorzewo /35 km/
  11. ???
    1. Sianki - Tűzhegy - Ungvár /82 km/
F-9: Wąskotorowy prom kolejowy "Aegis" o wyporności 45 t.

K-1: Ukończenie budowy granicznego fragmentu linii ze Stryja przez Sianki do Ungvár. Jest to ósme i ostatnie na przyszłej granicy polsko - czechosłowackiej (później polsko - węgierskiej) transkarpackie połączenie kolejowe, a stacją graniczną stają się Sianki.


A-2: Trzeci fragment Krotoszyńskiej KD. Odcinek Pleszew - Pleszew Miasto jest odtąd trójszynowy: 1435 mm i 750 mm.

D-2: Piąty fragment Opalenickiej KD.

F-4, F-5, F-6 i F-7: Gdańska KD (całość).

F-8: Ósmy fragment Żuławskiej KD.

F-10: Czwarty fragment Kwidzyńskiej KD.

I-3 Trzeci fragment Koszalińskiej KD.

I-2: Po przebudowie w 1948 roku na 1000 mm będzie to piąty fragment Koszalińskiej KD.




mapa-polski-1906.jpg      Rok 1906
  1. styczeń:
    1. Ruda Kochłowice - Ruda Wschodnia - Ruda Chebzie /7 km/
  2. luty:
    1. Tarnopol - Zbaraż /22 km/
  3. marzec:
    1. Worowo - Resko Północne /19 km/
  4. kwiecień:
    1. Bolesławiec - Nowa Wieś Grodziska /25 km/
    2. Skwierzyna - Wierzbno /15 km/
  5. maj:
    1. Kudowa Zdrój - Kudowa Słone /4 km/
    2. Nowy Dwór Gdański - Rybina - Stegna Gdańska /16 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
  6. czerwiec:
    1. Giżycko - Orzysz /29 km/
  7. lipiec:
    1. Głogów - Szlichtyngowa /12 km/
  8. sierpień:
    1. Mieszków - Książ Wielkopolski /16 km/
    2. Jamrzyno - Budowo /11 km/
  9. wrzesień:
    1. Złotoryja - Chojnów /21 km/
  10. październik:
    1. Szlichtyngowa - Góra Śląska /23 km/
    2. Jelenia Góra - Siedlęcin /7 km/
    3. Laskowice Pomorskie - Szlachta - Czersk /55 km/
    4. Złotów - Więcbork /32 km/
    5. Tarnów - Dąbrowa Tarnowska - Szczucin koło Tarnowa /49 km/
    6. Stobno Szczecińskie - Dobra Szczecińska - Stolzenburger Glashütte - Karszno - Nowe Warpno /48 km/
    7. Stobno Szczecińskie - Dobra Szczecińska - Stolzenburger Glashütte /likwidacja linii wąskotorowej/
    8. Słońsk - Krzeszyce /15 km/
    9. Kalisz - Skalmierzyce /6 km/
  11. listopad:
    1. Wolsztyn - Kolsko - Konotop /26 km/
    2. Śrem - Książ Wielkopolski /18 km/
    3. Doudleby nad Orlici - Rokytnice v Orlickych Horach /20 km/
  12. grudzień:
    1. Chojnów - Rokitki /8 km/
    2. Kamień Pomorski - Trzebiatów /39 km/
  13. ???
    1. Siedlce - Siemiatycze - Czeremcha - Hajnówka - Siemianówka - Andrzejewicze /194 km/
    2. Löwenhagen - Friedland - Gerdauen /62 km/
J-8: 28 października nastepuje połączenie Kolei Warszawsko-Kaliskiej z siecią kolei niemieckich łącznikiem Kalisz - Skalmierzyce. Stacją graniczną stają się Skalmierzyce. Jest to piąte połączenie kolejowe pomiędzy Niemcami (Prusami) i Królestwem Polskim.

E-2: Dziewiąty fragment Żuławskiej KD.



mapa-polski-1907.jpg      Rok 1907
  1. maj:
    1. Nowa Sól - Otyń /6 km/
    2. Resko Północne - Resko Południowe /2 km/
  2. czerwiec:
    1. Wiatrowiec Warmiński - Sępopol /5 km/
  3. lipiec:
    1. Kętrzyn - Węgorzewo /33 km/
  4. wrzesień
    1. Kunowice - Cybinka /23 km/
  5. październik:
    1. Międzychód - Chrzypsko /26 km/
    2. Szamotuły - Binino /15 km/
  6. listopad:
    1. Dargosław - Trzebiatów /16 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
    2. Żelmowo - Resko Północne /18 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm
  7. grudzień:
    1. Horka - Rothenburg - Lodenau - Sanice - Przewóz /26 km/
  8. ???
    1. Legionowo - Wieliszew - Zegrze /8 km/
    2. Wołkowysk - Mosty - Lida - Mołodeczno - Królewszczyzna - Zahacie - Polock /270 km/
    3. Mosty - Grodno /56 km/
    4. Włocławek - Smólsk - Brześć Kujawski /56 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1914 roku na 600 mm i ponownie w 1922 roku na 750 mm
F-1: Dziewiąty fragment Gryfickiej KD.

F-2: Piąty fragment Stargardzkiej KD.

H-4: Pierwszy fragment Krośniewickiej KD.


A-2: Pozycja nie została naniesiona na mapę.



mapa-polski-1908.jpg      Rok 1908
  1. maj:
    1. Binino - Nojewo - Chrzypsko /14 km/
  2. czerwiec:
    1. Otyń - Konotop /20 km/
  3. lipiec:
    1. Polska Cerekiew - Baborów /22 km/
    2. Kętrzyn - Reszel /14 km/
    3. Gierałtowice - Knurów /6 km/
  4. sierpień:
    1. Reszel - Sątopy Samulewo /10 km/
    2. Gumbinnen - Tollmingen - Wehrkirchen - Żytkiejmy /58 km/
    3. Szlachta - Skórcz /32 km/
    4. Zbąszyń - Trzciel - Międzychód /44 km/
    5. Frydlant nad Ostravici - Ostravice - Bila /19 km/
  5. wrzesień:
    1. Pisz - Dłutowo /20 km/
    2. Olecko - Kruklanki /44 km/
    3. Teplice nad Metuji - Adršpach - Trutnov /32 km/
  6. październik:
    1. Skoki - Wągrowiec - Gołańcz - Kcynia - Szubin /69 km/
    2. Gołańcz - Chodzież /35 km/
    3. Kruszwica - Strzelno /27 km/
    4. Czaplinek - Jastrowie /46 km/
  7. listopad:
    1. Srebrna Góra - Ząbkowice Śląskie - Ciepłowody - Henryków /38 km/
    2. Ciepłowody - Kondratowice /13 km/
  8. grudzień:
    1. Biskupiec - Dźwierzuty /24 km/
    2. Lwów Podzamcze - Kurowice /36 km/
  9. ???
    1. Kowel - Włodzimierz Wołyński /57 km/
    2. Nieszawa - Dobre Kujawskie /27 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    3. Dobre Kujawskie - Piotrków Kujawski /9 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
    4. Dobre Kujawskie - Płowce /18 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1914 roku na 600 mm i ponownie w 1922 roku na 750 mm
I-2, I-3 i I-4: Drugi, trzeci i czwarty fragment Krośniewickiej KD.



mapa-polski-1909.jpg      Rok 1909
  1. luty:
    1. Kurowice - Wołków /24 km/
  2. kwiecień:
    1. Resko Północne - Płoty - Golczewo /31 km/
  3. czerwiec:
    1. Dźwierzuty - Szczytno /21 km/
    2. Terespol Pomorski - Pruszcz Bagienica - Więcbork /71 km/
    3. Kwidzyn - Prabuty /21 km/
  4. lipiec:
    1. Grodzisk Wielkopolski - Luboń koło Poznania /44 km/
    2. Morąg - Miłomłyn /20 km/
    3. Lwówek Śląski - Wleń /15 km/
  5. sierpień:
    1. Międzyrzecz - Toporów /42 km/
    2. Baborów - Pilszcz - Opava Zapad /32 km/
    3. Wleń - Siedlęcin /11 km/
    4. Środa Wielkopolska Miasto - Zaniemyśl /14 km/ - linia wąskotorowa 1000 mm przebudowana w 1953 roku na 750 mm
  6. wrzesień:
    1. Kwidzyn - Opalenie - Smętowo /23 km/
    2. Wołków - Potutory - Podhajce /71 km/
    3. Białogard - Rarwino /19 km/ - linia wąskotorowa 750 mm przebudowana w 1950 roku na 1000 mm
  7. październik:
    1. Wrocław Brochów - Jelcz Miłoszyce - Opole Wschodnie - Opole Groszowice /91 km/
    2. Knurów - Leszczyny /11 km/
    3. Toruń Wschodni - Toruń Północny /6 km/
    4. Ostrów Wielkopolski - Odolanów /13 km/
    5. Lwów Podzamcze - Sapieżanka - Stojanów /87 km/
    6. Mirsk - Świeradów Zdrój /11 km/
    7. Lipinka Gdańska - Nowy Dwór Gdański /21 km/ - linia wąskotorowa 750 mm
  8. listopad:
    1. Opole - Opole Wschodnie /3 km/
    2. Piaski Wielkopolskie - Koźmin Wielkopolski /29 km/
    3. Pruszcz Bagienica - Koronowo /20 km/
    4. Bytów - Miastko /46 km/
E-4: Drugi fragment Średzkiej KD.

F-3: Czwarty fragment Koszalińskiej KD.

G-7: Dziesiąty fragment Żuławskiej KD.



Lata 1890 - 1899 Lata 1910 - 1914
Strona główna | Mapa serwisu

Ostatnia modyfikacja strony: 23 stycznia 2024 2004 - 2024
© Paweł Niedomagała
All rights reserved.
Czas generowania strony: 0.435 sek